Podwyżka bez zgody polskich subskrybentów. Netflix z zarzutami

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty spółce zarządzającej w Polsce platformą Netflix. Chodzi o wprowadzoną w 2024 roku podwyżkę opłaty subskrypcyjnej.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Podwyżka bez zgody polskich subskrybentów. Netflix z zarzutami
Netflix na smart TV

Zarzuty prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczą podwyżki opłaty subskrypcyjnej wprowadzonej przez Netfliksa w Polsce w sierpniu 2024 roku. UOKiK opisał, że klienci zostali o tym poinformowani mailowo i oraz w komunikacie po zalogowaniu się na swój profil.

– Jednak nie zostały spełnione warunki niezbędne do tego, aby zmiany dotyczące ceny były zgodne z prawem. Brak reakcji po stronie konsumenta na informację o podwyżce, Netflix traktuje jako zgodę na wyższą opłatę – ocenił Urząd.

UOKiK: podwyżka na Netfliksie z naruszeniem prawa

Dlaczego? UOKiK wyjaśnił, że jeżeli platforma działa w modelu subskrypcyjnym, w którym opłata za kolejny okres pobierana jest od konsumenta automatycznie, z karty płatniczej podpiętej do konta, to każda zmiana ceny, planu taryfowego czy istotnych elementów umowy musi się odbyć za świadomą zgodą konsumenta.

– Sytuacji tej nie zmieni klauzula modyfikacyjna zawarta w umowie, która w przypadku Netfliksa zostawia zresztą przedsiębiorcy niemal nieograniczoną swobodę przy wprowadzaniu zmian. Tego rodzaju modyfikacje nie mogą odbywać się jednostronnie – podkreślił Urząd.

– Nie można mówić o uczciwym traktowaniu konsumenta, jeśli platforma streamingowa zakłada, że "brak sprzeciwu" oznacza zgodę na nowe istotne warunki umowy. To tak, jakby ktoś wprowadzał nowe zasady gry, nie uzyskując zgody i nie pytając Cię, czy nadal chcesz brać w niej udział – komentuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

– Od lat podkreślamy, że cena usługi – jak każde świadczenie – nie powinna być zmieniana jednostronnie, bez wyraźnej i świadomej zgody użytkownika. Takie działanie stanowi naruszenie prawa, któremu będziemy przeciwdziałać – podkreśla.

UOKiK może nakazać wycofanie podwyżki

Za stosowanie klauzul niedozwolonych grozi kara do 10 proc. obrotu za każde postanowienie oraz możliwość usunięcia skutków naruszenia, w tym zwrot klientom opłat niesłusznie pobranych przez firmę.

W komunikacie zaznaczono, że jeżeli zarzuty prezesa UOKiK potwierdzą się w postępowaniu dotyczącym Netfliksa, podwyższone stawki nie będą obowiązywać klientów, a platforma będzie musiała je wycofać.

Netflix to zdecydowanie najpopularniejsza platforma streamingowa w Polsce. Według wyników badania Mediapanel w lipcu 2025 roku na komputerach, smartfonach i tabletach (Mediapanel nie obejmuje ruchu na smart TV) odwiedziło go 10,03 mln polskich internautów, co dało 33,74 proc. zasięgu. Każdy spędził tam przeciętnie 5 godzin, 32 minuty i 45 sekund, co z kolei przełożyło się na 46,8 proc. udziału w całkowitym czasie korzystania z platform streamingowych.

Netflix będzie współpracować

Polskie biuro prasowe Netfliksa zapowiedziało, że platforma będzie współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia tej sprawy.

Komfort i przejrzysta komunikacja z konsumentem są dla nas kluczowe, a działanie w zgodzie ze wszystkimi obowiązującymi prawami jest naszym nadrzędnym priorytetem. Będziemy blisko współpracować z UOKiK celem wyjaśnienia tej sprawy, tak aby zapewnić jak najbardziej korzystne rozwiązanie dla widzów Netflixa w Polsce – podkreśliło.

Platformy subskrypcyjne pod lupą UOKiK

W komunikacie UOKiK wyliczono, że Urząd weryfikuje regulaminy i praktyki stosowane n platformach subskrypcyjnych przez: Apple, Disney+, Google (chodzi o YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (z GamePass), Sony (z PlayStation Plus) i Adobe.

– Duzi gracze oferujący polskim konsumentom usługi subskrypcyjne mają świadomość tego, że jesteśmy stanowczy i konsekwentni w eliminowaniu praktyk naruszających prawa konsumentów. Dwie spółki – Google i Apple podczas prowadzonych postępowań wyjaśniających złożyły deklaracje, że będą przestrzegały obowiązujących w Polsce regulacji dotyczących zmian istotnych warunków umowy usług subskrypcyjnych – opisuje Tomasz Chróstny.

– Doceniamy to, ale oczekujemy nie tylko zmiany praktyki na przyszłość. W przypadku wystąpienia naruszeń w przeszłości naturalne jest zrekompensowanie konsumentom wyrządzonych strat. Jeśli dochodziło do podwyższenia opłat subskrypcyjnych bez zgody konsumentów, to platformy powinny konsumentom te różnice w opłatach zwrócić i to w sposób automatyczny – podkreśla.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Arabski fundusz i Comcast mogą kupić właściciela TVN

Arabski fundusz i Comcast mogą kupić właściciela TVN

Po krytyce z kancelarii prezydenta szefowa KRRiT wszczyna postępowanie. Chodzi o film w TVP

Po krytyce z kancelarii prezydenta szefowa KRRiT wszczyna postępowanie. Chodzi o film w TVP

PKO Bank Polski z kampanią o inwestowaniu. W roli głównej Szymon Majewski i „marynarka z kieszeniami”

PKO Bank Polski z kampanią o inwestowaniu. W roli głównej Szymon Majewski i „marynarka z kieszeniami”

Kancelaria Premiera szuka do pracy mistrza social mediów

Kancelaria Premiera szuka do pracy mistrza social mediów

Filmweb stawia na social media – nowa struktura, nowi liderzy, nowa oferta
Materiał reklamowy

Filmweb stawia na social media – nowa struktura, nowi liderzy, nowa oferta

Cios prokuratory w o. Rydzyka. Przesłuchanie w urodziny Radia Maryja

Cios prokuratory w o. Rydzyka. Przesłuchanie w urodziny Radia Maryja