Polacy chcą kupować wygodnie, także w internecie. "Jesteśmy konsumentami wielokanałowymi"

Trzy czwarte konsumentów oczekuje, by produkty były dostępne w wielu kanałach sprzedaży. Systematycznie spada popularność sklepów stacjonarnych na rzecz e-commerce. Jednak aż 40 proc. konsumentów nie ma ulubionego miejsca zakupowego - wynika z badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, VISA i Przelewy24.pl.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

W sieci kupuje 57 proc. internautów, z czego co czwarty częściej niż 5 razy w miesiącu. Przeważnie wybierają oni sklepy internetowe (46 proc.) oraz platformy zakupowe (36 proc.).  

64 proc. internautów, którzy pamiętają swój ostatni zakup, dokonało go w którymś kanale internetowym, tj. online, mobilnie lub w social mediach. W stosunku do 2018. roku spadły (-12p.p.) wskazania na porównywarki cenowe jako miejsce zakupu, wzrosły zaś nieco (+2p.p.) na serwisy gazetkowe.

- Z tegorocznego badania i raportu wynika, że w sieci kupuje 57 proc. internautów. To wzrost względem poprzedniego roku o 5 punktów. Tym samym osiągnęliśmy średnią europejską. W całej Europie aktualnie jest 57 proc. e-konsumentów. Badanie też potwierdza kolejny europejski trend, że Polacy są konsumentami wielokanałowymi - komentuje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.

grafika

54 proc. internautów kupuje te same marki w wielu kanałach (punkt stacjonarny, sklep internetowy, mobile).  To lepszy wynik niż rok temu (43 proc.). 77 proc. internautów wskazuje, że liczy się dla nich to, by mieli możliwość kupowania produktu w wielu kanałach.

- Uważam, że polski e-commerce obecnie wychodzi z wczesnej fazy rozwoju i w najbliższych latach stanie się dla wielu klientów podstawowym sposobem dokonywania zakupów. Dziś około 9 na 100 zakupów jest realizowanych w sieci. W perspektywie 5-10 lat ten wskaźnik wielokrotnie wzrośnie, a e-commerce w wieku kategoriach produktów będzie największym kanałem dotarcia do klientów - ocenia Damian Zapłata, chief commercial officer Allegro.

Laptop i smartfon - top urządzenia do kupowania online

Autorzy analizy przyjrzeli się także zakupowemu wykorzystaniu urządzeń elektronicznych.

Okazuje się, że najchętniej wykorzystywanym w celach związanych z zakupami, tj. poszukiwaniem inspiracji, informacji i opinii porównywaniem ofert i samym kupowaniem są laptop i smartfon. Zakupowo wykorzystuje laptop 83% jego posiadaczy, a smartfon - 78%. Tablet wskazało 60 proc., a smart zegarek 55 proc.

Porównując te dane do ubiegłorocznych, okazuje się, że wykorzystanie komputera stacjonarnego jest podobne. Niewielkie wzrosty zanotował smart zegarek (+5.p.p) , a także laptop i smartfon (+3.p.p), a spadki - tablet i smart TV (odpowiednio -8p.p. i -20 p.p.).

grafika

Z urządzeń mobilnych do zakupów najchętniej korzystamy w domach (47 proc.), 39% w drodze, 37% w miejscu pracy czy nauki, a 33% w miejscach sprzedaży, np. sklepach czy restauracjach.

Znacznie wzrosło wykorzystanie smart-urządzeń w czasie wolnym spędzanym poza domem, np. na rowerze, czy podczas biegania.

Mężczyźni częściej deklarują wykorzystanie urządzeń mobilnych w domu (54%, +16p.p.), a kobiety we wszystkich pozostałych miejscach (średnio +8p.p.).

Wykorzystanie w drodze jest charakterystyczne dla grupy wiekowej 19-34 lata, a osoby najmłodsze mają dość wyrównany poziom wykorzystania urządzeń w różnorodnych miejscach. Grupą, która najbardziej intensywnie używa smart-urządzeń w różnych miejscach są badani w wieku 35-44 lata, a z kolei w sklepach najczęściej ze smartfonem zobaczymy konsumentów w wieku 25-44 lata.

grafika

E-commerce - czemu nie?

Jak pokazuje badanie, osoby, które wciąż nie robią zakupów elektronicznie, deklarują, że tradycyjne zakupy sprawiają im przyjemność (15 proc.) i nie czują potrzeby robienia zakupów przez internet (13 proc.), a także wolą zakupy tradycyjne, bo od razu mają produkt (również 13 proc.). Badani wskazywali również np. brak zaufania do sprzedawców w sieci.

W porównaniu z rokiem ubiegłym, spada odsetek wskazań powodów, dla których konsumenci rezygnują z zakupów online.

grafika

Co kupujemy w sieci

Klienci e-commerce najczęściej kupują w sieci produkty z kategorii moda i elektronika. Nieco mniej wskazań padło na kategorię dom i ogród (31%, -4p.p.) i produkty farmaceutyczne (30%, -2p.p.) a zyskał sport (27%, +3p.p.). Można jednak powiedzieć, że generalnie liderzy e-commerce pozostają w zasadzie tacy sami jak w 2018. roku.

grafika

Klienci m-commerce

W tym roku zakupów na urządzeniach mobilnych dokonuje 52 proc. konsumentów (posiadających urządzenia mobilne). W porównaniu do poprzedniej edycji badania. zmniejszył się odsetek kupujących mobilnie wśród e-kupujących.

Tak jak rok temu częściej mobilnie kupują kobiety (61 proc. vs 45 proc.). Patrząc na wiek badanych, odsetek kupujących waha się pomiędzy 29% a 64%, przy czym dla grup poniżej 55. roku życia to wahanie jest znacznie mniejsze - od 53% do 64%. Patrząc na miejsce zamieszkania, mobilnie najczęściej kupują mieszkańcy największych miast 500 tys.+ mieszkańców oraz wsi, gdzie nastąpił znaczny wzrost w tym kontekście.

grafika

Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, VISA i Przelewy24.pl. W ramach projektu zebrano opinie 1933 internautów, wykorzystując responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Dane zbierane były w dniach 17 - 24 maja 2019.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online