Po raz pierwszy w historii spadła średnia dzienna liczba użytkowników Facebooka

Średnia dzienna liczba aktywnych użytkowników Facebooka w ostatnim kwartale 2021 r. spadła po raz pierwszy w historii platformy - wynika z przedstawionych w środę wieczorem przez firmę Meta raportów. W czwartek akcje Meta notowane na nowojorskiej giełdzie spadły aż o 26 proc.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

W ostatnim kwartale 2021 r. Facebook stracił ok. pół miliona aktywnych, dziennych użytkowników - ich liczba spadła z 1,93 mld do 1,929 mld. To pierwszy spadek tego wskaźnika w 18-letniej historii serwisu.

Liczba miesięcznych użytkowników Facebooka pozostawała na względnie stałym poziomie 2,91 mld. Firma matka Facebooka, Meta Platforms ostrzegła o wolniejszym wzroście dochodów spowodowanym odpływem użytkowników do innych serwisów, takich jak TikTok czy YouTube, oraz mniejszymi wpływami od reklamodawców.

Meta stawia na serwisy wideo i wirtualną rzeczywistość

Do rywalizujących z Facebookiem platform odeszło szczególnie wielu młodych użytkowników - przyznał twórca serwisu i prezes Meta, Mark Zuckerberg. Dodał, że liczy na rozwój firmy w związku z nowymi inwestycjami w serwisy wideo i wirtualną rzeczywistość. Meta jest drugą, po Google, największą cyfrową platformą reklamową na świecie.

W ciągu ostatnich kilku lat Facebook nie zdobywał już nowych użytkowników w USA i Europie, ale nadal rozwijał się w innych regionach świata - to się zmieniło, a platforma nie jest już popularna wśród młodych ludzi tak, jak kiedyś - komentuje BBC.

Kurs 26 proc. w dół

W czwartek kurs akcji Meta na nowojorskiej giełdzie spadł o prawie 26 proc., była to również największy spadek wartości w historii firmy - informuje agencja AP.

Jedną z obaw inwestorów dotyczących Meta, oprócz spadku użytkowników Facebooka i mniejszych zysków, są plany Zuckerberga zakładające zainwestowanie miliardów dolarów w związany z wirtualną rzeczywistością projekt metawersum. Dodaje, że mimo ogromnych inwestycji, projekt jest daleki do ukończenia, a jego cała koncepcja opiera się na ryzykownych założeniach Zuckerberga, że spotka się z szerokim zainteresowaniem.

grafika

Koncern Meta, do którego należą platformy Facebook, Messenger, Instagram i WhatsApps, w czwartym kwartale ub.r. zanotował wyniki nieco niższe od oczekiwań: wzrost wpływów o 20 proc. do 33,67 mld dolarów i spadek zysku netto (z 11,22 do 10,28 mln zł). Firma obniżyła prognozę na bieżący kwartał, a w komunikacie dla inwestorów wyliczyła trudności wewnętrzne i ogólnorynkowe. W handlu posesyjnym jej akcje taniały o ponad 20 proc.

Kwartalne wpływy reklamowe koncernu zwiększyły się rok do roku z 27,19 do 32,64 mld dolarów, z innych źródeł na platformach internetowych - zmalały ze 168 do 155 mln dolarów, a ze sprzedaży sprzętu i programów do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VR i AR) - wzrosły z 534 do 877 mln dolarów.

Połowa biznesu reklamowego w USA i Kanadzie, VR i AR z 10 mld dol. rocznej straty

Segment VR i AR jest mocno deficytowy - jego kwartalna strata operacyjna pogłębiła się z 2,1 do 3,3 mld dolarów.

Całoroczne przychody reklamowe Mety zwiększyły się z 84,17 do 114,93 mld dolarów, inne wpływy z platform - z 657 do 721 mln dolarów, a z VR i AR - z 1,14 do 2,27 mld dolarów. Roczna strata operacyjna pionu VR i AR sięgnęła 10,19 mld dolarów, wobec 6,62 mld dolarów w 2020 roku i 4,5 mld dolarów w 2019 roku.

grafika

Prawie połowę wpływów reklamowych koncern osiąga w USA i Kanadzie - w zeszłym kwartale było to 15,06 mld dolarów, a rok wcześniej 13,15 mld.

grafika

Meta zwiększyła zatrudnienie o 23 proc.

Wydatki Mety poszły w górę z 53,29 do 71,18 mld dolarów. Kwotowo najmocniej wzrosły nakłady na badania i rozwój (z 18,45 do 24,65 mld dolarów) i koszty uzyskania przychodów (z 16,69 do 22,65 mld dolarów).

Koszty ogólne i administracyjne zwiększyły się z 6,56 do 9,83 mld dolarów. Na koniec grudnia ub.r. koncern zatrudniał 71 970 pracowników, o 23 proc. więcej niż rok wcześniej.

Koncern na inwestycje przeznaczył w ub.r. 19,24 mld dolarów, wobec 15,72 mld dolarów przed rokiem.

grafika

 

Wzrost będzie niższy, bo przed Metą trudności

Meta prognozuje, że w pierwszym kwartale 2022 roku jej przychody wyniosą od 27 do 29 mld dolarów (będzie to oznaczać wzrost rok do roku o 3 do 11 proc.). Średnia prognoz analityków wynosiła 30,15 mld dolarów

Koncern w komunikacie dla inwestorów wyliczył problemy, które mogą negatywnie wpłynąć na jego wyniki. Firma spodziewa się rosnącej rywalizacji o czas internautów. Prognozuje też, że użytkownicy jej platform będą coraz więcej korzystali z funkcjonalności wideo takich jak Reels, których monetyzacja reklamowa jest niższa niż w przypadku feedów i Stories.

Ponadto w bieżącym kwartale wyniki Mety rok do roku będą porównywane z okresem sprzed zmiany ustawień prywatności w systemie iOS ograniczającej śledzenie aktywności internautów w innych aplikacjach. Po tej zmianie, wprowadzonej w maju ub.r., ceny reklam w aplikacjach na iOS znacząco zmalały.

Meta zaznaczyła, że spodziewa się delikatnego wzrostu ograniczeń - ze strony regulatorów i producentów systemów i aplikacji - w zakresie targetowania reklam i mierzenia aktywności użytkowników.

Według koncernu gorzej niż przed rokiem wygląda sytuacja na rynku reklamowym. - Słyszymy od reklamodawców, że wyzwania makroekonomiczne, takie jak koszty wynikające z inflacji i zaburzenia łańcuchów dostaw mają wpływ na budżety marketingowe - napisano w komunikacie. Meta spodziewa się też niekorzystnych zmian kursów walut wobec dolara.

Z drugiej strony koncern obniżył prognozę swoich całorocznych wydatków z 91-97 mld dolarów do 90-95 mld.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online