PKO BP miał ponad pół miliarda zysku netto w pierwszym kwartale

W pierwszym kwartale 2020 r. PKO BP osiągnął 503 mln zł zysku netto. W obliczu kryzysu i utrudnień wynikających z pandemii, zarządzający bankiem planują przyspieszyć transformację cyfrową - ogłoszono w czwartek na konferencji.

pap / bg
pap / bg
Udostępnij artykuł:

"W marcu 2020 r. polska gospodarka doświadczyła negatywnego szoku o skali, jakiej nie pamiętają młodsze pokolenia" - ocenił prezes zarządu PKO BP Zbigniew Jagiełło. Dodał, że w tych "trudnych warunkach PKO Bank Polski skupił się na trzech kluczowych obszarach: zachowaniu ciągłości działania, zapewnieniu bezpieczeństwa swoim klientom i pracownikom oraz wsparciu polskiej gospodarki w walce z COVID-19".

Zdaniem prezesa dzięki transformacji cyfrowej, jaką przeszedł bank, był w stanie przekierować ruch klientów z oddziałów do kanałów zdalnych, zapewniając im dostęp do usług finansowych oraz do wsparcia, jakiego potrzebowali, by ratować miejsca pracy w swoich firmach.

Jagiełło stwierdził, że z kryzysu polski system bankowy wyjdzie obronną ręką, a PKO BP umocni swoją pozycję względem konkurentów.

Bank podał, że zysk netto grupy banku w pierwszym kwartale 2020 r. wyniósł 503 mln zł i był o 41,6 proc. niższy niż przed rokiem.

Wedle PKO na spadek wyniku wpływ miało przede wszystkim pogorszenie sytuacji w otoczeniu gospodarczym wywołane epidemią SARS-CoV-2, co zmusiło bank do utworzenia odpisów w kwocie 228 mln zł. "Na wyniki grupy wpływ miał także, pośrednio związany z pandemią, odpis w wysokości 90 mln zł z tytułu utraty wartości akcji Banku Pocztowego" - ogłoszono.

"Na zmniejszenie zysków wpłynęły także obciążenia związane z ubiegłorocznymi werdyktami TSUE: koszt ryzyka prawnego walutowych kredytów hipotecznych (85 mln zł), koszt automatycznych zwrotów prowizji z tytułu wcześniejszej spłaty kredytów detalicznych (68 mln zł) oraz koszt rezerwy zawiązanej na zwroty tych prowizji (70 mln zł)" - dodano.

Prezes ogłosił, że nastąpi przyspieszenie transformacji cyfrowej, co będzie również odpowiedzią na kryzys i zawirowania związane z wirusem.

Bank planuje też na przełomie połowy roku uruchomienie internetowej platformy do sprzedaży samochodów.

"Bank przygotowuje się również do migracji swojej architektury IT do chmury. Proces wszedł w kolejną fazę po zawarciu przez Operatora Chmury Krajowej partnerstwa strategicznego z Microsoftem, w ramach którego globalna spółka technologiczna uruchomi w Polsce swój pierwszy region przetwarzania danych w Europie Środkowo-Wschodniej" - dodano.

Na konferencji zaprezentowano również nową funkcjonalność aplikacji IKO, powiązanej z kontem internetowym - asystenta głosowego. "Usługa została uruchomiona pilotażowo dla części klientów korzystających z telefonów z systemem Android, a w ciągu kilku tygodni będzie dostępna także dla pozostałych" - podano. "Na początek daje możliwość m.in.: zlecenia przelewu, sprawdzenia historii i stanu konta oraz dokonania płatności BLIKIEM" - dodano.

Zdaniem przedstawicieli banku asystent głosowy opanował już setki tysięcy fraz, zna też 75 podstawowych funkcji.

Rozwijając kanały cyfrowe, oprócz aplikacji IKO, która notuje wedle banku 5 mln logowań dziennie, PKO BP stawia również na e-commerce, rozwijając system płatności mobilnych BLIK.

PKO BP poinformował, że wysoki poziom cyfryzacji spółki pozwolił na zdalną obsługę klientów oraz szybkie przeniesienie nowych procesów do kanałów cyfrowych. W takiej formie, poza podstawowymi usługami, udostępnione zostało m.in. składanie wniosków o zawieszenie spłaty rat kredytów.

"Bank uruchomił także nową usługę – wsparcie wideodoradcy dla klientów firmowych" - podano.

"Bank aktywnie zachęcał klientów do zdalnego korzystania ze swoich usług, a jednocześnie nawet w najtrudniejszym okresie zachował dostępność ponad 1400 stacjonarnych placówek" - zaznaczono. W celu zachowania bezpieczeństwa pracowników, zastosowano rotacyjny system organizacji pracy.

Podkreślono, że PKO Bank Polski zaangażował się także w pomoc w walce ze skutkami epidemii: wykorzystał w tym celu kompetencje organizacji oraz przeznaczył 22,8 mln zł na pomoc materialną. Bank bierze udział także w pomocy polskiemu biznesowi - na konferencji podano, że w ramach Tarczy Finansowej PFR rozpatrzono ok. 40 tys. wniosków, na podstawie których wypłacono 6,5 mld zł.

pap / bg
Autor artykułu:
pap / bg
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?