Ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna Ministerstwa Energii ma na celu nie tylko podniesienie poziomu wiedzy o energetyce jądrowej, ale też budowanie społecznego zaufania do nowoczesnych technologii. Kampania w przystępny sposób wyjaśnia fakty i pokazuje, jak nowoczesne technologie jądrowe mogą służyć ludziom i środowisku. "Czas zrozumieć Atom" obejmuje wiele działań edukacyjnych: emisję spotów telewizyjnych i internetowych, aktywności w mediach społecznościowych, serię podcastów oraz materiałów wideo przybliżających temat energetyki jądrowej.
– W sieci mit potrafi rozprzestrzenić się kilkaset razy szybciej niż prawda. Dlatego odpowiadamy na to nowymi, zdecydowanie bardziej skutecznymi narzędziami, nowym językiem i nową energią. Chcemy, aby polskie rodziny czuły się pewne swojej wiedzy w temacie atomu — bo wiedza daje bezpieczeństwo. Nasza kampania i jej dzisiejsza odsłona to krok w stronę świadomej debaty o energii jądrowej. Pomoże w tym Maria Skłodowska-Curie, która jest niekwestionowanym autorytetem naukowym – mówi Minister Energii Miłosz Motyka.

Niczego w życiu nie należy się bać, należy to tylko zrozumieć" – słowa Marii Skłodowskiej-Curie, ambasadorki kampanii "Czas zrozumieć Atom", stały się fundamentem projektu, a zarazem wezwaniem do spokojnej, rzeczowej rozmowy o przyszłości energii.
Naukowczyni ożywiona przez AI
Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi AI możliwe było wiarygodne odtworzenie postaci Marii Skłodowskiej-Curie i stworzenie materiałów edukacyjnych, które łączą precyzję nauki z nowoczesną formą. Produkcja powstała w oparciu o hybrydowe połączenie sztucznej inteligencji i klasycznych technik filmowych, co pozwoliło osiągnąć naturalny, spójny efekt wizualny.
Dorobek Skłodowskiej-Curie rozpoczął epokę, z której czerpiemy do dziś: od rozwoju fizyki jądrowej po medycynę nuklearną. Cyfrowa rekonstrukcja jej postaci symbolicznie łączy to dziedzictwo z jedną z najważniejszych współczesnych debat – o bezpieczeństwie energetycznym i roli atomu w przyszłym miksie energetycznym.

– Energetyka jądrowa będzie jednym z fundamentów przyszłego miksu energetycznego Polski. To stabilne i nieskoemisyjne źródło energii, które wzmocni nasze bezpieczeństwo. Dlatego tak ważne jest, aby Polacy mieli dostęp do rzetelnej, zrozumiałej wiedzy o tym, jak działają nowoczesne reaktory, jakie stosowane są zabezpieczenia, jak ogromne korzyści niesie ze sobą energetyka jądrowa – podkreśla Minister Energii Miłosz Motyka.
Cyfrowa podróż
Serce kampanii to seria filmów i animacji. W każdym z nich Maria Skłodowska-Curie otwiera drzwi do animowanego świata pełnego przykładów, infografik i wyjaśnień. W materiałach znajdują się odpowiedzi na pytania: jak działa reaktor jądrowy, jak wyglądają systemy bezpieczeństwa, czy atom naprawdę jest ekologiczny, dlaczego Polska go potrzebuje, jakie realne korzyści przyniesie polskim rodzinom.

Jest to kluczowy etap kampanii Ministerstwa Energii, która ruszyła w październiku tego roku. Obejmuje ona szereg działań edukacyjnych: emisję spotów telewizyjnych i internetowych, aktywności w mediach społecznościowych, serię podcastów oraz materiałów wideo przybliżających temat energetyki jądrowej. Kampania jest finansowana ze środków publicznych w ramach "Programu polskiej energetyki jądrowej".
Kampania ma wykorzystywać potencjał twórców, którzy potrafią opowiadać o złożonych tematach w sposób lekki, atrakcyjny, wiarygodny. Do współpracy zaproszono zarówno popularyzatorów nauki, jak i twórców lifestyle’owych. Wśród nich znaleźli się m.in. Rafał Masny, Astrofaza, Matura to Bzdura, Karol Paciorek, Prawo Marcina, Łukasz Bok, Mikołaj Błoch, Piotr Bylina, Maciej Musiał, Wersow. Ich zadaniem jest przeniesienie rozmowy o atomie na "social-mediowe podwórko".

Premiera pierwszych materiałów zaplanowana jest w Internecie, a kolejne będą emitowane przez stacje telewizyjne od 23 listopada.
Za opracowanie strategii, kreacji, działań w mediach społecznościowych, współpracę z influencerami oraz komunikację PR odpowiada agencja Advalue.











