Trendy w płatnościach online
BLIKBiorąc pod uwagę trend utrzymujący się już od kilku lat, można się spodziewać, że odsetek osób korzystających z BLIK-a będzie systematycznie rósł. To obecnie najczęściej wybierana forma płatności online - szczególnie wśród młodszych klientów. Płatność kodem jest wybierana, ze względu na szybkość przelewu, łatwość korzystania i bezpieczeństwo.
Błyskawiczne płatnościPłatności staną się mniej zauważalne dla konsumentów. Celem jest maksymalizacja pozytywnych doświadczeń zakupowych poprzez eliminację barier na ostatnim etapie zakupów. Na znaczeniu zyskają więc błyskawiczne płatności, takie jak szybkie przelewy i Pay by link. Po wybraniu metody płatności, klient trafia na stronę swojego banku, gdzie musi jedynie potwierdzić transakcję.
Płatności odroczoneTa forma płatności, znana również jako „kup teraz, zapłać później”, pozwala na odłożenie terminu zapłaty w czasie, najczęściej o 30 dni. Prognozuje się, że klientów zainteresowanych tą metodą płatności będzie sukcesywnie przybywać.

Portfele cyfroweE-wallety, takie jak Google Pay i Apple Pay to cyfrowe odpowiedniki portfela, który na co dzień nosimy przy sobie. Zapewniają wygodę i bezpieczeństwo płatności. Eksperci przewidują, że liczba transakcji dokonywanych z ich wykorzystaniem będzie dynamicznie rosnąć.
Bezpieczeństwo płatności onlineW obliczu coraz częstszych ataków cybernetycznych, bezpieczeństwo w obszarze e-commerce staje się dla konsumentów coraz bardziej istotne. Analizy wskazują, że stanie się ono priorytetem, zarówno w kontekście ochrony danych osobowych, jak i zapewnienia bezpieczeństwa płatności online.
Wykorzystanie AISztuczna inteligencja będzie coraz szerzej stosowana do analizy danych transakcyjnych, oceny wiarygodności kupującego i zapobiegania oszustwom. Dodatkowo, jej rozwój pozwoli na personalizację ofert zakupowych, optymalizację procesów logistycznych oraz udoskonalenie interakcji z klientem, np. poprzez chatboty.

Jak przygotować się na nowe oblicze płatności online?
Każdy z tych trendów wskazuje na dynamiczny rozwój sektora płatności online, z naciskiem na poprawę doświadczenia klienta, zwiększenie bezpieczeństwa i wykorzystanie nowoczesnych technologii.
Żeby dostosować się do zmian, jakie zachodzą na rynku płatności online, firmy powinny już teraz zacząć wdrażać nowe rozwiązania płatnicze. W pierwszej kolejności warto umożliwić klientom zapłatę za zakupy BLIK-iem. Kolejnym krokiem powinno być wdrożenie płatności odroczonych oraz możliwość zapłaty portfelami cyfrowymi. Może to pozytywnie wpłynąć na satysfakcję klientów i wzrost sprzedaży. Po uruchomieniu nowych metod płatności, warto poinformować klientów o korzyściach z nich płynących, żeby zachęcić ich do korzystania.
Należy poświęcić więcej uwagi na zapewnienie bezpieczeństwa płatności online. Istotne jest, aby zmotywować klientów do stosowania mocnych haseł oraz weryfikacji dwuetapowej. Warto korzystać z ofert dostawców usług płatniczych, którzy stosują nowoczesne i niezawodne zabezpieczenia. Przekłada się to za zaufanie ze strony klientów.

Trzeba pamiętać również o prężnie rozwijającej się sztucznej inteligencji i „trzymać rękę na pulsie”. AI może w przyszłości pomóc w automatyzacji procesów płatniczych, personalizacji oferty i w analizie danych.











