Outsourcing IT itelligence w Lekkerland S.A.

Lekkerland Polska S.A. jest jednym z największych dystrybutorów artykułów FMCG (fast moving consumer goods – dobra szybkozbywalne) w Polsce. Nic dziwnego, że przedsiębiorstwo potrzebuje niezawodnych i dostępnych dla klientów rozwiązań IT. Zapewnia je m.in. dzięki współpracy z itelligence.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Z usług firmy korzystają zarówno krajowe, jak i międzynarodowe sieci detaliczne, stacje paliw oraz super- i hipermarkety. itelligence, spółka doświadczona w usprawnianiu procesów biznesowych swoich klientów, nie tylko wdrożyła w Lekkerland Polska S.A. system SAP, ale także zajmuje się jego administrowaniem i utrzymaniem.

- Wsparcie ze strony itelligence obejmuje zarządzanie środowiskiem SAP, usługę dual Data Center, która polega na przechowywaniu danych w dwóch lokalizacjach, oraz archiwizację danych, czyli przenoszenie ich z systemu produkcyjnego do systemu archiwizującego – uściśla Andrzej Świderski, dyrektor IT w Lekkerland.

Usługa elastyczna – jak rynek

System SAP, którego Lekkerland używa od lipca 2005 roku, wspiera wszystkie procesy zachodzące w przedsiębiorstwie, głównie sprzedaż, dystrybucję, zakupy, finanse i kadry. Narzędzia systemu SAP zbierają, konsolidują, a następnie udostępniają pracownikom – w czasie rzeczywistym i w jednakowym formacie – dane ze wszystkich oddziałów spółki. Na ich podstawie firma może dokonywać analiz wstecz oraz podejmować decyzje związane z planowaniem czy controllingiem. Zarząd Lekkerland zyskuje zaś rzeczywisty, pełny i aktualny obraz sytuacji. Jest to szczególnie ważne w branży FMCG, w której sytuacja zmienia się bardzo szybko i często zachodzi potrzeba dostosowania oferty do zmieniających się potrzeb i wymagań klientów.

- Współpracujemy z Lekkerland od blisko 10 lat. W ramach umowy outsourcingu IT gwarantujemy pełną elastyczność usług, ich dostępność na żądanie i koszty uzależnione od faktycznego wykorzystania zasobów – opisuje Paweł Bielecki, menedżer sprzedaży w itelligence.

Kierunek – specjalizacja

Dzięki najnowszym technologiom możliwe jest bieżące dopasowywanie parametrów systemu do aktualnych potrzeb klienta. Przykładem może być projekt obecnie przeprowadzany przez itelligence – upgrade, czyli uaktualnienie modułu SAP HR.

- Dotychczas używana wersja modułu kadrowego traci wsparcie producenta, SAP A.G., co oznacza, że bez upgrade’u nasz system nie uwzględniałby zmian i poprawek w Kodeksie Pracy, a takich nowości jest od kilku do kilkunastu w miesiącu – wyjaśnia dyrektor Świderski.

Co równie ważne, powierzenie itelligence opieki nad środowiskiem SAP pozwoliło Lekkerland na zaangażowanie personelu i środków w kluczowych sferach działalności.

- Nasz wewnętrzny zespół IT liczy zaledwie osiem osób. Mamy dość pracy przy wprowadzaniu drobnych modyfikacji w systemie SAP oraz zarządzaniu uprawnieniami użytkowników wewnętrznych. A przecież odpowiadamy też za działanie wszystkich innych narzędzi informatycznych w firmie. Stąd bierze się potrzeba korzystania z outsourcingu – w gestii itelligence są sprzęt i systemy operacyjne, bazy danych i poważniejsze zmiany konfiguracyjne – wskazuje Andrzej Świderski.

Wsparcie, która nie uzależnia

Podział obowiązków między outsoucerem a klientem jest jednak płynny. Dużo zależy od tego, jak bardzo informatycy Lekkerland obciążeni są w danym momencie pracą. I czy sobie z określonym zadaniem poradzą. Jedno jest pewne: coraz więcej problemów w zakresie IT umieją rozwiązać samodzielnie. Między innymi dlatego, że dystrybutor FMCG od początku kładł szczególny nacisk na transfer wiedzy pochodzącej od ekspertów itelligence. Ci zaś chętnie się dzielą swoim know-how.

- W 2004 roku, gdy zapadła decyzja o wdrożeniu, nie mieliśmy kwalifikacji związanych z obsługą produktów SAP. Było to pierwsze wdrożenie systemu tej firmy w branży dóbr szybkozbywalnych w Polsce. Teraz już to rozwiązanie nie jest dla nas tajemnicą i wiele nawet skomplikowanych projektów realizujemy bez partnera z zewnątrz, co uznajemy za bardzo zdrową sytuację. Wsparcie przecież nie może uzależniać – mówi dyrektor Świderski.

Doświadczenie, reputacja, certyfikaty

Wiele firm wzbrania się przed outsourcingiem IT. Najpoważniejsze obawy dotyczą bezpieczeństwa danych, ewentualnego uzależnienia się od dostawcy i niskiego poziomu jego usług. Dlatego Lekkerland wybrał partnera z doświadczeniem, kompetencjami i renomą. Nie bez znaczenia było także to, że itelligence, jako jedna z 10 firm na świecie, zdobył certyfikat SAP Global Hosting Partner, który poświadcza najwyższą jakość usług, zweryfikowaną przez audyt firmy SAP. Zaś w roku 2012 otrzymał certyfikat Partner Center of Expertise SAP AG, który potwierdza spełnianie wymagań niezbędnych do świadczenia wysokiej jakości usług wsparcia klientów korzystających z rozwiązań SAP.

Dane pod specjalnym nadzorem

System SAP, którego używa Lekkerland, ulokowane jest na serwerach znajdujących się w Centrum Systemów Informatycznych (CSI) itelligence w Tarnowie Podgórnym koło Poznania. Ośrodek ten dysponuje zaawansowaną technologicznie infrastrukturą telekomunikacyjną, m.in. ma własne łącza światłowodowe do niezależnych operatorów telekomunikacyjnych i kilka niezależnych radiolinii łączących się z dużymi węzłami radiowymi. Dzięki generatorom prądotwórczym CSI może pracować nawet podczas długich przerw w dostawach zasilania.

Od początku dla Zarządu Lekkerland było jasne, że aby korzystać z mocy obliczeniowej, nie potrzeba serwerów zlokalizowanych u siebie. To wiązałoby się nie tylko z koniecznością powiększenia zespołu IT, ale także z dużymi inwestycjami w sprzęt i zabezpieczenia. A i tak firma nie miałaby pewności, że jest w stanie ochronić swoją wewnętrzną sieć. Tymczasem konsekwencje wycieku danych np. o klientach mogą być bardzo dotkliwe.

- Gdybyśmy nie zdecydowali się na outsourcing w zakresie przechowywania i zarządzania danymi, musielibyśmy zatrudniać w IT pracowników na trzy zmiany. Do tego doszłyby niezwykle kosztowne inwestycje we własne centrum danych, a ściślej w rozwiązania zapewniające pełne bezpieczeństwo i dostępność systemu w tzw. czasie rzeczywistym, w trybie 24/7/365, czyli 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, 365 dni w roku – tłumaczy Andrzej Świderski.

Najważniejsi są ludzie

Kompetencje inżynierów, nowoczesne technologie i zabezpieczenia, procedury outsourcera gwarantujące, że żaden projekt nie jest realizowany „na skróty” – to wszystko jest bardzo ważne. Ale o jakości współpracy decyduje coś jeszcze: interpersonalne relacje, oparte na zrozumieniu, szacunku, sympatii.

- Nasz zespół IT od 10 lat działa w niezmienionym składzie, a i kluczowi specjaliści w itelligence, z którymi kontaktujemy się na co dzień, są ciągle ci sami. Mieliśmy więc dość czasu i okazji, aby się dobrze poznać, dotrzeć i polubić. Dziś nadajemy na tych samych falach, chociaż zdarzały się momenty pełne napięcia, konfliktów – opowiada dyrektor Świderski.

- Na początku współpracy priorytety usługobiorcy i usługodawcy wcale nie muszą być zbieżne. Trzeba więc szybko porozumieć się co do wspólnych celów, sprecyzować je. Wymaga to zrozumienia i zdefiniowania problemów i potrzeb klienta – dodaje Paweł Bielecki.

Dobra komunikacja istotna jest szczególnie na etapie formułowania oczekiwań i sporządzania umowy SLA (service level agreement), która określa zakres usług, ich poziom, a także reguluje zasady partnerstwa, sposób komunikacji i raportowania.

A co, jeśli mimo pięknych obietnic, zapewnień i ustaleń nie wszystko układa się po naszej użytkownika systemu?

- W razie niepowodzenia nie wolno wpadać w panikę i zmieniać natychmiast dostawcę. Taka pochopna decyzja oznacza dla klienta duże ryzyko biznesowe. Owszem, i nam zdarzały się chwile zwątpienia, ale gdy porównaliśmy profesjonalizm, znajomość systemu i ceny usług oferowanych przez różnych polskich outsourcerów, zawsze dochodziliśmy do tego samego wniosku: że najbardziej opłaca się nam pozostać przy dotychczasowym partnerze – klaruje Andrzej Świderski.

Rozwiązanie:

Outsourcing IT w zakresie administrowania i utrzymania systemu SAP, którego wdrożenie rozpoczęło się w kwietniu 2004 r. a zakończyło we wszystkich oddziałach i w centrali Lekkerland w lipcu 2005 r.

Zakres usługi:

zarządzanie środowiskiem SAP,

upgrade modułów systemu IT,

dual Data Center,

archiwizacja danych,

Korzyści:

budowanie przewagi konkurencyjnej dzięki zewnętrznym technologiom i kompetencjom,

bezpieczeństwo firmowej sieci i ochrona danych,

usprawnienie procesów,

podniesienie jakości usług,

redukcja kosztów,

koncentracja na kluczowej działalności (handel),

dostęp do wysoko wykwalifikowanych specjalistów bez potrzeby tworzenia dodatkowych etatów,

uwolnienie zasobów personalnych i finansowych do innych zadań,

dostęp do wiedzy usługodawcy outsourcingowego.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska