Polscy producenci po Series Manii 2017: seriale lepsze niż kino, coraz więcej projektów o suberbohaterach (opinie)

W propozycjach na sezon 2017/2018 nadal pojawia się sporo kryminalnych historii, ale powstało też dużo projektów typu supernatural, mystery, fantasy i horror. To wpływ nowych graczy takich jak Netflix, Amazon i Hulu - o trendach w serialach europejskich na kolejne lata opowiadają portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Limbach-Uryn, Oriana Kujawska i Wiktor Piątkowski, którzy uczestniczyli w Series Mania 2017 w Paryżu.

Łukasz Brzezicki
Łukasz Brzezicki
Udostępnij artykuł:
Polscy producenci po Series Manii 2017: seriale lepsze niż kino, coraz więcej projektów o suberbohaterach (opinie)

Organizowane we Francji Europejskie Forum Koprodukcyjne Series Mania to coroczne wydarzenie, na którym spotykają się scenarzyści, producenci i reżyserzy z całej Europy. Tegoroczna edycja Forum odbywała się od 13 do 23 kwietnia br. w Paryżu. W trakcie imprezy wybiera się najlepsze projekty i produkcje serialowe, a uczestnicy mogą oglądać uznane przez krytyków seriale, które trafiły na ekrany telewizorów w ostatnim roku.

Polskim akcentem na tegorocznej Series Manii był pokaz „Belfra”, który jesienią 2016 roku emitowała stacja Canal+. Serial dla nc+ wyprodukowała Grupa TVN (obecnie trwają prace nad drugą serią).

W czasie Series Manii organizowane są tzw. sesje pitchingowe z udziałem potencjalnych partnerów finansowych (koproducenci, międzynarodowi dystrybutorzy, przedstawiciele stacji telewizyjnych oraz reprezentanci funduszy), którzy poszukują ciekawych projektów, scenariuszy i gotowych seriali. Scenarzyści mają wówczas szansę zaprezentować swoje pomysły i znaleźć inwestora.

Wygląda to tak - zaproszony na festiwal twórca scenariusza staje przed zgromadzonymi w dużej sali reprezentantami branży serialowej i w ciągu kilku minut musi opowiedzieć o swoim pomyśle. Obserwuje go kilkuset potencjalnych partnerów. Im bardziej jego prezentacja (tzw. pitch) będzie ciekawa, wciągająca i wyróżniająca się od innych pitchingów, tym większa jest szansa, że producent zainteresowany projektem podejdzie do niego i wręczy swoją wizytówkę.

Jak co roku na Series Manii w Paryżu byli obecni polscy producenci i przedstawiciele polskich telewizji. Mieli oni okazję uczestniczyć w sesjach pitchingowych, obserwować pomysły, nad którymi pracują europejscy twórcy, a także nawiązać kontakty w sprawie ewentualnych koprodukcji.

O wyłaniających się z tegorocznego Forum trendach w europejskich serialach opowiadają tylko dla portalu Wirtualnemedia.pl Anna Limbach-Uryn z nc+, Oriana Kujawska z TVN oraz Wiktor Piątkowski z Bahama Films.

Oriana Kujawska, kierownik literacki ds. seriali TVN

grafika

Złote czasy seriali trwają, a seriale produkowane na całym świecie udowadniają tezę, że są lepsze niż kino, bo odważniejsze, szybciej reagują na zmiany w świecie i są przez to ciekawsze. 8. edycja międzynarodowego festiwalu Series Mania, który odbywał się w kwietniu w Paryżu dowodzi, że dobrych seriali nigdy dość.

Dominują przede wszystkim produkcje poważne, kryminalne i thrillery, ale jeśli ktoś ma już dość poszukiwania mordercy kolejnej rytualnej zbrodni, to nareszcie znajdzie coś dla siebie. Różnorodność to temat klucz. A w Paryżu można było zobaczyć nowości z całego świata bądź premierowe odcinki kolejnych znanych już serii. Jak zawsze warto zwrócić uwagę na świetne seriale izraelskie, które często kupowane i realizowane przez Amerykanów stają się globalnymi hitami jak już stało się wcześniej z „Homeland” czy „In treatment”. Odważne produkcje skandynawskie (nie tylko kryminały, choć to oczywiście też, ale np. mocny i zabawny serial o rodzinie patchworkowej) czy seriale francuskie w całej swojej różnorodności, od przewrotnych kryminałów przez obyczajowe komediodramaty poruszające zupełnie nietknięte tematy np. transpłciowości - oglądamy zatem atrakcyjną kobietę, która kiedyś jako mężczyzna porzuciła rodzinę, teraz próbuje odbudować relacje z dziećmi, ale kim jest: tatą? czy drugą mamą?

Mamy też seriale których akcja toczy się w niedalekiej przyszłości np. dwa francuskie: „Missions”, gdzie lecimy z misją na Marsa, a główne dramaty dzieją się na statku kosmicznym i na Marsie i drugi futurystyczny „Transferts”, kiedy można nielegalnie - ratując swoje życie - żyć w ciele innej osoby niejako używając jej organizmu, jeśli nasz z powodu wypadku lub choroby (później także kaprysu) przestał służyć. Również w przyszłości dzieje się rosyjski „Better than us” o konflikcie: ludzie - androidy, które wymyślone jako maszyny mające wspomagać nasze życie stają się zagrożeniem.

W jury w tym roku zasiadała Agnieszka Holland, a w selekcji festiwalowej polskim akcentem był wyprodukowany przez TVN dla Canal+ „Belfer”, obecnie trwają zdjęcia do drugiego sezonu serialu.
 

Anna Limbach-Uryn, dyrektor działu programowego platformy nc+

grafika

Na tegorocznej Series Manii pojawiło się wiele ciekawych projektów, zdecydowanie było w czym wybierać. Ilość programowych atrakcji jednoznacznie wskazuje, że seriale są modne i na fali. Lokalni europejscy nadawcy są zainteresowani projektami międzynarodowymi i to z nimi chcą wiązać długofalowe strategie. „Belfer” był pokazywany w ramach modułu „Panorama” i został bardzo dobrze odebrany przez widzów.

W propozycjach na sezon 2017/2018 nadal pojawia się sporo kryminalnych historii - ten gatunek zawsze się sprawdza. Powstało również dużo projektów z gatunku supernatural i science-fiction. Trendem są lokalne historie sprzedawane globalnie. Na Series Manii zaprezentowano wiele pomysłów na europejskie koprodukcje. Jako przykład udanego projektu przedstawiano „Midnight Sun” zrealizowane przez francuski Canal+ i szwedzką SVT, które rok temu zdobyło Nagrodę Publiczności. Podczas festiwalu dużo dyskutowano o sposobach dotarcia do młodych widzów. Przyszłość upatruje się w krótszych formatach dostępnych nie tylko tradycyjnie, ale także mobilnie - jak w projekcie Studio+ realizowanym przez Grupę Vivendi.
 

Wiktor Piątkowski, scenarzysta i producent z firmy Bahama Films, pomysłodawca i współscenarzysta „Watahy”

grafika

Series Mania 2017 zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Prawie tysiąc profesjonalistów zajmujących się serialami telewizyjnymi w jednym miejscu pozwala na odbycie wielu interesujących spotkań w ciągu kilku dni. Atutem Series Manii w porównaniu do wydarzeń typu Berlinale lub MIP jest sprofilowanie całego festiwalu tylko na seriale telewizyjne i przede wszystkim jednak kameralność, dzięki której można łatwo dotrzeć do właściwych ludzi. Poza tym, w tym roku pokazano kilka interesujących seriali przed ich oficjalnymi premierami, a dzięki dostępowi do biblioteki można było nadrobić zaległości i zobaczyć, co interesującego produkuje się w innych krajach.

Przede wszystkim pojawia się coraz więcej seriali gatunkowych. Wpływ nowych graczy (Netflix, Amazon, Hulu) można zaobserwować w większej ofercie seriali typu supernatural, mystery, fantasy, horror. Wydaje mi się, że powoli na świecie odchodzi się od seriali typu: klasyczny serial kryminalny z całosezonowym śledztwem poświęconym zaginionej dziewczynie dziejącym się w małym miasteczku, w którym każdy ma swój sekret.

Podczas sesji pitchingowych zwróciłem uwagę przede wszystkim na serial kryminalny z Freudem jako jednym z głównych bohaterów, i to nie tylko ze względu na moją współpracę z producentem tego serialu. Bardzo interesujący wydał mi się również serial dziejący się w Rosji pod koniec lat 90-tych i świetnie ukazujący szalony okres przemian ustrojowych. Jednak moim prywatnym faworytem jest bardziej kameralny projekt o miłości wystawionej na próbę przez podróż w czasie głównego bohatera, który zaprezentował mój serdeczny przyjaciel Guido Solei z Włoch. Od kilku miesięcy wspieram Guido przy tym projekcie i liczę, że już niedługo jeden z dużych nadawców zainwestuje w projekt.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

X notuje pierwszy wyraźny wzrost przychodów za kadencji Muska. Strata wciąż obciąża wyniki

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

Płatna telewizja wraca do łask? Pierwszy wzrost liczby abonentów od ośmiu lat

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa

Influencerom spadają zasięgi. To skutek nowego prawa