Grupa Lotos zakończyła okres testowy projektu Niebieski Szlak, który ruszył w 2018 roku. Do tej pory można było ładować pojazdy elektryczne na stacjach paliwowych Lotosu bezpłatnie. Od poniedziałku 27 stycznia to się zmieni – za usługę pobierana będzie opłata w wysokości 24 zł. W ramach promocji do końca lutego br. ładując auto elektryczne będzie można napić się kawy w promocyjnej cenie.Lotos podkreśla, że stawka jest stała – kierowca zapłaci 24 zł bez względu na długość ładowania oraz ilość pobranej energii. Pojemność akumulatorów w większości dostępnych na rynku aut elektrycznych to średnio 35 kWh (rekordzistą jest Audi e-tron z baterią o pojemności 95 kWh). Jeśli przyjmiemy, że na cykl ładowania przypada średnio 20 kWh energii, to u wiodącego operatora ładowarek w Polsce kierowca, zgodnie z cennikiem, zapłaci 44 zł. To prawie dwa razy więcej niż na stacjach Lotosu.

Wprowadzeniu opłat towarzyszy kampania informacyjna pod hasłem „U nas się opłaca”. Do końca lutego, osoby korzystające z usługi ładowania pojazdu na stacjach Lotosu, będą mogły napić się kawy w promocyjnej cenie. Do każdego ładowania auta za dużą kawę (440 ml) zapłacą tylko 2 zł, a za małą (220 ml) symboliczną złotówkę.
Rośnie popyt na auta elektryczne
Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, pod koniec grudnia 2019 r. po polskich drogach jeździło 8 637 elektrycznych samochodów osobowych. Równolegle, w Polsce rośnie liczba ogólnodostępnych stacji ładowania, która przekroczyła granicę 1000 sztuk - tylko 28 proc. z nich (288) stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), czyli takie, z jakich można skorzystać na Niebieskim Szlaku.
W ciągu pierwszego roku funkcjonowania Niebieskiego Szlaku zarządzająca stacjami spółka Lotos Paliwa odnotowała około 9,5 tys. ładowań. Rekordowe były miesiące wakacyjne: lipiec (1199 transakcji) oraz sierpień (1115 transakcji). Przeprowadzone badania pokazały systematyczny wzrost zainteresowania tą usługą. Kierowcy pozytywnie ocenili przede wszystkim przyjazność obsługi urządzenia do ładowania (jako bardzo łatwe w obsłudze ocenia je 48 proc. użytkowników).

Lotos rozbuduje sieć stacji ładowania
Lotos, zgodnie z realizowaną strategią rozwoju, zamierza rozwijać projekt budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Kolejne punkty pojawią się jeszcze w tym roku. Wiele z nich zlokalizowanych będzie nie tylko na północy czy w centrum kraju, ale również przy trasach zachodniej i południowej Polski, w tym przy drogach ekspresowych i autostradach. Docelowo koncern zakłada budowę 130 stacji ładowania pojazdów elektrycznych do 2022 roku.
Lotos Niebieski SzlakNiebieski Szlak to inwestycja mająca zmieniać myślenie o podróżowaniu samochodem elektrycznym oraz umożliwiająca swobodne podróżowanie nim między miastami. W pierwszej odsłonie tego projektu koncern umożliwił kierowcom samochodów elektrycznych i hybrydowych swobodny przejazd autostradami A1 i A2 pomiędzy Warszawą a Trójmiastem.

Od października 2018 roku na tej trasie działa 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Każda stacja na Niebieskim Szlaku posiada 2 stanowiska ładowania i została wyposażona w ładowarkę o łącznej mocy 150 kW obsługującą 3 międzynarodowe standardy, co umożliwia pełne pokrycie rynku e-mobility.
Projekt jest współfinasowany z środków unijnych programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF).











