Pieniądze są w sieciach handlowych

Największe sieci handlowe i hurtowe, lokalni dystrybutorzy i specjalistyczne hurtownie. „Listę 400 sieci handlowych i hurtowych”, praktyczny przewodnik po branży dystrybucyjnej, prezentują redakcje serwisów portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl oraz magazynu Rynek Spożywczy wraz z firmą Bisnode Polska.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Ranking 400 firm z branży dystrybucyjnej tworzą dwa podstawowe zestawienia – sieci handlowych i firm hurtowych. Ciekawe dane wynikają z zestawienia w jedną listę pierwszych 20 firm z obu rankingów – okazuje się wówczas, że w takim TOP 20 bezapelacyjnie królują sieci detaliczne. Spośród firm z czołówki tylko 5 zajmuje się hurtem, zaś w TOP 10 są jedynie dwie hurtownie – Grupa Eurocash (z firmą Tradis) i Makro Cash & Carry Polska.

Tak silna pozycja sieci detalicznych pokazuje z jednej strony pewną słabość rynku hurtowego, z drugiej dowodzi, że strategia hurtowników oparta na inwestowaniu w sieci partnerskie jest właściwym rozwiązaniem biznesowym. Szczególnie, że każdego roku upada nawet 6 tys. niezależnych sklepów, a tym samym rynek potencjalnych klientów hurtowni się kurczy, zaś branża HoReCa – duży klient hurtowni – ze względu na kryzys nie rozwija się tak szybko, jakby mogła.

– W zestawieniu największych firm dystrybucyjnych widać miażdżącą przewagę sieci detalicznych nad branżą hurtową. To pokazuje, gdzie znajdują się prawdziwe pieniądze – w kieszeni Kowalskiego, robiącego codzienne zakupy. To dowodzi także, iż na rynku wygrywa ten kto ma własne sklepy – mówi Łukasz Stępniak, redaktor naczelny magazynu Rynek Spożywczy i serwisu portalspozywczy.pl.

Według danych firmy Bisnode Polska pierwszych sto firm handlowych zestawionych w rankingu „Lista 400 sieci handlowych i hurtowych” wykazało blisko 140 mld zł przychodu ze sprzedaży. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego stanowi to wzrost o ponad 20 proc. W 2012 roku sama sieć Biedronka (największy detalista) sprzedała towary za ponad 28 mld zł, a największy hurtownik, grupa Eurocash za ok. 16,5 mld zł.

– Karty w czołówce firm handlowych zostały rozdane i do przetasowań oraz utraty miejsca w pierwszej trójce mogą doprowadzić jedynie, niezwykle dynamiczne działania konsolidacyjne konkurencji, błędy w zarządzaniu lub decyzje zagranicznych centrali niektórych firm handlowych, które postanowią wyjść z polskiego rynku – stwierdza Łukasz Stępniak.

Rynek handlowy w Polsce integruje się dość wolno, jednak branża dystrybucyjna mocno się zmienia. Mają na to wpływ spowolnienie gospodarcze oraz ostra konkurencja.

– W Polsce w ostatnich latach na rynku zaszła zmiana bez precedensu w przeszłości. Zatarła się różnica pomiędzy dyskontami, hipermarketami i supermarketami. Sieci handlowe, szczególnie te z sektora FMCG, agresywnie szukając kontaktu z klientem, coraz częściej przemieszczają się pomiędzy tymi kategoriami. W konsekwencji świat sieci handlowych w kraju stanął na głowie. Dyskonty chcą być supermarketami, a delikatesy gonią za niskimi cenami – mówi Tomasz Starzyk, ekspert firmy Bisnode Polska.

Dyskonty, dla których do niedawna najważniejszym kryterium była cena, teraz stawiają na markowe produkty i bardziej zamożnych klientów, a hipermarkety ruszyły w wyścigu z dyskontami o to, gdzie są najtańsze produkty. Przyjęły strategię dyskontów głównie z powodu niezadowalających wyników finansowych. Dyskontom udało się przyciągnąć nie tylko stałych bywalców hipermarketów, lecz przede wszystkim tych kupujących w małych sklepikach osiedlowych.

– Trudno się temu dziwić dzisiaj, kiedy oprócz niskiej ceny, konsument oczekuje wysokiej jakości produktu. Wydaje się, że bój o klienta wygrały dyskonty, które w porę dostrzegły nadchodzące zmiany, z sukcesem opierając swoje strategie na potrzebie klienta. Dyskontom udało się przyciągnąć do kas nie tylko stałych bywalców hipermarketów, lecz przede wszystkim tych kupujących w małych sklepikach osiedlowych – zauważa Tomasz Starzyk.

Liderem „Listy 400 sieci handlowych i hurtowych” jest Jeronimo Martins, właściciel największej w kraju sieci handlowej Biedronka i drogerii Hebe, którego skonsolidowana sprzedaż wzrosła o ponad 25 proc. w porównaniu z 2010 rokiem. Na drugim miejscu, z blisko 10 proc. wzrostem sprzedaży uplasowała się firma Tesco, trzecie miejsce, ze wzrostem sprzedaży na poziomie 28 proc. ma Grupa Eurocash.

Kolejne pozycje w TOP 20 „Listy 400 sieci handlowych i hurtowych” zajmują kolejno: Makro Cash & Carry Polska, Carrefour, Lidl, Lewiatan, Kaufland, Auchan, Real, Kolporter, Ruch, Intermarche, Lekkerland, Selgros, Polomarket, Polska Sieć Handlowa Nasz Sklep, Żabka, E.Leclerc oraz Netto.

W prezentowanym zestawieniu 20 największych dystrybutorów, uwzględnione zostały samodzielne spółki i grupy kapitałowe, natomiast pominięto podmioty zależne większych struktur kapitałowych (np. Grupa Eurocash, spółka KDWT), a także firmy, które zajmują się jednocześnie produkcją i dystrybucją (np. Grupa Żywiec).

***

Metodologia opracowania zestawienia:

Zestawienie 400 działających w Polsce sieci detalicznych i hurtowych specjalizujących się w sprzedaży produktów FMCG powstało w wyniku współpracy redakcji Rynku Spożywczego i Grupy Bisnode Polska.

W oparciu o dane z Krajowego Rejestru Sądowego oraz własne źródła informacji wytypowano przedsiębiorstwa handlowe (i produkcyjno-handlowe). Na wygenerowaną grupę firm nałożono dostępne dane finansowe z lat 2011 i 2010. Zestawienie zostało uzupełnione o informacje finansowe sieci detalicznych i hurtowni, które wypełniły i odesłały ankietę opublikowaną na stronach serwisu www.portalspozywczy.pl.

Finalnie lista firm została podzielona według specjalizacji (handel detaliczny i hurtowy) oraz danych finansowych (z danymi finansowymi i bez danych finansowych). W efekcie powstały cztery spisy firm handlowych, które w sumie tworzą zestawienie 400 sieci detalicznych i hurtowych.

„Lista 400 sieci handlowych i hurtowych” została opublikowana w marcowym wydaniu miesięcznika Rynek Spożywczy.

Zapraszamy do wizyty na stronach www.portalspozywczy.pl oraz www.dlahandlu.pl

###

Informacje o Grupie PTWP SA:

Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer oraz organizatorem spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.

Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, farmer.pl oraz serwis gieldarolna.pl.

Zapraszamy na stronę www.ptwp.pl.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online