Polacy w dobie inflacji bardziej ufają promocjom i ograniczają zbędne zakupy

Inflacja spowodowała, że co czwarty Polak bardziej wierzy promocjom. Jednocześnie w porównaniu z ubiegłym rokiem konsumenci znacząco ograniczyli robienie zakupów na zapas (38 proc. versus 48 proc. w 2021 roku) oraz kupowanie niepotrzebnych produktów (15 proc. versus 21 proc. w 2021 roku). Z roku na rok także coraz mniej konsumentów deklaruje, że zdarza im się robić zakupy nieplanowane tylko dlatego, że coś jest w promocji - wynika z najnowszego raportu Monitor Promocji 2022 ARC Rynek i Opinia.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Polacy w dobie inflacji bardziej ufają promocjom i ograniczają zbędne zakupy

Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem promocji jest od lat obniżka ceny – obecnie z tego typu promocji korzysta ponad 2/3 konsumentów (67 proc.). Jednocześnie od 2018 roku zauważalna jest tendencja spadkowa korzystania z promocji „rozdawanie bądź dołączanie do innych produktów próbek” (z 43 proc. w 2018 na 25 proc. w 2022r), degustacji produktów (z 43 proc. w 2018 na 28 proc. w 2022r) oraz testowania produktów lub usług (z 26 proc. w 2017 na 13 proc. w 2022r).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polacy-wydatki-inflacja ##

Zakupy bardziej rozsądne

Wyraźnie widać, że badani starają się robić bardziej rozsądne i przemyślane zakupy oraz częściej korzystają z obniżek cen w porównaniu do lat poprzednich. Patrząc na wyniki badania z poprzednich lat systematycznie spada odsetek osób deklarujących, że zwiększyli konsumpcję, zaś w ciągu ostatniego roku widać, że wyraźnie spadł odsetek osób, które kupowały produkty, których nie potrzebowały czy też robiły zakupy na zapas.

W porównaniu z rokiem 2021 zmalał (z 39 proc. w 2021 do 33 proc. w 2022) odsetek osób deklarujących pozytywne doświadczenia związane z udziałem w promocjach lub konkursach promocyjnych. Z drugiej strony niższy również jest odsetek osób, które mają negatywne doświadczenia z promocjami (28 proc. w 2021 w porównaniu z 22 proc. w 2022).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-trzeci-polak-oszczedza-na-wszystkim ##

Inflacja decyduje o zmianie nawyków zakupowych

Warto podkreślić, że na stosunek Polaków do promocji ma w dużym stopniu inflacja. Aż 25 proc. osób przyznało, że ma teraz większe zaufanie do akcji promocyjnych.

- Obecna sytuacja na rynku – wysoka inflacja, rosnące stopy procentowe i ceny choćby energii powodują, że Polacy coraz bardziej zaciskają pasa i starają się oszczędzać. Widać to w takich w ostrożniejszym i bardziej przemyślanym podejściu do wydawania pieniędzy oraz większym zaufaniu do promocji i większym zainteresowaniu nimi. Z naszego badania wynika, że respondenci poświęcają dużo czasu na szukanie produktów i usług atrakcyjnych cenowo, jednocześnie unikają robienia zapasów. Badani podkreślali, że przed inflacją ich zakupy były dużo bardziej spontaniczne i impulsywne. Teraz dużo częściej zastanawiają się, czy dany produkt jest im rzeczywiście potrzebny. Co więcej, niektórzy przyznają, że rezygnują z produktów, które uznają za „luksusowe”, takie jak np. lody, ciasta, słodycze. Te wyniki są bardzo istotną wskazówką dla marek, jak kształtować swoją politykę promocyjną w tym trudnym dla konsumentów czasie. – komentuje Anna Dąbrowska, kierowniczka zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia.

Monitor Promocji 2022 to badanie zrealizowane metodą ilościową i jakościową. Badanie ilościowe przeprowadzono techniką CAWI na panelu internetowym epanel.pl, na reprezentatywnej próbie pełnoletnich mieszkańców miast (próba nie obejmowała wsi), którzy przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali z promocji. Próba N=1014. W ramach badania jakościowego przeprowadzono 2 wywiady FGI online, liczba uczestników w każdej grupie: N=5; długość każdego wywiadu: 90 min. Badania zostały zrealizowane w sierpniu 2022.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"