Telewizja Polsat pod presją kosztów. Więcej z reklam

W zeszłym kwartale Telewizja Polsat z Interią zanotowała spadek zysku EBITDA, chociaż jej wpływy z reklamy telewizyjnej wzrosły o ponad 5 proc. Polsat podwyższył swoją prognozę co do całorocznej dynamiki tego rynku.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Telewizja Polsat pod presją kosztów. Więcej z reklam

W drugim kwartale 2024 roku przychody Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu sięgnęły 361 mln zł, co wobec 345 mln zł rok wcześniej daje wzrost o 4,8 proc. Cały ten rynek zwiększył się mocniej - o 5,7 proc. do 1,286 mld zł.

W konsekwencji udział Telewizji Polsat nieznacznie zmalał: z 28,3 do 28,1 mln zł.

Polsat urósł mniej niż cała reklama tv

W całym pierwszym półroczy wpływy reklamowe i sponsoringowe nadawcy poszły w górę o 6,2 proc. do 668 mln zł, a wartość tego rynku urosła o 7,2 proc. do 2,378 mld zł.

Pod względem udziału w oglądalności zyskały stacje nienależące do trzech głównych nadawców. W drugim kwartale br. łączny wynik tych dostępnych satelitarnie i w sieciach kablowych wzrósł z 26,5 do 28 proc., a tych obecnych z naziemnej telewizji cyfrowej - z 8,3 do 8,6 proc.

Udział stacji Telewizji Polsat (bez tych nadawanych w modelu partnerskim) tak jak przed rokiem wyniósł równe 22 proc., wynik TVN Warner Bros.Discovery zmalał z 23,5 do 23 proc., a udział Telewizji Polskiej - z 19,9 do 18,3 proc. (dane Nielsen Audience Measurement).

grafika

- To był bardzo dobry kwartał dla Telewizji Polsat. Odnotowaliśmy bardzo dobre wyniki oglądalności wiosennej ramówki. Łączna oglądalność naszych kanałów wyniosła 22 proc. w II kwartale i 21,8 proc. w I półroczu. Nasze przychody reklamowe mocno wzrosły zarówno w II kwartale, jak i całym I półroczu - odpowiednio o 4,8 i 6,2 proc. r/r - pomimo licznych wydarzeń sportowych transmitowanych przez naszą konkurencję - podkreśla Piotr Żak, prezes Telewizji Polsat.

Cyfrowy Polsat obecnie oczekuje, że rynek reklamy telewizyjnej i sponsoringu w całym 2024 roku wzrośnie w średnim jednocyfrowym tempie. Poprzednio firma prognozowała niską jednocyfrową dynamikę.

Koszty produkcji, pensji i marketingu obniżyły zysk

Cały segment mediowy grupy Cyfrowy Polsat, obejmujący stacje telewizyjne i platformy internetowe (na czele z Interią), wypracował w drugim kwartale 2024 roku 663 mln zł przychodów, o 4 proc. więcej niż przed rokiem. W prezentacji zaznaczono, że zwiększyły się przychody z reklam oraz od operatorów kablowych i satelitarnych, a zmalały te ze sprzedaży licencji i sublicencji.

Wydatki operacyjne segmentu (bez uwzględnienia amortyzacji, utraty wartości i likwidacji) wzrosły mocniej - o 8 proc. do 522 mln zł, m.in. wskutek wyższych nakładów na produkcje własne, marketing i wynagrodzenia. Zaś koszty inwestycji wyniosły 14 mln zł, o 51 proc. więcej niż przed rokiem.

W konsekwencji na poziomie EBITDA marża zmalała o 2,6 pkt proc. do 21,9 proc., a zysk - o 7 proc. do 145 mln zł.

Zyskowność segmentu mediowego pogorszyła się drugi kwartał z rzędu. Od stycznia do marca br. przy wzroście przychodów r/r o 3 proc. do 585 mln zł i kosztów operacyjnych (bez amortyzacji, utraty wartości i likwidacji) o 2 proc. do 485 mln zł skorygowana marża EBITDA zmalała o 0,8 pkt proc. do 15,5 proc., a skorygowany zysk EBITDA - o 2 proc. do 91 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji