Polsat odporny na spadki reklamowe, mundial i DVB-T2 obniżyły widownię

Telewizja Polsat w ub.r. zwiększyła wpływy z reklamy telewizyjnej o 1,3 proc. mimo spadku całego rynku o 1,1 proc. i udziału nadawcy pod względem oglądalności. Firma spodziewa się, że w br. rynek urośnie o niskie kilka proc. Cały segment mediów grupy Cyfrowy Polsat osiągnął natomiast 190 mln zł zysku EBITDA.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Polsat odporny na spadki reklamowe, mundial i DVB-T2 obniżyły widownię
Krzysztof Ibisz w spocie Polsatu

W czwartym kwartale ub.r. Telewizja Polsat ze sprzedaży reklam i sponsoringu telewizyjnego osiągnęła 410 mln zł przychodów, co wobec 402 mln zł rok wcześniej daje wzrost o 2 proc. Nadawca, na podstawie danych Publicis Groupe, szacuje, że cały rynek reklamy w tv zmalał w tym okresie o 0,3 proc. do 1,45 mld zł.

W efekcie udział Polsatu w tym rynku wyniósł 28,4 proc., o 0,4 pkt proc. więcej niż przed rokiem.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/zygmunt-solorz-farmy-wiatrowe-ze-pak-cyfrowy-polsat,7169663430059649a ##

Natomiast w całym ub.r. sprzedaż reklam i sponsoringu tv przez Telewizję Polsat sięgnęła 1,20 mld zł, rosnąc rok do roku o 1,3 proc. Także w tym okresie nadawca oparł się spadkowi całego rynku (o 1,1 proc. do 4,5 mld zł), dzięki czemu jego udział zwiększył się z 28,6 do 28,7 proc.

grafika

Stacje Polsatu z mniejszym udziałem w oglądalności

Telewizji Polsat udało się zwiększyć przychody reklamowe, mimo że udział jej stacji (bez kanałów partnerskich: Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature, Polsat Viasat History, JimJam, CI Polsat, Polsat Comedy Central Extra) w rynku oglądalności zmalał w ub.r. z 24,6 do 22,5 proc.

Tylko w czwartym kwartale nastąpił spadek z 24 do 21,6 proc., co firma w komunikacie tłumaczy „niekorzystnym wpływem refarmingu do standardu DVB-T2 i transmisji mundialu nadawanej na kanałach publicznej telewizji”.

grafika

W całym ub.r. spadek, ale znacznie mniejszy, zanotował też TVN Warner Bros. Discovery (z 24,4 do 23,8 proc.), za to wynik Telewizji Polskiej poszedł w górę z 21,3 do 22 proc., a pozostałych kanałów dystrybuowanych odpłatnie - z 20,5 do 23,8 proc. Natomiast udział stacji z naziemnej telewizji nienależących do trzech głównych nadawców zmniejszył się z 9,2 do 7,9 proc.

W przypadku Telewizji Polsat i TVN Warner Bros. Discovery zdecydowaną większość widowni zapewniają kanały tematyczne.

grafika

Internet i sprzedaż treści motorami wzrostu

Cały segment mediów grupy Cyfrowy Polsat - obejmujący też Grupę Interia oraz sprzedaż treści i licencji do emisji stacji telewizyjnych - w czwartym kwartale ub.r. urósł dużo mocniej niż Telewizja Polsat - jego przychody zwiększyły się rok do roku o 6 proc. do 731 mln zł. Firma w prezentacji podała, że oprócz wyższej sprzedaży reklam złożyły się na to wzrosty wpływów „od operatorów kablowych i satelitarnych oraz ze sprzedaży licencji, sublicencji i praw majątkowych”.

Również o 6 proc., do 539 mln zł, poszły w górę wydatki operacyjne segmentu (bez uwzględnienia amortyzacji, utraty wartości i likwidacji). W efekcie marża EBITDA zwiększyła się o 0,4 pkt proc. do 26 proc., a zysk EBITDA - o 8 proc. do 190 mln zł.

Firma prognozuje, że w br. rynek reklamy i sponsoringu w telewizji będzie rósł „w niskim jednocyfrowym tempie”. Do Telewizji Polsat należą 33 kanały.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/najbogatsi-polacy-2023-ile-zarabia-zygmunt-solorz-rafal-brzoska-wlasciciel-dino,7169692489012865a ##

Cała grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat - oprócz pionu mediowego obejmująca m.in. Polkomtel, Netię, spółkę fotowoltaiczną Esoleo oraz większościowe udziały w Porcie Praskim i mniejszościowe w Asseco Poland i PAK-Polska Czysta Energia - w ub.r. przy wzroście przychodów sprzedażowych o 3,8 proc. do 12,91 mld zł osiągnęła 3,35 mld zł skorygowanego zysku EBITDA i 901 mln zł zysku netto. Jej zysk netto wyniósł poniżej 1 mld zł pierwszy raz od 2018 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele