Klienci Vectry skarżą się do UKE na podwyżkę cen

Abonenci sieci kablowych Vectra i Multimedia Polska skarżą się na podwyżki cen w trakcie trwania umowy nie tylko do Urzędu Konkurencji i Konsumentów. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, kilka pism w tej sprawie otrzymał także Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Klienci Vectry skarżą się do UKE na podwyżkę cen
Salon sieci kablowej Vectra

Jesienią 2022 roku Vectra i przejęta przez nią sieć kablowa Multimedia Polska wprowadziły klauzule modyfikacyjną i waloryzacyjną. Pierwsza pozwala na podwyższenie cen z możliwością bezkarnego wypowiedzenia umowy przez abonenta. Druga uprawnia firmę do waloryzacji opłat abonamentowych o wartość półrocznego lub średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Jeżeli ceny zostaną podniesione o wskaźnik inflacji, to abonent nie może bez konsekwencji rozwiązać umowy. Na początku operator skorzystał z tych zapisów po tym jak Główny Urząd Statystyczny poinformował, że w ub.r. ceny poszły w górę średnio o 14,4 proc.

W lipcu kolejna grupa abonentów zaczęła otrzymywać informacje o „waloryzacji cen”. Tym razem opłaty wzrosną o 15 proc., również w oparciu o dane GUS. - Waloryzacja cen nastąpi od września 2023 r. i będzie dotyczyć niewielkiej części naszych klientów, którzy dotychczas nie byli objęci waloryzacją, a zmieniali lub podpisywali nowe umowy i których umowy uwzględniają stosowne zapisy. Wszyscy klienci byli informowani o obecności klauzuli waloryzacyjnej i jej znaczeniu podczas podpisywania nowych umów lub dokonywania zmian w aktualnych umowach – tłumaczyło w rozmowie z Wirtualnemedia.pl biuro prasowe Vectry.

Czy skargi w sprawie podwyżek do UKE mają sens?

W styczniu prezes Urząd Konkurencji i Konsumentów nałożył na Vectrę 22,23 mln zł kary za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w oparciu o które firma podniosła opłatę za telewizję i internet. Tylko w pierwszym półroczu do UOKiK wpłynęło 140 skarg na podwyżki związane z wprowadzonymi klauzulami. UOKiK poinformował, że „postępowania wyjaśniające są  w toku”. Część niezadowolonych abonentów kieruje sprawę także do UKE.

Czy do UKE wpływają skargi od abonentów sieci kablowych Vectra/Multimedia Polska w sprawie podwyżek związanych z klauzurami inflacyjnymi? Ile takich skarg napłynęło w ostatnich miesiącach? - Do UKE wpływają pytania od użytkowników usług dotyczące realizacji umów przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym również dotyczące kwestii związanych ze zmianami w zakresie cen za świadczone usługi. W ostatnich dwóch miesiącach było to kilka zgłoszeń - informuje Wirtualnemedia.pl Klaudia Kieliszczyk, główny specjalista z Wydziału Komunikacji Biura Prezesa UKE.

Jakie działania w tej sprawie podejmuje UKE? Może podjąć działania czy odsyła do UOKiK? - Kwestia oceny treści wzorów umownych pozostaje w kompetencjach UOKiK, który bada czy stosowane przez przedsiębiorcę w umowach klauzule nie naruszają interesów konsumenta. W całym łańcuchu wartości, Prezes UKE jest odpowiedzialny za regulację innego odcinka, czyli ofert hurtowych sieci światłowodowych wybudowanych w ramach programu POPC (a w przyszłości - FERC/KPO). Prezes UKE powołał zespół doradczy, którego celem będzie coroczne wypracowywanie rekomendacji przy zatwierdzaniu nowych ofert hurtowych. W skład zespołu wchodzą wszystkie największe izby branżowe, a także przedstawiciele organizacji konsumenckich. Do prac zaproszono również przedstawicieli UOKiK, URE, CPPC, Ministerstwa Cyfryzacji oraz Instytutu Łączności. Celem działania zespołu jest, w drodze konsensusu, przy obecności przedstawicieli kluczowych interesariuszy po stronie administracji, wypracowanie rekomendacji dla uzyskania przewidywalności regulacyjnej i biznesowej w nadchodzących latach, z uwzględnieniem wszystkich uczestników rynku w tym użytkowników usług - odpowiada przedstawicielka UKE.

Kiedy UKE może podjąć „interwencję”?

Choć w kwestii samych podwyżek Vectry Urząd ma związane ręce, to w jego ramach działa Centrum Informacji Konsumenckiej.  - Jeżeli podejrzewasz, że operator naruszył Twoje prawa, złóż do nas wniosek o interwencję. Pamiętaj! Interwencja nie jest inną formą reklamacji - można przeczytać na stronie cik.uke.gov.pl. Interwencje regulatora są możliwe m.in. w przypadku naruszenia przez dostawcę usług przepisów ustawy prawo telekomunikacyjne lub towarzyszących jej rozporządzeń. UKE może rozpocząć „interwencję”, jeśli operator nie uznał reklamacji.

Jeden z użytkowników forum.satkurier.pl zwrócił się do Delegatury UKE z informacją o nieprawidłowościach przy zawarciu umowy, która pozwala na podwyżki (stosowną zmianę Vectra wprowadziła jesienią 2022 roku, a osoby przedłużające umowę musiały ją akceptować). Jeśli zawarcie albo przedłużenie umowy z zapisami o klauzulach inflacyjnych odbyło się w sposób nieprawidłowy, to „interwencja” UKE może doprowadzić do zwrotu dodatkowych pieniędzy, które z tego tytułu otrzymał operator. To w niektórych przypadkach pozwala na opóźnienie podwyżek.  

Tak było w przypadku wspomnianego wcześniej użytkownika. Po wniosku do UKE, Vectra przyznała, że nagrana rozmowa przeprowadzona z konsultantem w listopadzie odbiegała od jej standardów. Pracownik sieci kablowej nie przeprowadził procesu sprzedaży w sposób prawidłowy. Tym samym aneks do umowy o świadczeniu usług telekomunikacyjnych nie został zawarty z zachowaniem obowiązujących wymogów. Operator uznał go za niebyły, zdecydował o zwrocie pieniędzy, które otrzymał dzięki niemu i zapowiedział ponowny kontakt z konsultantem. To jak powinno wyglądać prawidłowe zawarcie czy przedłużenie umowy, reguluje ustawa prawo telekomunikacyjne. W nim jest mowa m.in. o uzyskaniu zgody przez konsumenta na trwałym nośniku.  To na przykład potwierdzenie umowy otrzymanej drogą e-mailową po rozmowie z konsultantem za pomocą specjalnego linku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"