W czasie pandemii spadła sprzedaż papierosów i alkoholu

W okresie epidemii koronawirusa kupujemy mniej alkoholu, za to droższego - wynika z danych Nielsena. W marcu i kwietniu br. spadła także sprzedaż papierosów, w porównaniu z rokiem ubiegłym.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Nielsen przeanalizował dane sprzedażowe alkoholu oraz papierosów w marcu i kwietniu br. w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym.

Pod względem ilościowym alkohole mocne odnotowały spadek sprzedaży o 3 proc., piwo o 2 proc., kategoria wina wzrosła o 1 proc. Pod względem wartości sprzedaży rdr. alkohole notują  jednocyfrowe wzrosty - alkohole mocne o 2 proc., wino o 3 proc., piwo o 6 proc.  

W marcu i kwietniu sprzedaż wolumenowa małych butelek z alkoholem (tzw. "małpek") spadła rok do roku o 8 proc., aż o 22 proc. spadła sprzedaż wina deserowego, o 14 proc. w kategorii likierów mlecznych.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gwaltownie-spadla-sprzedaz-kosmetykow-do-makijazu ##

- W tym samym okresie, podobnie jak i w poprzednich miesiącach najdynamiczniej rozwijającymi się kategoriami alkoholowymi były rum, gin i whisky. Przyspiesza zwłaszcza wzrost sprzedaży ginu +25 proc. i rumu +31 proc., które jednak z uwagi na niewielką bazę nie mogły zrównoważyć spadku sprzedaży wódek - uzupełnia Anna Anasik, konsultant w Nielsen Connect.

Zamknięte biura i kanał HoReCa wpłynęły także na spadek sprzedaży ilościowej papierosów o 8 proc.

grafika

Pandemia wpływa na rynek używek

Jak wskazują autorzy raportu Nielsena, zmiana stylu życia narzucona pandemią koronawirusa wymusiła inne nawyki konsumentów co do używek.

-  W rzeczywistości spadek sprzedaży był jeszcze większy, bo mowa tu o sprzedaży detalicznej, podczas gdy od połowy marca mieliśmy do czynienia z faktycznym zawieszeniem sprzedaży alkoholu w kanale HoReCa. Z drugiej strony w wymiarze wartościowym napoje alkoholowe odnotowały jednak wzrosty sprzedaży: napoje spirytusowe +2%, wino +3%, piwo +6%. Ta różnica ma związek z obecnym od lat na polskim rynku trendem premiumizacji, kiedy droższe segmenty i kategorie odnotowują wyższe poziomy wzrostu niż ich tańsze odpowiedniki, który nasilił się dodatkowo w trakcie trwających w marcu i w kwietniu obostrzeń. Woleliśmy wypić mniej, ale uraczyć się lepszym trunkiem - analizuje Adam Dużyński, starszy konsultant z Nielsen Connect.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nie-planujemy-zakupow-na-grilla-kupujemy-typowo-zimowe-produkty ##

Piwo bez procentów sprzedaje się dobrze

W kategorii piwa niezmiennie najlepiej radziły sobie produkty bezalkoholowe, których sprzedaż (zarówno wartościowo jak i wolumenowo) wzrosła o prawie 30%. W przypadku piw alkoholowych mieliśmy do czynienia ze spadkami sprzedaży wolumenowej zarówno w przypadku piw smakowych, radlerów, specjalności jak i klasycznego lagera - przy czym zmniejszający się wolumen tego ostatniego segmentu wpisuje się w trend obecny już przed pandemią.

Wino to jedyna z kategorii alkoholowych, która odnotowała wzrosty zarówno wartościowe jak i ilościowe, nawet jeśli były one tylko jednocyfrowe. A już najlepiej radziły sobie: włoskie prosecco, francuski szampan, a także wino spokojne z segmentu premium.

-  Pomimo spadku wolumenu sprzedaży kategorii win musujących -5% w okresie marzec – kwiecień 2020 rdr, segmenty premium takie jak włoskie prosecco czy francuski szampan odnotowały wyższą sprzedaż: odpowiednio +9% oraz +19%. W przypadku win spokojnych wzrost wyniósł ponad +4%. Podobnie jak w przypadku win musujących, tutaj także obserwujemy wzrost sprzedaży produktów z segmentu premium, czyli powyżej 20 PLN za butelkę 0,75l. Obecna sytuacja nie sprzyja jednak rozwojowi kategorii likierów mlecznych, których sprzedaż tradycyjnie rośnie w okresie wielkanocnym. W marcu i kwietniu tego roku wolumen likierów mlecznych odnotował spadek -14%. Także wina aromatyzowane i owocowe nie zaliczą ostatnich miesięcy do udanych. Rozwój tego segmentu rynku wina, który w 2019 roku dynamicznie rósł, w czasie trwania epidemii wyraźnie wyhamował - stwierdza Anna Anasik, konsultant w Nielsen Connect.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/coraz-mniej-alkoholu-w-piwie-rynek-piwa-w-2019-badanie-nielsen ##

Pierwsze od lat spadki sprzedaży papierosów

Kategoria papierosów zawsze generowała największe obroty w porównaniu do całego koszyka spożywczego i chemicznego i podlegała sezonowości. Tradycyjnie na przełomie stycznia i lutego spadki sprzedaży związane były głównie z  regulacjami prawnymi, czyli wprowadzeniem nowej akcyzy, co skutkowało zmianą ceny za paczkę papierosów. Natomiast od marca sprzedaż papierosów rosła i osiągała najwyższy poziom w sezonie urlopowym, czyli w lipcu i sierpniu.  

- Aktualnie papierosy nadal pozostają największą kategorią w koszyku FMCG pod względem wartości, jednak  po raz pierwszy od wielu lat obserwujemy spadki sprzedaży wolumenowej - w okresie marzec - kwiecień 2020 do 2019 widzimy spadek -8%, to oznacza, że sprzedało się 23,3 mln paczek papierosów mniej. Wprowadzenie obostrzeń związanych z pandemią  załamało zwyczajowy trend wzrostu sprzedaży charakterystyczny dla tej pory roku. Jednak jest to raczej efekt  wymuszonej zmiany zachowań konsumenckich niż porzucenia nałogu. Ograniczone możliwości spotkań towarzyskich, brak imprez, spotkań  w ogródkach piwnych, czy w plenerze  znacznie wpłynęły na zachowania zakupowe palaczy okazjonalnych, palących towarzysko - ocenia Joanna Dworak, client business partner w Nielsen Connect.

Jak zatem może kształtować się sprzedaż używek w najbliższym czasie?

Zdaniem Adama Dużyńskiego z Nielsen Connect, na pełną ocenę skutków epidemii na rynek używek musimy poczekać do publikacji danych za maj i czerwiec. Już teraz można przypuszczać, że wyhamowaniu może ulec trend kupowania droższych alkoholi.

- W marcu i w kwietniu 2020 mieliśmy do czynienia z generalnym spadkiem sprzedaży wolumenowej alkoholu w handlu detalicznym, przy niewielkim wzroście wartości sprzedaży. W połączeniu z drastycznym ograniczeniem sprzedaży w kanale HoReCa możemy mówić o wyraźnie niższym popycie na napoje alkoholowe w okresie pandemii. Jednak prawdziwy obraz tego jak koronawirus wpłynął na sprzedaż alkoholu w Polsce pokażą dopiero dane za maj i czerwiec, w których wyższa temperatura na zewnątrz będzie połączona ze stopniowym znoszeniem ograniczeń w codziennym życiu. Zakładamy, że w całym roku 2020 detaliczna sprzedaż wolumenowa alkoholu będzie porównywalna do tej w 2019, wyhamowaniu może jednak ulec, w obliczu prawdopodobnej recesji, trend na kupowanie alkoholi z wyższej półki - prognozuje Adam Dużyński.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+