Polacy na Twitterze komentują emocjonalnie, w większości pozytywnie

Polscy użytkownicy Twittera najgorzej reagują na porażki polskich sportowców i środy. Pozytywnymi emocjami o najwyższym natężeniu dzielą się wczesnym rankiem - wynika z analizy firmy Gemius.

km
km
Udostępnij artykuł:

70% komentarzy zamieszczonych przez polskich internautów na Twitterze w 2012 roku miało zabarwienie emocjonalne. Choć większość z nich miała charakter pozytywny (67%), to wpisy zawierające negatywne emocje były najmocniejsze. Towarzyszyły one przede wszystkim porażkom polskich sportowców, a najwięcej z nich wywołały rozgrywki podczas Euro 2012. Podobny wydźwięk miały wpisy towarzyszące przegranej Polaków w meczu z Rosją w ćwierćfinale turnieju siatkówki na igrzyskach w Londynie.

Jedynym sportowym sukcesem, który miał wyraźny wpływ na ogólne natężenie pozytywnych emocji wyrażanych w komentarzach publikowanych na Twitterze, był złoty medal dla siatkarzy w lidze światowej.

Przy analizie wpisów w cyklu tygodniowym okazało się, że środa jest tym dniem, w którym polscy użytkownicy Twittera dzielą się najbardziej negatywnymi emocjami. Co więcej, samopoczucie tweetujących wyrażane w formie wpisów pogarsza się wraz z upływem tygodnia pracy i odstaje od weekendowego nastroju, kiedy to średni wynik dla wyrażanych pozytywnych emocji jest wyższy.

Nie bez wpływu na udział emocjonalnych i neutralnych wypowiedzi jest także pora dnia. Emocje towarzyszą przede wszystkim wypowiedziom publikowanym w godzinach popołudniowych i wieczornych, gdy użytkownicy są najbardziej aktywni. W nocy wydźwięk zamieszczanych treści jest w znaczącej większości neutralny.

Analiza objęła ok. 10 milionów tweetów opublikowanych na Twitterze przez 152 tys. polskich użytkowników internetu w okresie od stycznia do grudnia 2012 roku. Do ich analizy wykorzystano polską wersję SentiStrength - narzędzia stworzonego przez brytyjskich naukowców, które zostało dostosowane przez analityków z firmy badawczej Gemius do pracy z językiem polskim w ramach międzynarodowego projektu badawczego "Kolektywne Emocje w Cyberprzestrzeni". Na podstawie słowników wyrazów nacechowanych emocjonalnie i przy wykorzystaniu pięciostopniowej skali osobno dla natężenia pozytywnego i negatywnego, badacze ocenili emocjonalne zabarwienie wypowiedzi. Analizę oparto na danych zebranych za pomocą programu LexiUrlSearcher, który pozwala ściągać i wyszukiwać polskie wypowiedzi z próbki postów udostępnianych przez Twittera.

„Kolektywne Emocje w Cyberprzestrzeni" to interdyscyplinarny projekt badawczy finansowany przez Unię Europejską w ramach 7. Programu Ramowego, którego przedmiotem jest rola i sposoby funkcjonowania kolektywnych emocji wśród użytkowników sieci. W przedsięwzięciu bierze udział dziewięć instytucji naukowych i badawczych z sześciu różnych krajów Europy (Austrii, Szwajcarii, Niemiec, Słowenii, Wielkiej Brytanii i Polski). Skupiają one specjalistów z zakresu psychologii emocji, teorii sieci złożonych, fizyki statystycznej, sztucznej inteligencji i rzeczywistości wirtualnej.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"