KER: reklama Lech Free nieetyczna, bo kojarzy się z relaksem

Reklama piwa Lech Free (Kompania Piwowarska) w ramach kampanii “Łap chwile” godzi w obowiązujące normy etyki poprzez wywołanie skojarzenia z relaksem lub wypoczynkiem. Piwo jest produktem sensorycznym, co sprawia, że jego reklamowanie w sposób jakkolwiek budujący skojarzenie z relaksem lub wypoczynkiem nie powinno mieć miejsca – stwierdziła Komisja Etyki Reklamy.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
KER: reklama Lech Free nieetyczna, bo kojarzy się z relaksem

Komisja Etyki Reklamy zajmowała się spotem piwa Lech Free, emitowanym w ramach kampanii „Łap chwile” zarówno w telewizji, jak i w innych mediach. 

 Zdaniem autora skargi, kampania naruszała w sposób rażący art. 131 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, budując skojarzenia z relaksem i wypoczynkiem.

W odpowiedzi na zarzuty, przedstawiciel Kompanii Piwowarskiej wskazał, że zaskarżony spot reklamowy przedstawia w kilku niezależnych scenach ludzi spędzających wolny czas w górach, na plaży, na przydomowym patio/ogródku. “Nikt z bohaterów nie jest prezentowany w taki sposób, że relaksuje się lub wypoczywa dzięki temu, że pije piwo. Generalnym przesłaniem spotu jest to, że warto trochę zwolnić i cieszyć się miłymi chwilami w ładnej scenerii („łap chwile”). Piwo nie jest jednak pokazywane jako czynnik, który to warunkuje”-zaznaczał podkreślając, że trudno doszukać sięzwiązku przyczynowo – skutkowego pomiędzy piwem Lech i jego spożyciem a relaksem lub wypoczynkiem.

Zdaniem producenta przekaz nie narusza także norm etycznych zawartych w Kodeksie Etyki Reklamy. Uzasadnia, że nie zostało ukazane nieodpowiedzialne lub nadmierne spożycie. Nie naruszona została również klauzula generalna w postaci dobrych obyczajów, czy też zasad odpowiedzialności społecznej. Nikt nie jest nietrzeźwy, nie pije wielu piw i nie zachęca do tego innych. Nikt z pijących nie uprawia sportu, nie kąpie się w wodzie, nie osiąga po wypiciu piwa stanu relaksu. Bohaterzy nie zachowują się nieodpowiedzialnie, ryzykownie lub w inny sposób, mogący być uznany za nieodpowiedni.

Argumentacji tej nie podzieliła KER, która zwróciła uwagę, że “piwo jest produktem sensorycznym, co sprawia, że jego reklamowanie i promowanie może w sposób szczególny wpłynąć na wszystkich odbiorców, niezależnie od ich wieku. Szczególnie narażone na skutki jego spożywania są osoby uzależnione, wychodzące z uzależniania czy narażone bądź podatne na uzależnienie. Osoby takie mogą być szczególnie wrażliwe na przekazywane im sugestie, w szczególności w zakresie produktów, do jakich niewątpliwie należy piwo”.

KER: piwo to alkohol

KE dodała, że napój bezalkoholowy, jakim jest piwo 0,0% (niezależnie od tego, czy nazywamy je piwem, napojem czy innym pojęciem), jednoznacznie kojarzy się przeciętnemu konsumentowi z piwem tradycyjnym. Ma to miejsce dzięki zachowaniu charakterystycznych walorów smakowych. Spożywanie piwa bezalkoholowego ma także wywoływać emocje podobne jak związane z piwem alkoholowym i skojarzenie z okolicznościami, w jakich spożywany jest alkohol tradycyjny. Wskazuje na to chociażby produkcja linii bezalkoholowych przez producentów browarów pod marką znanych piw alkoholowych, a także zachowanie podobnej formy opakowania czy zbliżonej grafiki. Z tego też względu piwo bezalkoholowe uchodzi za zamiennik piwa alkoholowego dla osób, które z jakichś powodów nie chcą lub nie mogą spożywać alkoholu. I tak, reakcja odbiorcy na bodziec (trigger) w postaci reklamy piwa bezalkoholowego może być bardzo zbliżona do reakcji na reklamę piwa alkoholowego.

Komisja oceniła, że treść skarżonej reklamy godzi w obowiązujące normy etyki poprzez wywołanie skojarzenia z relaksem lub wypoczynkiem. Piwo jest produktem sensorycznym, co sprawia, że jego reklamowanie w sposób jakkolwiek budujący skojarzenie z relaksem lub wypoczynkiem nie powinno mieć miejsca.  

“Piwo stanowi używkę i wpływa na konsumentów w sposób zmieniający świadomość, a także działa uzależniająco. Nie bez powodu zatem przepisy prawa przewidują obostrzenia w zakresie sprzedaży (piwo alkoholowe), a także reklamy i promocji piwa (piwo alkoholowe i bezalkoholowe). W kontekście reklamy jedną z przesłanek zakazujących reklamy piwa jest wywoływanie skojarzenia właśnie z relaksem lub wypoczynkiem” - zaznacza Komisja. 

Według KER, z punktu widzenia percepcji konsumenta kwestia, czy piwo jest przyczynkiem czy tylko towarzyszem relaksu/wypoczynku, ma wtórne znaczenie i jest sztuczną dychotomią. Dlatego też już sam fakt, że generalnym przesłaniem spotu reklamującego piwo Lech Free miało być to, że warto trochę zwolnić i cieszyć się miłymi chwilami w ładnej scenerii („łap chwile”) budzi poważne wątpliwości z punktu widzenia obowiązujących zasad etyki.

Komisja zauważyła również, że niepokój w kontekście bezpieczeństwa budzi użycie w reklamie piwa motywu pojazdu (roweru), którym porusza się po mieście bohaterka sceny czy też użycie w niej motywu sportu (deska), której używa w wodzie jeden z bohaterów sceny.

Reklama sprzeczna z dobrymi obyczajami

Komisja Etyki Reklamy uznała, że działania Kompanii Piwowarskiej w przypadku reklamy piwa Lech Free nie były wykonywane zgodnie z dobrymi obyczajami i były nierzetelne, bo zastosowano reklamę piwa wywołującą skojarzenie z relaksem lub wypoczynkiem. “Skojarzenie takie u odbiorcy reklamy stanowi bowiem bodziec do sięgania po piwo w sytuacji relaksu lub wypoczynku. Impuls ten pojawia się niezależnie od tego, czy reklama pokazuje relaks/wypoczynek jako konsekwencję spożycia piwa czy też jedynie jako tło prezentacji piwa (nawet bez pokazania jego fizycznego spożywania)” - uzasadnia KER. 

Dodaje, że firma działała w braku poczucia odpowiedzialności społecznej z uwagi na potencjalne konsekwencje swoich działań. W ocenie Komisji stosowanie takiej reklamy może przyczynić się do wzmacniania imperatywu spożywania alkoholu podczas szeroko pojętego relaksu lub wypoczynku, a co najmniej ośmielenia (poczucia pewnego przyzwolenia) bezwarunkowego sięgania po takie trunki w podobnych okolicznościach. “Reklama ma szczególny wpływ na osoby młode oraz osoby z grupy wrażliwej (np. podatne na uzależnienia). Negatywne konsekwencje nadmiernego spożywania używek dotykają sfery zdrowotnej, jak i społecznej (bliskich osób spożywających alkohol), docelowo zaś wpływają na szeroko pojęty dobrostan społeczeństwa” - zauważa KER.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?