Po tym jak w połowie lutego br. Grupa o2 i Wirtualna Polska połączyły się w Grupę Wirtualna Polska, w wynikach Megapanelu PBI/Gemius od marca po raz pierwszy w jednym węźle podano wyniki stron całej Grupy WP. Okazało się, że mają 14,68 mln użytkowników, o 425 tys. mniej niż witryny Grupy Onet - RASP. W kwietniu ta różnica zmalała o 52 tys. użytkowników (zobacz szczegóły). Grupa WP wyprzedziła już natomiast konkurenta pod względem liczby odsłon, w tym krajowych odsłon mobilnych.
O tym, jak istotne są te dane, świadczą ostatnie działania reklamowe obu wydawców - każdy z nich promował się jako lider wśród polskich portali, prezentując korzystne dla siebie dane z Megapanelu (przeczytaj o tym więcej).
Przy czym dane z marca i kwietnia nie uwzględniają jeszcze wyników serwisów, które w ostatnim czasie przejęły Grupa WP i Grupa Onet. Ta pierwsza firma, a w zasadzie jeszcze Grupa o2, już w listopadzie ub.r. kupiła 51 proc. udziałów w serwisie Dobreprogramy.pl (więcej o tym), przy czym jego wyniki nie zostały jeszcze włączone do danych Grupy WP.

- Do tej pory priorytetem było pełne połączenie o2 oraz WP. Cały czas trwają prace nad połączeniem wszystkich zasobów grupy w jeden węzeł właścicielski. Mamy nadzieję, że nastąpi to niebawem. Jednocześnie pracujemy nad rozpoczęciem wspólnej sprzedaży reklam z Dobrymi Programami - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Magdalena Zmorzyńska z biura prasowego Grupy WP. - Nie skupiamy się na konkurowaniu statystykami z Megapanelu. Komunikujemy dobre dopasowanie do grup docelowych najczęściej poszukiwanych przez reklamodawców oraz liczne portfolio mocnych marek, gdyż z tego na co dzień jesteśmy rozliczani przez naszych klientów - podkreśla.
Grupa Onet pod koniec maja kupiła 80 proc. udziałów w porównywarce cenowej Skąpiec.pl i serwisie z recenzjami produktów Opineo.pl (przeczytaj o tym więcej), natomiast Grupa WP na początku czerwca przejęła w całości serwis Sportowefakty.pl (więcej o tym).

Anna Nawrock-Tełewiak, rzeczniczka prasowa Grupy Onet, informuje nas, że dane Skąpiec.pl i Opineo.pl zostaną dołączone w Megapanelu do Grupy Onet - RASP od wyników za czerwiec. Podobnie stanie się z danymi Sportowefakty.pl i Grupy WP - zapewnia Magdalena Zmorzyńska.
Ponieważ jednak wyniki Megapanelu są podawane z prawie dwumiesięcznym opóźnieniem, nie oddają obecnego stanu posiadania obu wydawców. Dlatego poprosiliśmy PBI o przygotowanie symulacji, w której do wyników Grupy WP i Grupy Onet - RASP z kwietnia zostaje dodany ruch z przejętych przez nie witryn.
W takim ujęciu Grupa WP ma 16,19 mln użytkowników i 2,9 mld odsłon krajowych. Dotychczasową liczbę użytkowników Grupy mocniej podnoszą Dobreprogramy.pl, które odwiedziło w kwietniu ponad 4 mln internautów, natomiast liczbę odsłon bardziej podwyższają - o 51,9 mln - Sportowefakty.pl.

Grupa Onet - RASP razem ze Skąpcem i Opineo miałaby w kwietniu 15,35 mln użytkowników i 2,03 mld odsłon. Drugi z przejętych serwisów nie jest na razie objęty audytem site-centric, więc liczba odsłon jest niepełna.
Grupa WP razem z Dobrymiprogramami i Sportowymifaktami miałaby w kwietniu o 836 tys. użytkowników i 873 mln odsłon więcej niż Grupa Onet - RASP ze Skąpcem i Opineo). Co więcej, wyprzedziłaby pod względem liczby użytkowników Grupę Allegro - GG, YouTube’a i Facebooka.
Na kolejnej podstronie analizujemy, ile Grupa WP zyska w kategoriach tematycznych Sport i Nowe Technologie, a Grupa Onet - RASP - w E-commerce
Dodanie wyników ze Sportowefakty.pl pozwoli Grupie WP zbliżyć się do Grupy Onet - RASP w kategorii Sport. W kwietniu liczba użytkowników stron pierwszego wydawcy wzrosłaby w takim przypadku o 378,3 tys. (oczywiście uwzględniając współodwiedzalność Sportowefakty.pl i dotychczasowych witryn sportowych Grupy WP), a liczba odsłon krajowych - o 45,6 mln.

Jeśli chodzi o nowe technologie, to Dobreprogramy.pl mają zdecydowanie większy zasięg (4,03 mln użytkowników i 20,4 mln odsłon krajowych w kwietniu) niż dotychczasowe strony Grupy WP z tej kategorii (2,7 mln użytkowników i 15,5 mln odsłon krajowych). Razem wyprzedzą witryny Onetu i RASP i będą zdecydowanym liderem, według danych z kwietnia mając 6,02 mln użytkowników i 35,9 mln odsłon krajowych.
Z kolei Grupa Onet - RASP po włączeniu Skąpca i Opineo awansuje do czołówki w kategorii E-commerce, w której bez tych dwóch stron zanotowała w kwietniu jedynie 155,8 tys. użytkowników i 875 tys. odsłon krajowych. Za to razem z tymi witrynami miałaby 2,28 mln użytkowników i (jeszcze bez danych z Opineo) 15,4 mln odsłon krajowych.











