Telewizja Polska zwiększyła w br. zatrudnienie, ma zysk po pierwszym półroczu

W pierwszej połowie br. Telewizja Polska osiągnęła ponad 80 mln zł zysku netto przy 1,5 mld zł przychodów. Z reklam i sponsoringu zarabia mniej niż planowała, zwiększyła zatrudnienie, ale tylko w centrali.

jk
jk
Udostępnij artykuł:
Telewizja Polska zwiększyła w br. zatrudnienie, ma zysk po pierwszym półroczu
Jacek Kurski, fot. AKPA

Telewizja Polska przedstawiła Radzie Mediów Narodowych sprawozdanie z realizacji planu ekonomiczno-finansowego za pierwszych sześć miesięcy 2021 roku.

Wynika z niego, że zatrudniała w tym okresie 2 902 osoby, z czego 2 216 w centrali, zaś 686 w oddziałach terenowych. To oznacza wzrost zatrudnienia w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego o 47 osób, ale nierównomiernie rozłożony. Po pierwszych sześciu miesiącach 2020 roku spółka zatrudniała bowiem 2 855 osób, z czego 2141 osób pracowało w zakładzie głównym, 717 – w oddziałach terenowych. Z oddziałów w ciągu roku odeszło bądź zmieniło formę zatrudnienia 31 osób, a w centrali przybyło 75 pracowników.  

Mniej z reklamy, prawie 1 mld zł z abonamentu

Przychody ze sprzedaży w pierwszym półroczu wyniosły 1,502 mld zł, wobec zakładanych 1,5 mld zł (spółka ogłasza więc 100 proc. wykonania planu).

Wpływy reklamowe sięgnęły 338, mln zł wobec zakładanych 368,09 mln zł, a ze sponsoringu - 59,06 mln zł (planowano 62,19 mln zł). Niższe osiągi TVP tłumaczy niestabilną sytuacja na rynku reklamy w związku z epidemię.

Prawie dwie trzecie przychodów TVP wynika z abonamentu i rekompensaty abonamentowej. Wpływy w tym obszarze wyniosły 986,05 mln zł. Natomiast przychody określone jako pozostałe (m.in. ze sprzedaży licencji do treści) sięgnęły 85,86 mln zł wobec planowanych 71,48 mln zł.

Koszty działalności operacyjnej nadawcy w omawianym okresie wyniosły 1,409 mld zł wobec zakładanych 1,610 mld zł. Z kolei wynik ze sprzedaży brutto zakładano że będzie na minusie (-110,77 mln zł), ale finalnie po pierwszym półroczu jest dodatni - wyniósł 93,3 mln zł.

Plan zakładał także, że wynik netto po 6 pierwszych miesiącach roku będzie także na minusie. Wynosić miał -117,13 mln zł, ale ostatecznie – jak podaje w podsumowaniu spółka – osiągnięto 80,63 mln zł zysku netto.

NIK: koszty operacyjne TVP rosną

W opublikowanym niedawno raporcie NIK, kontrolerzy zaznaczyli, że globalnie wpływy z reklamy i sponsoringu Telewizji Polskiej spadły o 3 proc. w 2019 r. w porównaniu do 2014 r. Urzędnicy jako przyczynę wskazują malejącą widownię w wieku 16–59 lat (z 27,1 proc. w 2014 r. do 23,2 proc. w 2019 r.) oraz w zmiany czasu przeznaczonego na reklamy.

Jak wyliczył NIK, przychody ze sprzedaży Telewizji Polskiej w 2019 r. wyniosły 2,7 mld zł (w tym m.in.: z reklamy 745 mln zł, sponsoring 128,7 mln zł, abonament 1,4 mld zł) i były wyższe o 81 proc. niż w 2014 r. – blisko 1,5 mld zł. Koszty działalności operacyjnej spółki w 2019 r. były wyższe o 67 proc. w porównaniu do 2014 r. (wyniosły one: w 2014 r. – 1,46 mld zł, w 2015 r. – 1,52 mld zł, w 2016 r. – 1,65 mld zł, w 2017 r. – 1,69 mld zł, w 2018 r. – 2,07 mld zł i w 2019 r. – 2,44 mld zł).

W ub.r. TVP z ponad 3 mld zł wpływów

Rok 2020 zakończył się dla Telewizji Polskiej zyskiem w wysokości 198 mln zł, z tego 9 mln zł publiczny nadawca przeznaczył na nagrody z zysku. Przychody ze środków publicznych (abonamentu i rekompensaty) wyniosły ponad 2 mld zł - wynika ze sprawozdania przekazanego na początku roku Radzie Mediów Narodowych.

Przychody publicznej telewizji wyniosły w sumie 3,036 mld zł (to więcej o 330 mln w stosunku do 2019 roku). TVP zanotowała też zanotowała 740 mln zł przychodów z reklam i sponsoringu, co było wynikiem mniejszym o 12 proc. w stosunku do 2019 roku, a w porównaniu do 2018 – o ponad 18 proc.

Koszty działalności TVP były w 2020 roku większe o 120 mln zł w porównaniu do poprzedniego roku i wyniosły 2,816 mld zł. Było to mniej o 250 mln zł niż przewidywał nadawca, który wskazał, że ograniczenie wydatków było wymuszone przez pandemię i było wynikiem m.in. odwołania imprez sportowych oraz wstrzymania produkcji w okresie lockdownu.

jk
Autor artykułu:
jk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele