Fuzja platform cyfrowych. Zaskakująca wartość transakcji

Amerykańska platforma cyfrowa DirecTV ogłosiła, że przejmuje konkurencyjną Dish Network i jej usługę OTT Sling TV. Zgodnie z umową, firma przeznaczy na zakup dotychczasowego rywala zaledwie jednego dolara w związku z przejęciem jego 9,75 mld dol. długów.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Fuzja platform cyfrowych. Zaskakująca wartość transakcji

Obie firmy pierwszy raz próbowały się połączyć w 2002 roku, ale Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych zablokował transakcję z powodu zagrożenia monopolem. Obecnie takie czynniki nie występują, a „śmiertelnym” zagrożeniem dla tradycyjnych dostawców płatnej telewizji są serwisy streamingowe, takie jak Netflix, Max, Amazon Prime Video, Disney+ czy Peacock.

O zbliżającej się fuzji platform satelitarnych spekulowano od kilku lat, teraz staje się ona faktem. - Połączenie DirecTV i Dish przyniesie korzyści amerykańskim konsumentom wideo, przynosząc połączonemu graczowi silniejszą pozycję w branży wideo zdominowanej przez serwisy streamingowe, należące do dużych firm technologicznych - zauważyły obie firmy we wspólnym oświadczeniu.

W ciągu 8 lat obie platformy straciły 63 proc. abonentów satelitarnych

DirecTV i Dish Network przyznały, że serwisy streamingowe w Stanach Zjednoczonych mają obecnie liczbę subskrybentów znacznie przewyższającą liczbę klientów dostawców płatnej telewizji. Od 2016 roku uszczupliła się ona o 63 proc. abonentów satelitarnych. W 2009 roku liczba abonentów Dish Network przekraczała 22 mln, a na początku roku było to niecałe 8,2 mln. DirecTV miał na koniec 2023 roku 11,3 mln abonentów (dwanaście miesięcy wcześniej było ich 13 mln, a w 2009 17,62 mln.

Fuzja jest dla Dish Network ratunkiem przed bankructwem, o którym spekulowano jeszcze kilka miesięcy temu. Dzięki transakcji dotychczasowy właściciel Dish Network, czyli Echostar, będzie mógł przyspieszyć wdrożenie sieci bezprzewodowej 5G Open RAN w całych Stanach Zjednoczonych. Połączona platforma ma zyskać zdolność do oferowania pakietów w niższych cenach, wielu źródeł treści w jednym miejscu. Firma unowocześni swoje usługi streamingowe, aby skuteczniej rywalizować z platformami SVoD.

Fuzji towarzyszy sprzedaż przez AT&T 70 proc. pozostałych udziałów w DirecTV za 7,6 mld dol. firmie private equity Texas Pacific Group. TPG kupiło 30 proc. udziałów w platformie w 2021 roku. Aby zabezpieczyć obsługę zadłużenia Dish Network, TPG i DirecTV udzielą platformie 10 mld dol. pożyczki. Na razie nie ma planów rebrandingu żadnej z platform. Obie będą działać pod dotychczasowymi markami.

Fuzje także w Polsce

USA to kraj, gdzie usługi streamingowe najbardziej uderzają w tradycyjnych operatorów. Ceny pakietów za oceanem są droższe niż w Europie, a kanały linearne emitują jeszcze więcej reklam. W płatnych stacjach nie brakuje też powtórek.  Polscy dostawcy płatnej telewizji nie mierzą się jeszcze z masową utratą abonentów, ale spadek zainteresowania telewizją satelitarną jest już zauważalny.

W naszym kraju także dochodziło do fuzji platform cyfrowych. W 2002 roku Cyfra+ połączyła się z Wizją TV. Dekadę później doszło do połączenia platformy n z Cyfrą+. Powstała platforma nc+, która obecnie nosi nazwę Canal+.

Przed rokiem Grupa Polsat Plus zdecydowała się na rejestrację w Urzędzie Patentowym RP znaków słownych Polsat+ i Polsat Box+. - Rejestrujemy wiele różnych znaków, co nie znaczy, że ze wszystkich korzystamy. Jeśli będziemy mieli jakieś plany związane z nowymi znakami, to na pewno o tym poinformujemy - wyjaśniał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, rzecznik prasowy Telewizji Polsat.

Do fuzji między Polsat Box i Canal+ nie doszło i na razie się na to nie zanosi, bo firmy po kilku latach bliższej współpracy, przestały ją zacieśniać. W ofercie Polsat Box nie ma stacji z Ligą Mistrzów czy PKO BP Ekstraklasą.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?