Polacy najchętniej jedzą z rodziną i przyjaciółmi

Segmentacja internautów ze względu na zwyczaje żywieniowe

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Każdy z nas lubi jeść inaczej. Jedni wolą spożywać posiłki z rodziną, inni z przyjaciółmi, jeszcze inni nie przywiązują wagi do jedzenia, traktując je głównie jako źródło energii. Jak wynika z raportu „Polska kulinarnie” przygotowanego przez agencję Ciszewski MSL, Interactive Research Center i CubeGroup na podstawie analizy zwyczajów Polaków związanych z jedzeniem, polskich internautów można podzielić na 5 segmentów.

Autorzy raportu każdą z opisanych grup scharakteryzowali głównie pod kątem zwyczajów dotyczących przygotowywania i spożywania posiłków, a także stosunku do technologii mobilnych.

Z przyjaciółmi i rodziną

Najbardziej charakterystyczną i jednocześnie najliczniejszą grupę stanowią „Gotujący dla rodziny”  - 32% respondentów. Najczęściej są to kobiety mieszkające w małych i średnich miastach, które przez większość dni w tygodniu przygotowują posiłki dla wszystkich członków rodziny. Przedstawicielki tej grupy nie odczuwają potrzeby eksperymentowania w kuchni i często serwują rodzinie ulubione dania. Repertuar przepisów jest oparty na tradycyjnej polskiej kuchni, z niewielką przestrzenią na poszerzanie smaków o nowe dania. Gotowanie jest dla nich codziennych obowiązkiem i niejednokrotnie częścią rutyny dnia. Ich marzeniem są częstsze wyjścia do restauracji, kiedy to mogą uwolnić się od konieczności przygotowania posiłku w domu, zostać mile obsłużonymi i zrelaksować się w gronie bliskich. Ze względu na ograniczenia budżetowe wybierają sprawdzone adresy i nie są otwarte na eksperymenty. Wyjścia do restauracji najczęściej jednak rezerwują na specjalne okazje – wtedy wybierają te miejsca, które znają i wypróbowały wcześniej.

Drugi segment stanowią najmłodsi Polacy, którzy najchętniej spożywają posiłki wspólnie z przyjaciółmi – zalicza się do nich 20% respondentów. Jak wynika z badania, jest to wielkomiejska grupa, która w wolnym czasie spotyka się ze znajomymi, także po to, by wspólnie gotować. Inspiracji do przygotowywania posiłków szukają w serwisach internetowych z przepisami, a z siecią łączą się poprzez tablety lub smartphone’y. „Gotujący z przyjaciółmi” przy wyborze dań kierują się czasem oraz łatwością przygotowania, co związane jest z ich stosunkowo małym zasobem wiedzy i umiejętności kulinarnych. Są to dynamiczni, młodzi ludzie, którzy chętnie przejmują modne wzorce zachowań.

Kolejną, równie liczną grupę, „Rodzinne posiłki w domu i na mieście”, obejmującą 20% Polaków, tworzą starsi respondenci. Co ciekawe, przeważają tu zamożni mężczyźni, dla których najważniejsze jest spożywanie posiłków z rodziną - chętnie przygotowują je w domu, ale też regularnie wychodzą do restauracji, są aktywni i towarzyscy. Podobnie jak „Gotujący z przyjaciółmi”, respondenci z segmentu „Rodzinne posiłki w domu i na mieście” to mieszkańcy największych miast. Z internetem łączą się najczęściej poprzez komputery stacjonarne, niemniej to grupa o największym potencjale w zakresie technologii mobilnych, ponieważ relatywnie częściej niż inne segmenty korzysta z aplikacji.

Nie ma jak u mamy

„Podano do stołu” - kolejna grupa internautów, którą można wyróżnić na podstawie badania, to mężczyźni zamieszkujący głównie mniejsze miasta. Segment ten stanowi 18% respondentów. Najczęściej mieszkają z rodzicami, dlatego cenią sobie rodzinne posiłki, szczególnie te przygotowane przez mamę. To właśnie „mamine jedzenie” wydaje im się najsmaczniejsze i najzdrowsze, zapewne dlatego, że jest przygotowywane w domu. Respondenci z segmentu „Podano do stołu” cenią sobie wygodę i prostotę przygotowania posiłków, co może wynikać z faktu, że sami rzadko zaglądają do kuchni i zdają się nie dostrzegać wysiłku matek, które dla nich gotują. Jeżeli chodzi o technologie mobilne, ta grupa z racji stosunkowo niskiego poziomu zamożności nie jest otwarta na technologie i z internetem łączy się najczęściej przy pomocy stacjonarnych komputerów. Ze względu na to, że rzadko przygotowują posiłki samodzielnie, najrzadziej ze wszystkich omawianych segmentów korzystają ze stron z przepisami.

Kuchnia singla

Najmniej liczną grupą wyróżnioną w badaniu są „Samotni kucharze”, stanowiący 10% badanych. To przede wszystkim młodzi mężczyźni, którzy jak przystało na singli najczęściej jadają w pojedynkę. Ci respondenci mieszkają przede wszystkim w małych i średnich miastach, często z rodzicami lub przyjaciółmi. Jest to grupa, która nie przywiązuje dużej wagi do jedzenia – traktuje je jak paliwo, źródło energii i „je po to, żeby jeść, a nie je po to, żeby żyć”. Respondenci z tego segmentu potrafią jednak korzystać z życia – statystycznie najczęściej jedzą na mieście i chętnie odkrywają nowe lokale. Jeżeli jednak decydują się na samodzielne gotowanie, chętnie eksperymentują, często w oparciu o zawartość lodówki. Nie oznacza to jednak, że ta grupa nie szuka inspiracji - przedstawiciele „Samotnych kucharzy” stanowią najliczniejsze grono czytelników blogów kulinarnych.

Segmentacja przedstawiona w przygotowanym przez nas raporcie „Polska kulinarnie” pozwala poznać zwyczaje i preferencje Polaków dotyczące kultury przygotowania i spożywania posiłków – mówi Zofia Bugajna, dyrektor nowoutworzonej specjalizacji Food&Beverages w agencji Ciszewski MSL. – Dane te mogą być istotne dla każdej firmy chcącej zaplanować skuteczne działania marketingowe, dopasowane do stylu życia konsumentów.

Segmentacja użytkowników polskiego internetu to główny element raportu. Została przeprowadzona z myślą przede wszystkim o osobach zajmujących się marketingiem, gdyż pozwala skutecznie dotrzeć do  grup docelowych. W raporcie „Polska kulinarnie” omówiono również, między innymi, ulubione smaki Polaków, preferowane restauracje, a także stosunek do zakupów spożywczych czy aplikacji mobilnych ułatwiających gotowanie. Jest on dostępny na stronie internetowej www.polskakulinarnie.pl

Informacje o badaniu

„Polska kulinarnie” dostarcza szczegółowych oraz wiarygodnych danych na temat pięciu wyodrębnionych grup docelowych oraz ich specyfiki. Na podstawie przedstawionej w raporcie segmentacji konsumentów jest możliwe dopasowanie komunikacji do oczekiwań grupy docelowej. Innowacyjność raportu polega na tym, że jako pierwszy wskazuje korelację pomiędzy nowymi technologiami a preferencjami żywieniowymi.  Celem raportu było także zbadanie zwyczajów Polaków w szeroko pojętej sferze kulinariów oraz nastawienia do nowych technologii, które mogłyby być pomocne podczas gotowania czy poszukiwania restauracji. Analiza została przygotowana na podstawie odpowiedzi reprezentatywnej grupy internautów (N=1074) z uwzględnieniem struktury płci, wieku i miejsca zamieszkania.

Partnerzy badania

Ciszewski MSL

Powstała w 1994 roku agencja Ciszewski MSL od 2011 roku jest częścią MSLGROUP - sieci komunikacyjnej oferującej usługi w dziedzinach public relations, digital, mediów społecznościowych, komunikacji synchronicznej, korporacyjnej  oraz eventowej. MSLGROUP posiada biura w ponad 80 krajach, wliczając w to agencje partnerskie.  Działa na terytorium obu Ameryk, Europy Środkowo-Wschodniej, Afryki oraz Azji. MSLGROUP jest częścią Publicis Groupe, trzeciej największej sieci komunikacyjnej na świecie działającej na terenie 104 krajów i zatrudniającej 43 tys. specjalistów.

O MSLGROUP

Ciszewski MSL jest jedną z największych i najstarszych agencji na polskim rynku, a od 2010 częścią MSLGROUP. W Polsce pracuje 100 konsultantów, których doświadczenie i kompetencje odpowiadają na potrzeby poszczególnych sektorów rynku. Jedną ze specjalizacji agencji jest Food &Beverages, W ramach nowej oferty agencja koncentruje się na planowaniu i prowadzeniu działań dla klientów z branży spożywczej i HoReCa. Zakres usług obejmuje między innymi doradztwo strategiczne, a także zbieranie i wykorzystanie w komunikacji marketingowej insightów rynkowych oraz konsumenckich. Zespół na stałe współpracuje również z liderami opinii – blogerami kulinarnymi, stylistami jedzenia, szefami kuchni i restauratorami. Pomaga powadzonym przez siebie markom zapewnić wsparcie instytucji działających w szeroko pojętej branży żywieniowej, organizuje także wydarzenia specjalne, takie jak wprowadzenie nowych produktów na rynek, czy warsztaty kulinarne z udziałem ekspertów i celebrytów.

Interactive Research Center

Agencja specjalizująca się w badaniach i konsultingu marketingowym w obszarze digital i interactive. Głównym obszarem działalności spółki jest realizacja badań marketingowych i społecznych, doradztwo strategiczne w zakresie obecności marek w mediach interaktywnych oraz rozwój narzędzi badawczych w obszarze interactive oraz mobile. 

CubeGroup S.A.

Powstała w 2006 roku. Agencja posiada najszersze portfolio wyspecjalizowanych usług performance marketingu na polskim rynku. CubeGroup jest jednym z założycieli grupy SEM w IAB oraz polskiego oddziału SEMPO. Agencja została uhonorowana nagrodami Golden Arrow oraz dwukrotnie EfektonAwards. Wybrana Agencją Roku 2009 w kategorii Internet (Media i Marketing Polska). Jej specjaliści posiadają prestiżowe certyfikaty Google, AdKontekst oraz Onet Firma. CubeGroup jest właścicielem m.in. SEMtec Sp. z o.o., świadczącej usługi SEO oraz LeadR Sp. z o.o., specjalizującej się database marketing. Najważniejszymi brandami agencji są: sieć afiliacyjna NetSales oraz FashionFan – reklamowa sieć modowa. W grudniu 2012 roku CubeGroup uruchomił sieć e-mailingową MailSales oferującą największe w Polsce bazy mailingowe (ponad 220 baz i 44 milionów kont e-mail). Na początku 2013 roku w ramach CubeGroup uruchomiono dwie marki: SalesMedia (programy partnerskie) oraz mobiu (sieć reklamy mobilnej).

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"