Podróże służbowe czy może w zamian wideokonferencje?

Badanie 400 menedżerów w Europie pokazuje rosnące zapotrzebowanie na wirtualne spotkania wideo w celu poprawy produktywności, redukcji kosztów podróży i większej równowagi między życiem zawodowym a osobistym.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Najnowsze badania rzucają nowe światło na wpływ podróży służbowych na efektywność działań w biznesie. Największym zaskoczeniem jest rozbieżność między spadkiem  wartości podróży biznesowych a rosnącym ich wykorzystaniem w Europie. Z jednej strony jedna czwarta ankietowanych menedżerów planuje zwiększenie liczby wyjazdów służbowych w 2011 r., z drugiej zaś jedna trzecia kwestionuje ich wartość i korzyści dla firmy. Wielu menadżerów skarży się na stres związany z podróżami służbowymi i przyznaje, że nie uczestniczyło w wielu uroczystościach rodzinnych z powodu swoich słuzbowych wyjazdów. 

Badania przeprowadzone przez Coleman Parkes Research na zlecenie firmy Polycom, światowego lidera rozwiązań ujednoliconej komunikacji wskazują na potencjalne przyczyny braku korelacji: ponad połowa podróży w obrębie Europy wiązała się z udziałem menadzerów w regularnych spotkaniach, które mogłyby się spokojnie odbyć za pomocą wideokonferencji, przez co przedsiębiorstwo zaoszczędziłoby na kosztach podróży, czasie, stresie i mniejszych kosztach osobistych pracowników. Ponadto badanie, dowodzi, że zaskakująco duża liczba firm, bo aż 4 na 10 do tej nie wprowadziły u siebie praktyki spotkań wideo, rzecz, którą wielu menadżerów uważa za niezwykle efektywną i oszczędną.

Coleman Parkes zapytał 400 członków najwyższej kadry zarządzającej europejskich przedsiębiorstw zatrudniających ponad 1100 pracowników. W grupie badanej znależli się dyrektorzy marketingu, dyrektorzy finansowi, starsi konsultanci, dyrektorzy ds. sprzedaży i operacji, IT menadżerowie, którzy dużo podróżują służbowo.

Najważniejsze wyniki badania

Wpływ podróży na biznes:

Połowa  połowa (51%) podróży służbowych w Europie ma na celu udział menadżera w regularnym, planowym spotkaniu. 33% wszystkich menedżerów (aż 49% w Rosji) przyznaje, że nie są przekonani czy firma odnosi znaczące korzyści z ich podróży. Jedna trzecia badanych (33%) uważa, że wiele spotkań mogło odbyć się w formie wideokonferencji. Prawie połowa (45%) jest przekonanych, że ​​ich firma może zaoszczędzić pieniądze poprzez wykorzystanie wideokonferencji w miejsce podróży służbowych. 40% menadżerów z powodu opóźnień samolotów nie zdążyło na 2,5 ważne biznesowe spotkania, a co piąty w ogóle na nie nie dotarł.

Wpływ podróży służbowych na równowagę między pracą a życiem osobistym:

Dyrektor dużej firmy odbył w roku średnio 7-8 lotów krajowych oraz -6-7 lotów międzynarodowych. Przeciętny europejski menadżer spędził 13 dni poza biurem w celu odbycia podróży służbowej. 30% europejskich biznesmenów (we Francji 50%) poświęciło w roku 2010 trzy tygodnie na podróże służbowe. Jedna czwarta kadry kierowniczej  uważa, że służbowe loty są dla nich stresujące, podczas gdy ich życie rodzinne cierpi z tego powodu. Jedna na 10 osób badanych podaje, że z powodu podróży służbowej nie była obecna na swojej rocznicy ślubu. Taki sam procent ankietowanych nie brał udziału w urodzinach własnego dziecka.  

Na płaszczyżnie społeczno-ekonomicznej, badania pokazują również zmianę nastawienia do podróży służbowych. Jeszcze dziesięć lat temu, podróże takie były postrzegane jako symbol wysokiego statusu danej osoby w hierarchii organizacji, gdyż wyłącznie najwyższa kadra menadżerska mogła latać po świecie na na koszt firmy. Kiedy loty staniały, coraz więcej mendżerów średniego szczebla, a nawet młodszych pracowników wysyłano w świat w biznesowych celach, a tym samym podróże służbowe zaczęły tracić swój blask.

"Kadra kierownicza w Europie podróżuje obecnie więcej niż kiedykolwiek, co ma wpływ nie tylko na ich wydajność w pracy, ale także życie rodzinne.” mówi Chris Prowse, Dyrektor Zarządający Polycom w Polsce. „Przedsiębiorstwa analizując koszty swoich inwestycji i śledząc zwrot z inwestycji w podróże służbowe powinny zastanowić się czy przy obecnym poziomie technologicznym obowiązki zarówno zawodowe jak i rodzine muszą cierpieć z powodu służbowego wyjazdu” wyjaśnia Chris Prowse. „Dużo podróżuję i mam wiele własnych doświadczeń. Na przykład, zimą zeszłego roku z powodu opadów śniegu na niemal 3 dni utknąłem na lotnisku w Warszawie. Bez większych problemów kontynuowałem pracę kontaktując się ze współpracownikami, jak i klientami, partnerami poprzez maile i wideokonferencje z mojego laptopa. Ciężko było natomiast było pogodzić się z myślą, że nie zdążę na święta, na które tak czekają moje dzieci.Możliwość prowadzenia wideo rozmowy staje się synonimem efektywnego menedżera, a nie bilet biznes klasy w kieszeni!” dodaje Prowse.

Heineken, jedna z największych firm piwowarskich na świecie, przyznaje, że dzięki systemom wideokonferenycjnym była w stanie znacząco ograniczyć koszty podróży i zwiększyć wydajność pracy.   „Dzięki rozwiązaniom audio i wideokonferencyjnym firmy Polycom, znacznie zwiększyła się produktywność naszych spotkań. Co więcej, osiągnęliśmy też znaczące oszczędności z powodu mnieszej liczby podróży i lepszym wykorzystaniu czasu pracy naszych ludzi”. mówi Ed Kroes, konsultant ds. technologii w dziale Heineken’s Global Business Process and Technology.

Podsumowując wyniki, kontrast wykazany w badaniu między obniżającymi się korzyściami służbowych wojaży oraz narastajacym niezadowoleniem kadry kierowniczej z częstego podróżowania wpisanego w aktualny model prowadzenia działalności biznesowej, wykazuje potrzebę zmiany sposobu myślenia i funkcjonowania przedsiębiorstw na międzynarodową skalę. Dostępne powszechnie rozwiązania wideokonferencyjne mogą pomóc wrozwoju lepszego modelu biznesu, gdzie przedsiębiorstwa są w stanie radykalnie ograniczyć koszty, zarówno finansowe, jak i osobiste, podróży służbowych. Badanie jest kolejnym potwierdzeniem, że firmy odniosą znaczące korzyści na wielu płaszczyznach jeśli postawią na wideokonferencje.  

Pełny raport z badania Coleman Parkes dostępny jest na stronie www.polycom.co.uk/travel

Informacje o firmie Polycom

Firma Polycom, Inc. (Nasdaq: PLCM), jest światowym liderem w dziedzinie rozwiązań ujednoliconej komunikacji. Dostarcza wiodące w branży rozwiązania telepresence, wideo, audioi infrastrukturalneoparte na otwartych standardach. Firma Polycom zapewnia platformę dla bardziej inteligentnej komunikacji, zmieniając życie ludzi i firm na całym świecie. Więcej informacji: www.polycom.co.uk, a także w serwisach Twitter, Facebooki LinkedIn.

Informacje o badaniu W styczniu i lutym 2011, firma Polycom zleciła Coleman Parkes wykonywanie badań dotyczących opinii wyższej kadry kierowniczej w Europie na temat podróży służbowych. Ankietowano po sto menadżerów wyższego szczebla w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Rosji, łącznie przeprowadzono 400 wywiadów.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"