PKOl stracił wszystkich państwowych sponsorów

Polski Komitet Olimpijski ma obecnie pięciu sponsorów. Nie ma wśród nich jednak żadnej państwowej spółki, jak to było w ostatnich latach. - W naszej ocenie powody wycofania się czy też nie przedłużenia nie miały charakteru merytorycznego - komentuje Katarzyna Kochaniak-Roman, rzecznik prasowy i dyrektor działu marketingu i komunikacji PKOl.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
PKOl stracił wszystkich państwowych sponsorów

Obecnie PKOl ma 5 sponsorów. Są to: Plus, adidas, Profbud, Wesoła Pani i firma KRAM. Z tą ostatnią - zajmującą się m.in. produkcją opakowań - kontrakt zawarto w ostatnich dniach. 

W ramach umowy sponsorskiej, która obowiązywać będzie w latach 2025-2026, firma KRAM otrzymuje prawa do używania m.in. tytułów: „Sponsora Polskiego Komitetu Olimpijskiego”, „Sponsora Olimpijskiej Reprezentacji Polski Mediolan-Cortina 2026”, „Sponsora Młodzieżowej Olimpijskiej Reprezentacji Polski Dakar 2026”, a także „Sponsora Młodzieżowej Reprezentacji Polski” podczas dwóch Olimpijskich Festiwali Młodzieży Europy – Bakuriani 2025 i Skopje 2025.

Orlen nie przedłużył umowyPod koniec grudnia ze współpracy z PKOl wycofał się Orlen. Spółka nie przedłużyła umowy, która właśnie wygasała. Kilka miesięcy wcześniej Orlen wstrzymał przelewy z tytułu kontraktu sponsorskiego - była to reakcja koncernu na niejasności wokół finansów PKOl w zakresie wydatkowania przez PKOl pieniędzy pochodzących z budżetu państwa oraz spółek Skarbu Państwa.  

Podobnie wówczas postąpiły inne państwowe firmy, które były sponsorami bądź partnerami Komitetu. Uzasadniały to dodatkowo stratami marketingowymi i koniecznością cięcia kosztów.

Umowę z PKOl jesienią 2024 roku zerwała też spółka Tauron, mimo że została zawarta latem 2023 roku. Obowiązywać miała w latach 2023- 2027. Wartość kontraktu opiewała na kwotę 29,52 mln zł. Prezes Tauronu Grzegorz Lot poinformował, że kontrakt sponsorski z PKOl został wypowiedziany ze skutkiem natychmiastowym.

- Działamy na konkretnych wartościach i zasadach. Brand marki jest dla nas kluczowym elementem budowania zaufania wśród klientów. Nasza firma bardzo mocno ucierpiała przez ostatnie wydarzenia. W dodatku nie dostrzegliśmy chęci polepszenia relacji przez PKOl. Widzimy, że projekty, które sobie założyliśmy w tym projekcie sponsoringowym, nie są realizowane - podkreślił Grzegorz Lot. Dodał, że spółka złożyła do prokuratury zawiadomienie dotyczące wydatkowania przez poprzedni zarząd 8,5 mln zł na sponsoring i CSR.

- Zawiadomienie wynika z naszych analiz, które potwierdzają, że pewne projekty nie powinny być realizowane. Sprawa została już zgłoszona do prokuratury, która zaczęła pracę — zaznaczył Grzegorz Lot. Zawarcie umów sponsoringowych powodowane było prywatnymi interesami.

PKP: bezzasadne umowy sponsorskieSponsorem PKOl i polskich olimpijczyków była też spółka PKP Cargo - umowę zawarto w sierpniu 2023 roku i miała obowiązywać do 2027 roku. Jak przekazała w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Monika Starecka, p.o. członka zarządu ds. Finansowych PKP Cargo spółka już 10 maja 2024 roku rozwiązała ze skutkiem natychmiastowym umowę sponsoringową z Polskim Komitetem Olimpijskim, a także z klubami Widzew Łódź i Unia Skierniewice. 

- Głównym powodem decyzji o zakończeniu współpracy z PKOl i innymi organizacjami sportowymi była trudna sytuacja finansowa spółki, a oszczędności wynikające z rozwiązania umów sponsoringowych są liczone w milionach złotych. Ponadto przeprowadzone analizy wykazały, że zawarcie w 2023 roku większości umów sponsoringowych, w tym z PKOl, było całkowicie bezzasadne, a w niektórych przypadkach powodowane było prywatnymi, politycznie motywowanymi interesami ówczesnych członków zarządu PKP Cargo - podkreśliła. 

Utrata zaufaniaUmowy z PKOl-em zdecydowały się jesienią ub.r. zerwać także spółki PKP Intercity, Enea, Polskie Linie Lotnicze i Krajowa Grupa Spożywcza, do ktorej należy marka Polski Cukier. Według PKP Intercity zdecydowały o tym m.in. utrata zaufania i straty marketingowe. 

Do końca 2024 roku obowiązywała też umowa sponsorska PKOl ze spółką Enea. Ale jej też nie przedłużono. - Spółka podjęła tę decyzję po dokonaniu corocznego przeglądu działań sponsoringowych. Taka analiza wynika z wytycznych zawartych w dokumencie „Dobre praktyki w zakresie działalności sponsoringowej przez spółki z udziałem Skarbu Państwa" oraz jest zgodna z wewnętrznymi regulacjami Enei - przekazała wówczas w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Berenika Ratajczak, rzeczniczka prasowa firmy.

PKOl skupia się na pozyskiwaniu nowych sponsorów Zapytaliśmy PKOl o to, w jakiej kondycji finansowej jest obecnie - po odejściu tylu dużych sponsorów - Komitet i jak wielu komercyjnych sponsorów chce jeszcze pozyskać. 

- Aktualnie Polski Komitet Olimpijski nie realizuje żadnych umów ze spółkami z udziałem Skarbu Państwa. W naszej ocenie powody wycofania się czy też nie przedłużenia nie miały charakteru merytorycznego. W pismach, które PKOl otrzymał od tych podmiotów także żaden z takich powodów merytorycznego wycofania się ze współpracy nie został wskazany - przekazała redakcji Wirtualnemedia.pl Katarzyna Kochaniak-Roman, rzecznik prasowy i dyrektor działu marketingu i komunikacji PKOl. 

Zaznacza, że Polski Komitet Olimpijski jest stowarzyszeniem, które realizuje swoje cele statutowe właściwie w całości za pieniądze pochodzące od sponsorów. - Dotacje, które otrzymuje z Ministerstwa Sportu i Turystyki są procentem ogółu budżetu PKOl i są dotacjami celowymi, np. na wyjazd młodzieży na Młodzieżowe Igrzyska Olimpijskie. Pozostałe środki nie są pieniędzmi publicznymi i pochodzą od sponsorów, dlatego też PKOl aktywnie skupia się na ich pozyskiwaniu. Rozmowy z kolejnymi trwają i będą ogłaszane sukcesywnie - dodaje. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online