„PKO na krańcach stereotypów” - protest przeciw reklamie PKO BP z Afryką

Nowy spot PKO BP, w którym Szymon Majewski odwiedza Afrykę, jest pełen stereotypów i świadczy o braku wiedzy na temat sytuacji na tym kontynencie - ocenia Mamadou Diouf, szef Fundacji „Afryka Inaczej”.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Reklama PKO BP z Szymonem Majewskim odwiedzającym Afrykę jest emitowana od 11 kwietnia i promuje wprowadzone niedawno przez bank płatności mobilne (obejrzyj spot i przeczytaj więcej). Spot, przygotowany przez agencję DDB Warszawa, jest kolejnym z cyklu „Szymon na krańcach świata”. W poprzednich reklamach gwiazdor podróżował do bajkowej krainy (z Królewną Śnieżką i krasnoludkami) oraz na Marsa. Spot rozgrywający się w Afryce mocno krytykuje Mamadou Diouf, szef Fundacji „Afryka Inaczej”, puentując go stwierdzeniem „PKO na krańcach stereotypów”. W oświadczeniu przesłanym portalowi Wirtualnemedia.pl Diouf wylicza swoje zastrzeżenia wobec reklamy: „Na dzień dobry padają słowa - ‘5 deko termitów’ - typowe dla bambomentalu. Sugeruje, że miejscowi (każdy jest tubylcem u siebie) jedzą termity, zamiast wieprzowiny”. Szef „Afryka Inaczej” ironicznie pyta: „Czy PKO BP odważy się poruszyć temat ‘5 deko psiego mięsa’ z wielkim Murem chińskim w tle? Niemcy, Francuzi, Belgowie, Portugalczycy i Brytyjczycy byli w Afryce. Mieli tam swoje posiadłości. Niemcy, Austriacy i Rosjanie mieli swoje zabory - też posiadłości - w miejscu, gdzie leży dziś nasza Polska. Wyobraźmy sobie, że Deutsche Bank czy Gazprom zamówią reklamę, z wątkiem czasów zaborów. Żeby taka reklama przerywała nam w kółko filmy. Można mieć pewność, że MSZ, Parlament i partie polityczne stanęłyby murem. Byłoby głośno na całą Europę. I słusznie!”. Mamadou Diouf ocenia, że reklama niesłusznie przedstawia Afrykę jako obszar zacofany technologicznie. „Rynek komórkowy ostatniej dekady to wzrost z 20 milionów do prawie 600 milionów aparatów na kontynencie afrykańskim. Natomiast w Afryce Wschodniej już funkcjonuje system komórkowych płatności -  znacznie bardziej nowatorski niż promowana przez PKO BP usługa” - opisuje Diouf. „Wniosek? Ekipa, która dopuściła scenariusz nie ma żadnej wiedzy o Afryce. Dla mydlenia oczu, wideo podkreśla dobrą afrykańską orientację w nowych technologiach. To jednak tylko ruch przed krytykami. Ostatni komentarz  o końcu cywilizacji (gdzie jej początek, skoro człowiek pochodzi z Afryki?) jest absolutnie nie na miejscu” - podkreśla. „Obraz może być zabawny, dać do myślenia albo poruszać. Zależy co sprzedajemy. Ale nie można handlować stereotypami. Czy firma z takimi tradycjami nie powinna dbać o społeczny aspekt swoich kampanii?” - pyta Diouf. Jednocześnie zwraca uwagę na inny element reklamy świadczący o jej stereotypowym przesłaniu: „Czy PKO BP ma nostalgię za międzywojenną Ligą Morską?  Jak można inaczej wytłumaczyć kolonialny mundur? Szymon turysta czy biznesman nie wystarczy?”. „Polskie podboje (I-ej RP) ograniczały się do Europy. Dlaczego PKO BP nie nawiązuje np. do Bitwy pod Grunwaldem, do XII-wiecznego zdobycia Kremla przez Polaków? Korporacje (PKO chyba nią jest) mają cały tabun ludzi w dziale promocji, plus agencje z zewnątrz. I co? Nie było żadnych zastrzeżeń do scenariusza propagującego brak cywilizacji u Afrykanów?” - kpi szef „Afryka Inaczej” Diouf zastanawia się, jak pokazywani w spocie czarnoskórzy aktorzy mogli zgodzić się na udział w reklamie. „Pamiętam serial ‘Alternatywy 4’. Tam malowano Polaka, który kaleczył język i udawał Afrykanina. PKO BP nie musiał wydać ani grosza na make-up. Zwerbował (mogła się tym zajmować agencja) Afrykanów, których przecież nie brakuje nad Wisłą.  Dlaczego ci zgodzili się na wystąpić? Dla kasy, z braku świadomości?” - pyta. Diouf zastrzega jednak, że odpowiedzialność za taki przekaz i tak ponosi bank. „Jestem przekonany, że w alternatywnych scenariuszach byłby bojkot, niezależnie od tego, która gwiazda światowego kina by wystąpiła? Pozostałby niesmak, i nie sądzę, by traktowano to w kategoriach kabaretu” - ocenia. Z sarkazmem zauważa też, że PKO BP prowadzi włąsną fundację, której celem jest „działanie w imieniu Banku i Grupy Banku na rzecz dobra publicznego w zakresie: oświaty, wychowania, ochrony i promocji zdrowia, kultury i sztuki, ochrony środowiska”. „Czy ta reklama jest edukacyjna?” - pyta Mamadou Diouf.

tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu