Poczta Polska kupuje systemy IT. Będzie „jedno okienko”

Rozpoczęły się procesy zakupów systemów IT w ramach centralizacji Poczty Polskiej; nowy system będzie nazywał się Poczta+ - przekazał prezes spółki Sebastian Mikosz. Podkreślił, że przez 20 lat nie było żadnych inwestycji w systemy pocztowe, więc ich wymiana będzie "gigantycznym wyzwaniem".

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Poczta Polska kupuje systemy IT. Będzie „jedno okienko”
Placówka Poczty Polskiej, fot. materiały prasowe

"Przed nami potężna zmiana dotycząca centralizacji systemu pocztowego, tzw. +jednego okienka+. System ten nazywa się Poczta +, a w jego ramach czekają nas inwestycje w systemy IT, w tym finansowo-księgowy, HR-owy i logistyczny" - przekazał w rozmowie z PAP prezes Poczty Polskiej Sebastian Mikosz.

Zaznaczył, że największe zmiany będą miały miejsce w ciągu półtora roku, kiedy to zacznie się zakup i wdrażanie systemów. "Około połowa przetargów czy procesów zakupowych już jest w trakcie realizacji" - dodał.

"Niestety z żalem i frustracją muszę powiedzieć, że ostatnie 20 lat to jest czas zupełnego braku inwestycji w pocztowe systemy" - podkreślił Mikosz. Dodał, że najnowszy system pochodzi z 2007 roku, a więc ich wymiana to "gigantyczne wyzwanie".

Pytany, czy planowane są szkolenia dla pracowników nt. bezpiecznego korzystania z nowych systemów, przekazał, że odbywają się one "na bieżąco". "Nasz dział cyberbezpieczeństwa ma jeden z najwyższych budżetów na ten i przyszły rok. Idziemy cały czas tą samą ścieżką: zgodności z przepisami unijnej dyrektywy NIS 2 (dyrektywa dot. cyberbezpieczeństwa - PAP), czego oczekują nasi klienci, dostawcy i partnerzy biznesowi" - podkreślił prezes Poczty.

Poczta Polska zmniejszyła stratę

W maju br. Poczta Polska przekazała PAP, że w 2024 r. spółka zanotowała 213 mln zł straty netto. Strata była o 408 mln zł mniejsza wobec tej z 2023 r. "Może to brzmieć paradoksalnie, że chwalimy się stratą, ale jest ona naprawdę znacznie mniejsza, niż rok temu. Na pewno dowieźliśmy też poprawę płynności" - skomentował Mikosz. Dodał, że Poczcie udało się obniżyć koszty funkcjonowania, co jednak nie jest jeszcze "w pełni widoczne" z punktu widzenia klienta.

Prezes Poczty wskazał, że częściowo został już zbudowany zespół, który będzie przeprowadzał transformację spółki. "Nie powinniśmy mieć ambicji, żeby rosnąć, ale żeby być rentownym. A żeby być rentownym, trzeba działać z uwzględnieniem marży. Chodzi również o to, aby znaleźć swoje miejsce na rynku i zainwestować w usługi, które sprawią, że docelowo uniezależnimy się od usługi powszechnej, bo ona będzie gasła" - mówił prezes.

Do usług powszechnych zalicza się sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek listowych do 2 kg, paczek na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg. Poczta Polska na mocy decyzji prezesa UKE z 2015 roku pełni funkcję pocztowego operatora wyznaczonego do realizacji usług powszechnych do 31 grudnia 2025 r. Spółka jako jedyna złożyła też ofertę w konkursie na operatora wyznaczonego, który będzie świadczył usługi powszechne w latach 2026-2035.

Mikosz podał, że w najbliższym czasie Poczta Polska będzie "rozpędzać na dużą skalę" sprzedaż produktów finansowych oraz "intensywnie rozwijać" usługę paletową. "Jesteśmy też w trakcie intensywnych prac nad zwiększeniem naszej roli jako operator gotówki" – dodał.

500 mln zł na transformację Poczty Polskiej

Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, największy operator pocztowy na rynku krajowym. Jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całej Polsce. Według spółki z jej usług korzysta ponad 90 proc. Polaków.

Zarząd firmy wdraża obecnie plan transformacji, który według jej prezesa ma przekształcić operatora "w nowoczesną firmę kuriersko-detaliczno-finansowo-cyfrową" i jest potrzebny ze względu na trudną sytuację Poczty. Plan transformacji obejmuje osiem obszarów: sprzedaż, logistykę, zasoby ludzkie, IT, organizację i zarządzanie, nieruchomości, finanse i grupę kapitałową. Przeznaczono na niego ok. 500 mln zł.

Niedawno Poczta poinformowała PAP, że planuje zwiększenie inwestycji w 2025 r., "zwłaszcza w obszarze IT, aby podnieść bezpieczeństwo i automatyzację procesów biznesowych, co ma na celu dalszą transformację i budowę wartości organizacji".

Mikosz pełnił obowiązki prezesa spółki od połowy lutego ub.r., a 25 marca 2024 r. rada nadzorcza powołała go na prezesa.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele