Podwyżka bez zgody polskich subskrybentów. Netflix z zarzutami

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty spółce zarządzającej w Polsce platformą Netflix. Chodzi o wprowadzoną w 2024 roku podwyżkę opłaty subskrypcyjnej.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Podwyżka bez zgody polskich subskrybentów. Netflix z zarzutami
Netflix na smart TV

Zarzuty prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczą podwyżki opłaty subskrypcyjnej wprowadzonej przez Netfliksa w Polsce w sierpniu 2024 roku. UOKiK opisał, że klienci zostali o tym poinformowani mailowo i oraz w komunikacie po zalogowaniu się na swój profil.

– Jednak nie zostały spełnione warunki niezbędne do tego, aby zmiany dotyczące ceny były zgodne z prawem. Brak reakcji po stronie konsumenta na informację o podwyżce, Netflix traktuje jako zgodę na wyższą opłatę – ocenił Urząd.

UOKiK: podwyżka na Netfliksie z naruszeniem prawa

Dlaczego? UOKiK wyjaśnił, że jeżeli platforma działa w modelu subskrypcyjnym, w którym opłata za kolejny okres pobierana jest od konsumenta automatycznie, z karty płatniczej podpiętej do konta, to każda zmiana ceny, planu taryfowego czy istotnych elementów umowy musi się odbyć za świadomą zgodą konsumenta.

– Sytuacji tej nie zmieni klauzula modyfikacyjna zawarta w umowie, która w przypadku Netfliksa zostawia zresztą przedsiębiorcy niemal nieograniczoną swobodę przy wprowadzaniu zmian. Tego rodzaju modyfikacje nie mogą odbywać się jednostronnie – podkreślił Urząd.

– Nie można mówić o uczciwym traktowaniu konsumenta, jeśli platforma streamingowa zakłada, że "brak sprzeciwu" oznacza zgodę na nowe istotne warunki umowy. To tak, jakby ktoś wprowadzał nowe zasady gry, nie uzyskując zgody i nie pytając Cię, czy nadal chcesz brać w niej udział – komentuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

– Od lat podkreślamy, że cena usługi – jak każde świadczenie – nie powinna być zmieniana jednostronnie, bez wyraźnej i świadomej zgody użytkownika. Takie działanie stanowi naruszenie prawa, któremu będziemy przeciwdziałać – podkreśla.

UOKiK może nakazać wycofanie podwyżki

Za stosowanie klauzul niedozwolonych grozi kara do 10 proc. obrotu za każde postanowienie oraz możliwość usunięcia skutków naruszenia, w tym zwrot klientom opłat niesłusznie pobranych przez firmę.

W komunikacie zaznaczono, że jeżeli zarzuty prezesa UOKiK potwierdzą się w postępowaniu dotyczącym Netfliksa, podwyższone stawki nie będą obowiązywać klientów, a platforma będzie musiała je wycofać.

Netflix to zdecydowanie najpopularniejsza platforma streamingowa w Polsce. Według wyników badania Mediapanel w lipcu 2025 roku na komputerach, smartfonach i tabletach (Mediapanel nie obejmuje ruchu na smart TV) odwiedziło go 10,03 mln polskich internautów, co dało 33,74 proc. zasięgu. Każdy spędził tam przeciętnie 5 godzin, 32 minuty i 45 sekund, co z kolei przełożyło się na 46,8 proc. udziału w całkowitym czasie korzystania z platform streamingowych.

Netflix będzie współpracować

Polskie biuro prasowe Netfliksa zapowiedziało, że platforma będzie współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia tej sprawy.

Komfort i przejrzysta komunikacja z konsumentem są dla nas kluczowe, a działanie w zgodzie ze wszystkimi obowiązującymi prawami jest naszym nadrzędnym priorytetem. Będziemy blisko współpracować z UOKiK celem wyjaśnienia tej sprawy, tak aby zapewnić jak najbardziej korzystne rozwiązanie dla widzów Netflixa w Polsce – podkreśliło.

Platformy subskrypcyjne pod lupą UOKiK

W komunikacie UOKiK wyliczono, że Urząd weryfikuje regulaminy i praktyki stosowane n platformach subskrypcyjnych przez: Apple, Disney+, Google (chodzi o YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (z GamePass), Sony (z PlayStation Plus) i Adobe.

– Duzi gracze oferujący polskim konsumentom usługi subskrypcyjne mają świadomość tego, że jesteśmy stanowczy i konsekwentni w eliminowaniu praktyk naruszających prawa konsumentów. Dwie spółki – Google i Apple podczas prowadzonych postępowań wyjaśniających złożyły deklaracje, że będą przestrzegały obowiązujących w Polsce regulacji dotyczących zmian istotnych warunków umowy usług subskrypcyjnych – opisuje Tomasz Chróstny.

– Doceniamy to, ale oczekujemy nie tylko zmiany praktyki na przyszłość. W przypadku wystąpienia naruszeń w przeszłości naturalne jest zrekompensowanie konsumentom wyrządzonych strat. Jeśli dochodziło do podwyższenia opłat subskrypcyjnych bez zgody konsumentów, to platformy powinny konsumentom te różnice w opłatach zwrócić i to w sposób automatyczny – podkreśla.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online