Partner of Promotion i MSL Group z największymi honorariami i zatrudnieniem (TOP21 agencji PR)

Wśród agencji public relations w Polsce największe honoraria fee income w ub.r. zanotowały Partner of Promotion i MSL Group, które miały też najwięcej stałych pracowników i współpracowników. Na kolejnych miejscach znalazły się Grayling Poland, Walk, H+K Strategies i 24/7 Communication.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W 2015 roku honoraria fee income (rozumiane jako wpływy netto ze sprzedaży usług pomniejszone o ich koszty zewnętrzne) agencji Partner of Promotion wyniosły 19,5 mln zł (o 0,4 mln zł więcej niż rok wcześniej), a MSL Group - 14,5 mln zł (2,1 mln zł więcej niż w 2014 roku). Zatrudnienie etatowe w pierwszej agencji wzrosło w skali roku o jedną osobę do 56, a w drugiej - o 11 do 55.

Kolejne osiem agencji z rankingu zanotowało od 5 do 7,8 mln zł fee income. W tej grupie spadek honorariów zanotowała Hill+Knowlton Strategies - z 6,7 do 6,4 mln zł. W RC2 Raczkiewicz Chenczke Consultants na etacie była zatrudniona tylko jedna osoba, a ponadto współpracowano z 12 konsultantami. Więcej współpracowników niż stałych pracowników było też w NBS Communications i Clue PR, natomiast TBT i Wspólnicy i Alert Media Communication współpracowały tylko z jednym konsultantem.

Agencja TBT i Wspólnicy na usługi zewnętrzne wydała jedynie 4 proc. przychodów ze sprzedaży, a Genesis PR - 6 proc. Za to w przypadku Walk, Planet PR, 24/7 Communication  i Multi Communications te wydatki wyniosły 60-66 proc.

Łączna wartość przychodów wygenerowanych z honorariów za rok 2015 agencji PR biorących udział w rankingu wyniosła 115,3 mln zł. Są to wyniki wypracowane przez 667 konsultantów zatrudnionych w największych firmach public relations w Polsce. Daje to wartość rocznych honorariów przypadających na jednego konsultanta ok. 173 tys. zł. W skali roku wzrósł średni wynik fee income badanych agencji - o 0,2 mln zł, do 5,5 mln zł.

- Zestawienie łącznych przychodów z honorariów dla pierwszych 20 agencji na przestrzeni ostatnich trzech lat pokazuje, że polski rynek się ustabilizował, a perspektywy dla branży są dobre. W 2013 roku była to kwota 93,3 mln zł, a w latach 2014 i 2015 już odpowiednio 105,6 mln zł i 115,3 mln zł, zatem obserwujemy stały trend wzrostowy na poziomie bliskim 10%, co napawa optymizmem - komentuje Grzegorz Szczepański, prezes Związku Firm Public Relations, który zlecił przygotowanie raportu.

Zestawienie jest oparte na otwartym sondażu wśród agencji, w którym wzięło udział 21 firm, w tym dwie nienależące do ZFPR. Nad prawidłowością przebiegu sondażu czuwała firma doradcza Grupa Strategia. Fee income zdefiniowano jako różnicę między przychodem netto ze sprzedaży usług, a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów, takimi jak zakup i produkcja materiałów promocyjnych (np. plakaty, gadżety, filmy); zakup powierzchni reklamowej; transport, catering, wynajem sal, hoteli; oraz koszty pozostałe (takie jak np. wynajem sprzętu, obsługa akcji promocyjnych, wynajem osób prowadzących, monitoring mediów).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"