Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie” ma otwarty charakter - może w nim wziąć udział każdy producent żywności, bez względu na wielkość, czy rodzaj wytwarzanych wyrobów. Artykuły spożywcze ubiegające się o zdobycie godła promocyjnego są poddawane dwuetapowej ocenie. Celem pierwszego jest sprawdzenie, czy wyrób posiada tzw. polski akcent. Pojęciem tym określa się związek łączący żywność z naszym krajem (produkcja na terenie Polski, wykorzystanie rodzimych składników lub stosowanie tradycyjnej receptury). Artykuły spełniające ten warunek są oceniane przez Lożę Ekspertów podczas audytów certyfikacyjnych. Każdy z pięciu członków tego grona przyznaje wówczas żywności punkty za smak i wygląd, ocenia także stosunek jakości wyrobu do jego ceny. Do dyspozycji ekspertów są noty w skali 1-10. Certyfikatem nagradza się produkty, którym Loża przyznała wysokie oceny. Żywność, która zdobyła maksymalne noty otrzymuje także tytuł TOP PRODUKT. W ten sposób z grona produktów biorących udział w programie wybiera się, a następie wyróżnia produkty naprawdę wysokiej jakości. Honorowy patronat nad programem promocyjnym „Doceń polskie” (od początku jego istnienia) sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Działania resortu dotyczące opisywanego przedsięwzięcia nie ograniczają się jednak wyłącznie do patronatu. Jednym z członków Loży Ekspertów jest bowiem przedstawiciel ministerstwa, który (podobnie jak pozostali specjaliści) ocenia wyroby. Poza nim, jury tworzą także doświadczeni szefowie kuchni oraz osoby zawodowo zajmujące się żywnością i technologią żywienia. Składowi eksperckiemu przewodniczy Mirek Drewniak, członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni. W trakcie przeprowadzonego ostatnio, dziewiątego już, audytu do grona artykułów spożywczych, które mogą posługiwać się znakiem „Doceń polskie” dołączyły m.in. wyroby piekarń i młynów. Certyfikat zdobyły: - Chleb firmowy (TOP PRODUKT) Piekarni-Cukierni BRZĘCZEK z Pszczyny (woj. śląskie), - Chleb Baltona oraz Bułka poznańska (oba wyroby nagrodzone tytułami TOP PRODUKT) wypiekane przez „Społem” Powszechną Spółdzielnię Spożywców „Górnik”, mieszczącą się w Brzeszczach (woj. małopolskie), - Chleb firmowy - wyrób Piekarni-Ciastkarni Jan Kampa z Lublińca (woj. śląskie), - Chleb królewski, Chleb staropolski i Chleb farmerski (dwa ostatnie to TOP PRODUKTY) z oferty Piekarni Cukierni GROMULSKI z Mińska Mazowieckiego (woj. mazowieckie), - Chleb żytni beż drożdży (TOP PORODUKT), który powstaje w Piekarni Jan Kopacz, znajdującej się w Krośnie. W tej certyfikacji nagrodzono również mąki. Znak promocyjny otrzymały: - Mąka pszenna tortowa typ 450 oraz Mąka pszenna luksusowa typ 550 z Młyna Staniszewski i Wspólnicy mieszczącego się Ludwikowicach Kłodzkich (woj. dolnośląskie), - Mąka pszenna typ 450 z Zakładu Przetwórstwa Zbożowego „JAKPOL” ze Świny (10 km od Koluszek, woj. łódzkie), - Mąka wrocławska (TOP PRODUKT) oraz Mąka pszczyńska – pszczyńskiej firmy MŁYNEX (woj. śląskie), - Mąka luksusowa oraz Mąka tortowa (TOP PRODUKT) – przedsiębiorstwa MŁYNOMAG z miejscowości Reszel (woj. warmińsko – mazurskie). Wśród laureatów IX audytu znalazło się 9 firm z branży piekarskiej. Loża wyróżniła 15 wyrobów, spośród których 8 otrzymało także tytuł TOP PRODUKT. Nie oznacza to jednak, że podczas poprzednich audytów wypieki i mąki nie zostały docenione. Laureatami poprzednich certyfikacji są: - Firma „Wysocki” z Gliwic – certyfikat otrzymał Chleb wiejski, - Mieszczący się w Koluszkach Zakład E. P. Olszyńscy. Loża nagrodziła Chleb Staropolski oraz Chleb żytni z ziarnami (TOP PRODUKT) tego producenta, - Piekarnia Familijna z Krośnic, godło programu zdobył Bochen zbójecki, - Piekarnia „u Pawełka” (Kwaśniów Górny), której Chleb Jurajski wyróżniono certyfikatem i tytułem TOP PRODUKT, - Młyn Niedźwiady z Kalisza, którego Mąka pszenna pełnoziarnista oraz Mielona łuska gryczana zyskały uznanie Loży Ekspertów. Poza tym, znakiem „Doceń polskie - Marki Własne” nagrodzono Mąkę wrocławską REVA , Mąką poznańską 1kg REVA (TOP PRODUKT), Mąka luksusowa REVA (TOP PRODUKT) , które w swojej ofercie posiada sieć sklepów Intermarche. Podczas dziewięciu dotychczasowych audytów, Loża Ekspertów doceniła również inne produkty branży piekarniczej, m.in. ciasteczka i ciasta, a także pieczywo lekkie oraz bułki tarte. Zestawienie wszystkich nagrodzonych wyrobów jest dostępne na blogu programu. Niezależnie od rodzaju nagrodzonego artykułu, posiadanie certyfikatu pozwala jego producentowi wyróżnić się na tle konkurencji i daje mu dodatkowe możliwości promocyjne. Dla konsumentów znak „Doceń polskie” to z kolei wskazówka pomocna przy robieniu zakupów i dowód, że produkt został sprawdzony przez specjalistów i warto zwrócić na niego uwagę. * * * Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie” www.blog.docenpolskie.pl Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmuje się piątka specjalistów zawodowo związana z żywnością i technologią żywienia, która tworzy Lożę Ekspertów. Zasiada w niej m.in. reprezentant Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni. Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego projektu skierowanego do blogerów kulinarnych. Celem przedsięwzięcia jest propagowanie wspólnego gotowania wśród pasjonatów kuchni, którzy swoją wiedzą i przepisami dzielą się w Internecie. Dzięki ogólnopolskiemu konkursowi, warsztatom i pokazom kulinarnym, blogerzy mają okazję do spotkań, poznawania nowych miejsc i produktów, wymiany doświadczeń, nauki oraz dobrej zabawy. * * * KONTAKT: Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie” www.blog.docenpolskie.pl Anna Koza specjalista ds. public relations anna.koza@adventure.media.pl Adventure Media s.c. Agencja Public Relations www.adventure.media.pl tel. 32 724 28 84 fax 32 417 01 70
Pieczywo i mąki z godłem „Doceń polskie”
Certyfikat Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie” zdobyło dotychczas ponad 500 artykułów spożywczych różnego typu, w tym także wyroby z branży piekarskiej. W trakcie przeprowadzonego w lipcu IX audytu, eksperci programu nagrodzili kolejne produkty. Godło programu zdobyło pieczywo i mąki dziewięciu producentów z całej Polski.












