Pepco przyspiesza z nowymi sklepami. Chłodne lato zaszkodziło Dealz

W bieżącym kwartale sieć sklepów Pepco notuje wzrost sprzedaży porównywalnej o 3,9 proc. i ma powiększyć się o 84 placówki. Natomiast sprzedaż porównywalna w sklepach Dealz zmalała m.in. wskutek intensywnych promocji u konkurencji i gorszej pogody latem.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Pepco przyspiesza z nowymi sklepami. Chłodne lato zaszkodziło Dealz
Sklep Pepco, fot. materiały prasowe

Pepco Group podała, że po 51 tygodniach jej bieżącego roku obrotowego – który zaczął się w październiku ub.r. i potrwa do końca września br. – sieć Pepco wypracowała wzrost sprzedaży porównywalnej rok do roku (LFL, czyli like-for-like) o 2,7 proc. W samym bieżącym kwartale dynamika wyniosła 3,9 proc.

– Nowe działania na rzecz wzmocnienia naszej pozycji lidera cenowego oraz oferty produktowej zostały dobrze odebrane przez klientów i wspierały obserwowany wzrost przychodów LFL. Dotychczasowe wyniki trwającego czwartego kwartału były szczególnie mocne, z przychodami LFL rosnącymi o 3,9 proc. – to nasz najlepszy wynik kwartalny w ciągu ostatnich dwóch i pół roku – podkreślił w komunikacie Stephen Borchert, prezes Pepco Group.

W drugiej połowie roku obrotowego sprzedaż porównywalna Pepco w Polsce zwiększyła się o 2,6 proc., a w krajach Europy Zachodniej – o 3,2 proc.

– Szczególną uwagę poświęciliśmy poprawie wyników w Polsce, co zaowocowało ogólnym odbiciem się LFL w drugiej połowie roku, podczas gdy nasze sklepy w Europie Zachodniej osiągnęły poziom wzrostu LFL w wysokości 6,7 proc. w ciągu roku – dodał Stephen Borchert.

Wyższa sprzedaż w Pepco bez FMCG

W ramach swojej nowej strategii firma w Hiszpanii i Portugalii przekształciła sklepy z formatu Pepco Plus do swojego standardowego formatu oraz ze wszystkich placówek wycofała produkty z kategorii FMCG, oferowane dotąd w alejkach prowadzących do kas.

W efekcie w trwającym kwartale sprzedaż porównywalna bez uwzględnienia kategorii FMCG poszła w górę r/r o 7,6 proc., podczas gdy w poprzednim kwartale było to 4,8 proc. – Na tej podstawie można powiedzieć, że przychody LFL notowały stopniową poprawę w każdym z kwartałów roku obrotowego 2025 – podkreślono w komunikacie Pepco Group.

W bieżącym kwartale firma planuje uruchomić netto 84 sklepy Pepco, co w ciągu całego roku obrotowego da wzrost o 248. Na koniec czerwca br. działało 3 931 placówek tej sieci, o 44 więcej niż kwartał wcześniej.

Latem sklepy Dealz ze spadkiem

Za to działająca wyłącznie w Polsce sieć Dealz w bieżącym kwartale zanotowała spadek sprzedaży porównywalnej r/r o 4,4 proc. Firma wskazała dwie mocno malejące kategorie produktów: kosmetyki i pielęgnacja (z powodu intensywnych promocji innych sieci sklepów) oraz napoje bezalkoholowe (w związku z pogodą dużo gorszą niż przed rokiem).

W konsekwencji sprzedaż porównywalna w Dealz przez 51 tygodni obecnego roku obrotowego zwiększyła się tylko o 1,9 proc.

Pepco Group w całym bieżącym roku obrotowym zamierza wypracować ponad 4,5 mld euro przychodów (wobec 4,2 mld rok wcześniej) oraz wzrost bazowego zysku EBITDA na wysokim, jednocyfrowym poziomie.

Natomiast zysk netto ma być "solidny". Firma przypomniała w komunikacie, że w pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku obrotowego zarobiła na czysto 196 mln euro, podczas gdy w całym minionym roku było to 199 mln.

Pepco Group sprzedała brytyjską sieć sklepów

W połowie czerwca br. Pepco Group sfinalizowała sprzedaż brytyjskiej sieci sklepów Poundland na rzecz Gordon Brothers. Kwota transakcji wyniosła symbolicznego funta, przy czym sprzedana sieć ma jeszcze zwrócić poprzedniemu właścicielowi 30 mln funtów pożyczki.

Natomiast w lipcu niemiecka spółka zależna Pepco Group złożyła wniosek o upadłość. Należące do spółki 64 sklepy przynosiły straty.

Nasza działalność została przebudowana i uproszczona, jest skoncentrowana na naszej podstawowej marce Pepco w kluczowych regionach Europy Środkowo-Wschodniej i Zachodniej. Grupa jest teraz zwinniejsza i gotowa do wykorzystywania nadchodzących okazji oraz by budować wyższe zadowolenie klientów dzięki kanałom cyfrowym i w efekcie zwiększać swój udział w rynku – podkreślił Stephen Borchert.

– Dokonaliśmy dezinwestycji z Poundland oraz przestaliśmy oferować towary kategorii FMCG w ramach marki Pepco, co pozwoliło nam na osiągnięcie silniejszego wzrostu oraz na podejmowanie taktycznych decyzji w celu maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy. Nasze wyniki pokazują, że to były słuszne kroki prowadzące do dalszej budowy zyskownego wzrostu Pepco – dodał.

Na giełdzie Pepco Group odrabia spadek

Po publikacji tych wyników i prognozy akcje Pepco Group na początku czwartkowej sesji giełdowej drożały o ok. 7-8 proc., przekraczając nieznacznie poziom 24 zł.

Od początku stycznia br. kurs zyskał prawie 50 proc., przy czym nadal jest o 27 proc. niżej niż trzy lata temu.

Kurs akcji Pepco Group, fot. stooq.pl
Kurs akcji Pepco Group, fot. stooq.pl © Licencjodawca

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję