PBI kontra Interia.pl. “Zawarcie nieformalnego porozumienia jest niemożliwe”

Zarząd Grupy Interia.pl twierdzi, że konkurencyjne podmioty rynkowe zawarły nieformalne porozumienie, w wyniku którego wielokrotnie wpływały na metodologię Megapanelu PBI/Gemius. - Zawarcie nieformalnego porozumienia jest niemożliwe - odpowiada PBI.

Krzysztof Lisowski
Krzysztof Lisowski
Udostępnij artykuł:

Od danych za kwiecień br. wyniki Megapanelu są prezentowane inaczej niż wcześniej. Ruch z poszczególnych stron jest przypisywany do wydawców nie na podstawie wpisów w bazie WHOIS, tylko nowo utworzonych rejestrach, uwzględniających tylko ścisłe związki biznesowe łączące firmy ze stronami. W konsekwencji do Grupy Interia.pl przestał być dopisywany ruch ze stron Elektroda.pl i Instalki.pl (ale nadal do Grupy są dopisywane wyniki Chomikuj.pl), a Grupa Gazeta.pl straciła ruch z serwisów Sfd.pl, Goldenline.pl i Photoblog.pl. Największe kontrowersje w branży wzbudziło dalsze przypisanie ruchu z Chomikuj.pl do Grupy Interia. Zmiany w Megapanelu miały zapobiec sztucznemu podwyższaniu swoich zasięgów przez wydawców, którzy jedynie „dzierżawili” adresy zewnętrznych stron (umawiając się z ich właścicielami, żeby wpisali ich przy tych domenach w bazie WHOIS - więcej na ten temat).

Zarząd Grupy Interia.pl już na samym początku negatywnie ocenił zmiany wprowadzone w metodologii badania Megapanel PBI/Gemius, podkreślając, że proponował lepsze modyfikacje, które nie zostały zaakceptowane przez innych wydawców (więcej na ten temat).

We wtorek do naszej redakcji przesłane zostało oświadczenie, w którym zarząd Grupy Interia stwierdza, że „mogło dojść do zawarcia nieformalnego porozumienia przez konkurencyjne dla Grupy Interia.pl podmioty rynkowe, zmierzającego do ograniczenia konkurencji na rynku portali internetowych”. - Celem porozumienia może być ograniczenie możliwości zarobkowych Grupy Interia.pl poprzez wielokrotne wpływanie na metodologię badania Megapanel PBI/Gemius tak, aby obniżyć pozycję rynkową Grupy i doprowadzić do nowego podziału przychodów reklamowych między zainteresowane podmioty - napisano w oświadczeniu.

Zarząd Interia.pl poinformował nas, że w przypadku kontynuowania tego typu działań „podjęte zostaną niezbędne kroki prawne, a ten fakt zgłoszony zostanie do odpowiednich urzędów, zajmujących się ochroną zasad konkurencji”. Przedstawiciele Grupy Interia.pl jednocześnie odmówili jakiegokolwiek komentarza w tej sprawie, nie chcieli także rozmawiać na temat tego, jakie konkretnie działania ze strony konkurencji miały być szczególnie szkodliwe.

Joanna Trybuchowska, PR Manager w PBI stwierdziła w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że zawarcie jakiegokolwiek „nieformalnego porozumienia jest niemożliwe”. - Zadbaliśmy o obsługę prawną gwarantującą zgodność z prawem wszystkich zmian związanych z nowymi zasadami grupowania - mówi Trybuchowska. - Jako firma badawcza nie komentujemy kwestii oświadczenia Interii. Zapewniamy jednak, że Gemius, jako firma badawcza realizująca Megapanel PBI/Gemius na zlecenie PBI, przy wprowadzaniu wszystkich zmian dba o czytelność i przejrzystość nowo powstałych zasad - powiedziała nam z kolei Małgorzata Wołejko, dyrektor ds. badań Gemiusa.

Tymczasem wokół całej sprawy powstała swoista „zasłona milczenia”. Oświadczenia zarządu Grupy Interia.pl nie chcieli oficjalnie komentować prawie żadni przedstawiciele konkurencji - mimo że prosiliśmy o opinię większość największych konkurentów Grupy Interia.pl.

Aktualne oświadczenie zarządu Grupy Interia.pl nie jest pierwszą negatywną reakcją Interii na nowe zasady przygotowywania Megapanelu. Tuż po wprowadzeniu zmian w Megapanelu nie wszystkim spodobało się to, że do Grupy Interia.pl dopisywany jest nadal ruch z portalu Chomikuj.pl. Zarząd Grupy Interia.pl stwierdził wtedy, że takie komentarze i publikacje to „ataki ze strony konkurencji, której celem działania jest obniżenie rynkowej pozycji firmy”. Kierownictwo Interii podkreślało, że w czasie debaty o uporządkowaniu prezentacji wyników Megapanelu zaproponowało pozostałym wspólnikom spółki PBI (są nimi wszyscy najwięksi wydawcy internetowi) wprowadzenie jako standardu prezentacji rankingu domen, analogicznie do standardu badań telewizyjnych, radiowych lub prasowych.

- Niestety, pozostali udziałowcy PBI nie zgodzili się na takie rozwiązanie, uchwalając zmiany, których efektem jest aktualne zamieszanie i opóźnienie w publikacji wyników badania - twierdził zarząd portalu. Według zarządu Interii w konsekwencji „obecne grupowanie kierunkowo uderza w jednych, a chroni interesy innych wydawców internetowych”, a „reklamodawcy otrzymają zmanipulowany obraz rynku”.

Krzysztof Lisowski
Autor artykułu:
Krzysztof Lisowski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów