65 proc. e-widzów płaci za VOD. Mocny debiut Disney+, liderem Netflix. „Ustabilizowanie się niszy torrentowej”

Za dostęp do treści VOD aktualnie płaci 65 proc. widzów internetowych. Większość z nich preferuje miesięczny abonament - pokazują wyniki VideoTrack VII, cyklicznego badania agencji Wavemaker. Zdecydowanie najpopularniejszym serwisem jest Netflix, udany debiut zanotował Disney+.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:
65 proc. e-widzów płaci za VOD. Mocny debiut Disney+, liderem Netflix. „Ustabilizowanie się niszy torrentowej”

Jak pokazuje VideoTrack VII - cykliczne badanie agencji Wavemaker - pod koniec listopada 2022 roku 82 proc. polskich internautów to e-widzowie: osoby, które przynajmniej czasami oglądają w sieci filmy, seriale i inne dłuższe programy wideo.

- Ciekawym znaleziskiem z VideoTrack VII jest ustabilizowanie się niszy torrentowej w Polsce. Populacja „ściągaczy” stanowi 13 proc. wśród e-widzów, co oznacza, że po kilku latach spadków ich odsetek się ustabilizował. Nadal torrenty i serwisy przechowujące pliki to przede wszystkim domena 35-54 latków, a więc starszego już pokolenia, wychowanego w przedstreamingowych czasach - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska z Wavemaker, współautorka badania VideoTrack VII.

Miesięczny abonament najwygodniejszą formę dostępu do treści dla 2/3 płacących e-widzów

65 proc. widzów internetowych zdarza się płacić za wideo (posiada abonament w przynajmniej jednym serwisie subskrypcyjnym). - Na przestrzeni niespełna roku (początek stycznia versus koniec listopada 2022 roku) odsetek ten przyrósł o niemal 7 pkt. proc. W tym wzroście wyraźnie odbijają się tegoroczne inwestycje Netfliksa czy debiut Disney+, a także wyraźny wzrost popularności płatnego VOD w pokoleniu 55+. To właśnie w tej grupie na przestrzeni ostatniego roku nastąpił największy wzrost odsetka płacących e-widzów: z 41 do 58 proc. badanych w tym wieku - czytamy w badaniu.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kanaly-telewizyjne-serwisy-streamingowe-sieci-kablowe-platformy-cyfrowe-inflacja-konsolidacja-ustawa-o-radiofonii-i-telewizji-marek-sowa-dariusz-dabski-anita-goral,7169722197985409a ##

Wśród płacących e-widzów 66 proc. badanych uważa miesięczny abonament za najwygodniejszą formę dostępu do treści. 18 proc. wskazuje abonament roczny jako preferowany model płacenia za filmy i seriale z sieci. 4 proc. za najwygodniejszą formę dostępu do płatnych treści uważa płacenie za pojedynczy program czy odcinek serialu, 3 proc. - pakiet odcinków, a 2 proc. - dzienny abonament.

- Model abonamentowy stale zyskuje na znaczeniu jako preferowana przez widzów forma płatności za dostęp do filmów i seriali. Od kilku la wypiera on jednorazowe płatności, a najpopularniejszy jest abonament miesięczny. Ostatnio jednak mocno zyskuje także promowane przez różne serwisy streamingowe dostęp roczny - informuje Wavemaker.

grafika

Badanie pokazuje, że 74 proc. subskrybentów VOD kupuje abonament na przynajmniej kilka miesięcy. 16 proc. badanych to tzw. „skoczkowie” - osoby, które wykupują subskskrypcję na miesiąc-dwa, by potem z niej rezygnować.

- Abonamentowych skoczków widzimy najwięcej wśród 16-24-latków, czyli najmłodszej analizowanej grupy widzów, ale wciąż to tylko niespełna 20 proc. wśród młodych klientów serwisów - komunikuje nam Joanna Nowakowska.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rynek-reklamowy-w-telewizji-prognozy-na-2023-rok-adressable-tv,7169723337312385a ##

W VideoTrack VII czytamy, że rośnie liczba klientów serwisów streamingowych, którzy kupują do nich dostęp za pośrednictwem operatorów - płatnej telewizji oraz telekomów. Jest to już 30 proc. abonentów VOD. Ponad 3/4 takich osób kupuje abonament poprzez kablówki bądź operatorów platform cyfrowych. - Taka formuła zakupu jest szczególnie popularna wśród tzw. „silver streamerów” (osób w wieku 55+). W dotarciu do tej grupy strategia partnerstw dystrybucyjnych pomiędzy serwisami SVOD a operatorami wydaje się więc kluczowa - obrazuje badanie.

- Dane z ostatniej edycji VideoTrack pokazują, że kupowanie abonamentu streamingowego za pośrednictwem płatnej TV jest nieco popularniejsze wśród klientów platform cyfrowych, a największy odsetek klientów kupujących jakąś subskrypcję VOD w ramach abonamentu ma platforma Canal+ - mówi nam Nowakowska.

Netflix najpopularniejszym serwisem, wysoko Disney+

Zdecydowanie najwięcej badanych (59 proc.) ogląda treści w serwisie Netflix. 18 proc. wskazań padło na Player.pl, a po 12 proc. - na Cda.pl oraz Disney+, który zadebiutował 14 czerwca ub.r. Czołową piątkę uzupełnia HBO Max (11 proc.).

- Siódma edycja badania dowodzi dobrego przyjęcia Disney+ w Polsce. Serwis ten plasuje się wysoko zarówno w rankingach świadomości (co nie dziwi - zważywszy na dziedzictwo marki), ale także popularności korzystania. Disney otrzymał też najwyższą ocenę ogólną wśród swoich klientów na tle innych serwisów subskrypcyjnych i uplasował na czwartym miejscu pod względem oceny technicznej serwisu (wygoda korzystania, niezawodność itp.).

grafika

E-widzowie posiadający abonament w więcej niż jednym serwisie VOD, zapytani w badaniu VideoTrack VII o to jaką subskrypcję zostawiliby sobie gdyby musieli ograniczyć się do jednej platformy, postawili na Netflix. Serwis zanotował 60 proc. wskazań. Po 9 proc. głosów otrzymały Disney+ i HBO Max, 6 proc. - Player.pl, a 5 proc. - Canal+ online.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/megogo-serwisy-streamingowe-ott-oplaty-jak-ogladac-ukraina-ukrainskie-kanaly-tvn-tvn24-kino-polska-puls,7169724237276801a ##

- Na rynku polskiego streamingu król jest jednak jeden - przynajmniej na razie. VideoTrack VII dowodzi niezachwianej pozycji Netfliksa w Polsce, który pod względem popularności wyprzedza o kilka długości swoich konkurentów. Jest też obecnie marką pierwszego wyboru na rynku subskrypcyjnego VOD, a także ostatnią, z której polscy użytkownicy streamingu zrezygnowaliby - podsumowuje badanie Wavemaker.

grafika

Badanie VideoTrack VII Wavemaker realizował metodą CAWI na próbie 1 500 widzów internetowych pod koniec listopada 2022 roku.

Michał Kurdupski
Autor artykułu:
Michał Kurdupski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online