PARP: nowy nabór "Badania na rynek", w puli 1,25 mld zł dofinansowania

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) rozpoczęła przyjmowanie wniosków o dofinansowanie inwestycji w poddziałaniu "Badania na rynek". W tej edycji zaszły zmiany, dzięki którym o wsparcie może ubiegać się więcej firm z sektora MŚP.

km
km
Udostępnij artykuł:

Idea konkursu pozostaje ta sama i odzwierciedla ją hasło "od pomysłu do rynku", a celem jest zwiększanie innowacyjności polskiej gospodarki, której motorem mają być mikro-, małe i średnie firmy.

O wsparcie mogą ubiegać się firmy, które zrealizowały wcześniej wewnętrzne prace badawcze, albo prowadziły je we współpracy z uczelniami i planują na podstawie wyników tych prac wprowadzić do sprzedaży nowy produkt o innowacji na skalę co najmniej krajową. Nowy produkt musi być zawsze oparty na wynikach prac B+R.

Nowością w tej edycji konkursu jest możliwość uzyskania dofinansowania na wdrożenie innowacji opartych na wynikach prac B+R zakupionych przez firmę na rynku, ale premiowane będą prace samodzielnie przeprowadzone lub na zlecenie przedsiębiorcy ponieważ otrzymać można dodatkowe 2 punkty. Istotne jest, by ich efektem było wprowadzenie na rynek nowych, albo znacząco ulepszonych produktów (wyrobów lub usług). Ulepszenie może dotyczyć charakterystyki technicznej, materiałów, wbudowanego oprogramowania oraz funkcjonalności, o ile produkt będzie posiadał dzięki temu cechy lub funkcje, których wcześniej nie miał, a jednocześnie będzie produktem innowacyjnym, co najmniej na rynku krajowym.

Podobnie jak w ubiegłym roku, nabór będzie prowadzony w rundach – tym razem pięciu. Pierwsza potrwa do 9 maja, ostatnia zakończy się 5 grudnia 2018 r. Wnioski o dofinansowanie projektu można złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem generatora wniosków dostępnego na stronie internetowej PARP.

Na wsparcie wdrożeń wyników prac badawczo-rozwojowych przez małe, średnie i mikroprzedsiębiorstwa przewidziano w tym roku 1,25 mld zł. Działanie, podobnie jak w ubiegłym roku, jest podzielone na dwie części – konkurs na inwestycje w średnich miastach oraz konkurs ogólny. O ile pula środków skierowana do wszystkich MŚP nie uległa zmianie i wynosi 750 mln zł, to o 100 mln zł zwiększono środki przeznaczone na projekty realizowane przez firmy w miastach średniej wielkości. Maksymalne wsparcie jednego projektu to 20 mln zł.

Większe znaczenie z punktu widzenia przedsiębiorców ma rozszerzenie listy miast średnich o miejscowości i gminy do nich przylegające. W poprzedniej edycji konkursu lista liczyła ok. 250 pozycji, a teraz - ponad 800.

Kolejne zmiany w zasadach finansowania projektów dotyczą minimalnej wartości kosztów kwalifikowanych. W poprzednich naborach limity ustanowiono na poziomie 5 mln zł dla mikro- i małych przedsiębiorstw oraz 10 mln zł dla średnich. Teraz wynosi ona 5 mln zł bez względu na wielkość przedsiębiorstwa.

Poziomy dofinansowania różnią się w zależności od rodzaju wydatków. Maksymalna intensywność dofinansowania na wydatki inwestycyjne określana jest zgodnie z mapą pomocy regionalnej na lata 2014-2020 i może sięgać do 70% inwestycji.

Rozstrzygającym kryterium oceny wniosków jest innowacyjność. Oznacza to, że w przypadku uzyskania jednakowej łącznej liczby punktów przez kilka projektów, w pierwszej kolejności wsparcie otrzyma ten, który będzie cechował się większą innowacyjnością. Ocena w kryterium innowacyjności odbywa się na podstawie wskaźników odnoszących się do nowych cech produktu lub jego funkcjonalności, które zawarto we wniosku. We wskaźnikach należy zadeklarować zmianę, która zajdzie w produkcie w wyniku zrealizowania projektu. Jeśli np. produkt będzie charakteryzował się niższą energochłonnością, należy wskazać poziom wyjściowy energochłonności produktu w odpowiedniej jednostce, a następnie poziom docelowy w tej samej jednostce, ewentualnie w procentach w odniesieniu do tej jednostki.

Podobnie jak w poprzedniej edycji, premiowane będą projekty związane z wdrożeniem wyników prac badawczo-rozwojowych, objętych ochroną patentową. Dodatkowe punkty uzyskają projekty z sektora tzw. wysokich technologii oraz te, których innowacyjność wykracza poza skalę krajową lub kiedy zastosowane rozwiązania mają potencjał pozwalający na rozwój danej branży.

Dokumentacja B+R jest kluczowa w procesie rozpatrywania aplikacji konkursowej. W momencie składania wniosku o dofinansowanie kosztów związanych z wprowadzeniem na rynek nowych produktów, przedsiębiorca musi dysponować wynikami prac badawczo-rozwojowych, które mają bezpośredni związek z wdrażaną innowacją.

Jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy jest udokumentowanie i uzasadnienie innowacyjności produktu lub usługi za pomocą obiektywnych weryfikowalnych wskaźników. Przedsiębiorca musi również udokumentować zdolność do sfinansowania projektu. Należy bowiem pamiętać, że w montażu finansowym znajdzie się nie tylko dofinansowanie, ale również wkład własny przedsiębiorcy, który może wynieść od 20% do 80% w zależności od lokalizacji inwestycji oraz wielkości firmy.

Szczegółowy katalog kosztów i informacje na temat zasad wyboru projektów oraz przeprowadzania konkursu znajdują się na tej stronie.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"