Polscy konsumenci chcą być "smart" w codziennych zakupach

Polscy konsumenci chcą być "smart" w codziennych zakupach i znają wiele sposobów na "inteligentne" zakupy produktów spożywczych i codziennego użytku. Optymalizacja zakupów i decyzji zakupowych nie zatrzymuje się na poziomie budżetu domowego, czy też kanałów sprzedaży, ale schodzi dużo głębiej do poziomu kategorii produktowych - wynika z badania PMR.

km
km
Udostępnij artykuł:

W strategię "smart shoppingu" wpisuje się kupowanie produktów marek własnych i jest powodem do dumy ("kupuję marki własne", "świadomie wybieram produkty", "jestem smart, bo nie przepłacam"). Tendencja ta nie dotyczy jednak wszystkich kategorii produktowych w równym stopniu, wybór tańszego produktu musi jednak odwoływać się do zaufania.

Zauważalne są dwa poziomy zaufania do marek własnych - oparte na zaufaniu do producenta (np. Biedronka) oraz do sieci (np. Lidl). Wybór może być postracjonalizowany z perspektywy konsumenta, co dla sprzedawcy oznacza istotny wzrost prawdopodobieństwa ponownego zakupu. Innymi słowy pozytywna weryfikacja zaufania w stosunku do produktów marek własnych prowadzi do ich ponownego zakupu.

Obok ceny największe znaczenie na etapie pierwszego zakupu wydaje się mieć opakowanie. W przypadku produktów sygnowanych marką własną powinno ono zachęcać do zakupu, ale jednocześnie być na tyle proste, by uniknąć wrażenia "płacę za opakowanie" po stronie konsumenta, istotne jest również by nie rodziło skojarzeń z "tanią podróbką topowej marki".

Badanie PMR zrealizowane wśród konsumentek odpowiedzialnych za codzienne zakupy wskazało kilka istotnych tendencji zakupowych. Nie wszystkie produkty w koszyku zakupowym odpowiadają tym samym wymogom czy standardom jakości, pojawia się swoiste ukrywanie tańszych produktów. Konsumentki starają się balansować między półkami cenowymi i kategoriami produktowymi, stosują grę różnymi produktami w ramach rodzinnych posiłków – "gorszy makaron, ale z lepszym sosem lub mięsem". Konsumentki korzystają z list zakupów, sprawdzają przed zakupami czego im brakuje, podstawowe produkty kupują na zapas, robią zakupy z myślą o konkretnych posiłkach wrzucając do koszyków tylko potrzebne produkty.

Sprytni konsumenci chcą robić zakupy wygodnie i szybko – w miejscu zlokalizowanym blisko domu/pracy i w komfortowo zaaranżowanej przestrzeni sklepowej (wygodne rozłożenie półek sklepowych, intuicyjny rozkład produktów), co pozwoli zaoszczędzić im czas przeznaczany na robienie zakupów.

Czas ma również znaczenie w kontekście promocji i obniżek - "sprytny" konsument nie jest łowcą promocji. Konsumenci przeliczają czas i koszt dojazdu do danego sklepu, by ocenić faktyczną wartość i opłacalność promocji.

Badanie dotyczące zwyczajów zakupowych w polskich gospodarstwach domowych w obszarze produktów spożywczych i codziennego użytku zostało zrealizowane przez PMR w maju 2012 r.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele