Polska na szarym końcu rankingu umiejętności cyfrowych

Polska znalazła się na jednej z ostatnich pozycji w tegorocznym Indeksie Gospodarki i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI), zajmując 24. miejsce na 28 krajów Unii Europejskiej. Podstawowe kompetencje cyfrowe posiada tylko 46 proc. polskiego społeczeństwa. Gorzej wypadły tylko Włochy, Bułgaria, Grecja i Rumunia.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Ranking DESI śledzi coroczny postęp państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie gospodarczej i społecznej konkurencyjności cyfrowej. Składa się na niego ocena pięciu obszarów: stopnia rozwoju infrastruktury teleinformatycznej (Łączność), umiejętności cyfrowych społeczeństwa (Kapitał ludzki), korzystania z treści internetowych, komunikacji i przeprowadzania transakcji przez internet (Korzystanie z internetu), digitalizacji przedsiębiorstw i handlu elektronicznego (Integracja technologii cyfrowych) oraz dostępu do usług administracji elektronicznej i e-zdrowia (Cyfrowe usługi publiczne).

PROBLEMEM NISKIE KOMPETENCJE CYFROWE

Z opublikowanego pod koniec maja zestawienia jasno wynika, że zarówno aktywność w internecie, jak i ogólne umiejętności cyfrowe Polaków znacznie odbiegają od średniej europejskiej. Państwa, które osiągnęły najlepsze wyniki w zestawieniu, czyli Dania, Szwecja i Finlandia, uzyskały punktację niemal dwukrotnie wyższą od Polski. Tylko cztery kraje osiągnęły gorszy wynik – są to Włochy, Bułgaria, Grecja i Rumunia.

  

Pocieszające jest to, że Polska wprawdzie pozostała na ubiegłorocznej 24. pozycji, ale jej punktacja nieco wzrosła – z 42,1 punktów rok temu do 45 punktów obecnie. Poczyniła także umiarkowane postępy w zakresie korzystania z połączeń wideo, sieci społecznościowych i zakupów przez internet, w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z kolei pod względem dostępu obywateli do elektronicznych usług bankowych i finansowych nie ruszyła się z miejsca, pozostając na 19. pozycji.

Okazuje się, że podstawowe kompetencje cyfrowe posiada zaledwie 46 proc. polskiego społeczeństwa, w stosunku do średniej wynoszącej 57 proc. dla całej Unii Europejskiej. Jednak i w tym przypadku odnotowano niewielką poprawę – wzrost wyniósł 2 proc. w porównaniu z 2017 rokiem. W całej Unii Europejskiej, najgorzej pod kątem aktywności w internecie i kompetencji cyfrowych wypadły osoby bez wykształcenia lub z wykształceniem podstawowym (tylko 31 proc. z nich posiada podstawowe umiejętności cyfrowe) oraz mieszkańcy obszarów wiejskich i osoby starsze (49 procent).

Wyniki rankingu DESI znajdują odzwierciedlenie w tegorocznym “Raporcie Aasa – Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”, opracowanym na podstawie badania zrealizowanego przez Kantar Public w kwietniu br. Wynika z niego, że problem wykluczenia cyfrowego, zwłaszcza osób między 45. a 70. rokiem życia, jest dostrzegany przez młodsze pokolenia.

Ponad połowa, bo aż 55 proc. osób w wieku 15-35 lat uważa, że ich rodzice, teściowie i dziadkowie nie radzą sobie w internetowej rzeczywistości. Co czwarta młoda osoba jest zdania, że dla jej rodziców, teściów i dziadków najtrudniejszymi czynnościami w sieci są: korzystanie z bankowości internetowej, robienie zakupów w sieci, a także oglądanie materiałów wideo oraz korzystanie z komunikatorów.

Są jednak obszary, w których Polacy i Polki radzą sobie lepiej. Indeks DESI zwraca także uwagę na fakt, że społeczeństwo polskie plasuje się powyżej średniej, jeżeli chodzi o czytanie wiadomości w internecie, z wynikiem 79 proc. w stosunku do 72 proc. dla Unii Europejskiej. Podobnie widzą ten problem młode pokolenia Polek i Polaków, które uważają, że jedną z najczęstszych czynności, do jakich ich rodzice, teściowie czy dziadkowie wykorzystują sieć, jest właśnie czytanie wiadomości z kraju i świata (taką opinię wyraża 66 proc. osób w wieku 15-35 lat).

DZIAŁANIA NA RZECZ WŁĄCZENIA CYFROWEGO

Indeks DESI odnotował także, że w Polsce prowadzonych jest szereg inicjatyw zachęcających do korzystania z internetu poprzez pokazywanie, jak nowoczesne technologie mogą poprawiać jakość życia i zwiększać uczestnictwo w życiu społecznym. Wśród ich beneficjentów znajdują się także seniorzy.

Jedną z takich inicjatyw jest akcja edukacyjna “Aasy Netu”, uruchomiona przez firmę Aasa Polska w 2017 roku i kontynuowana obecnie. Ma ona na celu aktywizację cyfrową osób dojrzałych, przy wsparciu młodszych.

Jako firma opierająca się na zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych, wiemy, że umiejętność korzystania z internetu stanowi warunek pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym i zawodowym. Dlatego uruchomiliśmy drugą odsłonę kampanii Aasy Netu. Jesteśmy przekonani, że w ramach współpracy pokoleń, przy szerokim dostępie do bezpłatnych materiałów edukacyjnych, znaczna część naszych rodziców, teściów czy dziadków, może nauczyć się korzystania z internetu i tym samym poprawić jakość swojego życia – mówi Ovais Siddiqui, Prezes Zarządu firmy Aasa Polska.

Na dedykowanej platformie internetowej www.aasynetu.pl, udostępniono multimedialne materiały szkoleniowe, dotyczące między innymi korzystania z mediów społecznościowych, zakładania konta w banku przez internet, zakupów w sieci czy cyfrowego bezpieczeństwa. Dzięki platformie, osoby zainteresowane mogą w łatwy sposób przyswoić sobie wiedzę i nabywać przydatne umiejętności cyfrowe.

Partnerami tegorocznej odsłony kampanii Aasy Netu są: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja e-Bezpieczni, Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz Stowarzyszenie Manko.

***

Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego DESI

Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI) jest wskaźnikiem opracowywanym przez Komisję Europejską, który mierzy postęp krajów Unii Europejskiej w kierunku gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego. Wskaźnik DESI składa się z pięciu głównych obszarów: łączność (stały dostęp szerokopasmowy, mobilny internet szerokopasmowy, ceny łączy szerokopasmowych), kapitał ludzki (podstawowe umiejętności i korzystanie z internetu, zaawansowane umiejętności i rozwój), korzystanie z usług internetowych (korzystanie z treści, komunikacji i Internetu przez obywateli, transakcje internetowe), integracja technologii cyfrowych (cyfryzacja biznesu i e-commerce), cyfrowe usługi publiczne (e-administracja i e-zdrowie).

Metodologia badania „Aktywność starszych pokoleń w internecie oczami młodych 2018”

Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2018 roku przez Kantar Public na zlecenie Aasa Polska, metodą CAWI (wywiadów internetowych), na ogólnopolskiej grupie 1000 osób w wieku 15-35 lat, które posiadają rodziców, teściów i/lub dziadków.

Kampania Aasy Netu

Internetowa akcja edukacyjna „Aasy Netu” została zainicjowana przez firmę Aasa Polska w czerwcu 2017 roku  w celu aktywizacji cyfrowej osób dojrzałych, przy wsparciu młodszych. Na stronie aasynetu.pl udostępniono multimedialny program nauczania dla dojrzałych wiekiem, ale początkujących, jeśli chodzi o umiejętności, użytkowników Internetu. Dzięki serii filmów i materiałów edukacyjnych, przy wsparciu ekspertów i swoich bliskich, osoby początkujące w łatwy sposób nauczą się np. robić zakupy on-line, założyć internetowe konto w banku, zachować bezpieczeństwo w sieci, a także pisać maile, korzystać z Facebooka, prowadzić rozmowy on-line i wyszukiwać interesujące je informacje w Internecie. Każdy z filmów ma swój odpowiednik w postaci materiału edukacyjnego, mającego formę infografiki. Można go pobrać i wydrukować, aby służył jako przewodnik w trakcie codziennej nauki.

Więcej informacji: www.aasynetu.pl

O Aasa Polska S.A.

Aasa Polska S.A. jest technologiczną firmą finansową, specjalizującą się w udzielaniu pożyczek ratalnych dla konsumentów oraz małego biznesu, w oparciu o zasady odpowiedzialnego pożyczania. Firma nie udziela pożyczek krótkoterminowych, dba o rozwój rynku i klienta. Ściśle współpracuje z wiarygodnymi instytucjami takimi jak Biuro Informacji Kredytowej i Biura Informacji Gospodarczej – ERIF i Infomonitor. Jest członkiem Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i partnerem strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Firma działa na rynku polskim, fińskim, estońskim i szwedzkim. Łączy pozytywne cechy oferty banków z ofertą firm pożyczkowych – szybkość, prostotę, transparentność i bezpieczeństwo.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"