Polska reklama wyszła na plus dzięki igrzyskom i farmacji, handel i telekomunikacja tną wydatki

W I kwartale br. wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 1,591 mld zł, o 0,9 proc. więcej niż rok wcześniej - szacuje Starlink. Wzrosły wydatki na reklamę internetową, radiową i telewizyjną, a spadły na reklamę outdoorową, kinową i prasową.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według Starlinka wydatki reklamowe zwiększyły się w I kwartale przede wszystkim dzięki polepszającej się sytuacji gospodarczej, czego efektami były rosnąca konsumpcja prywatna, eksport i inwestycje. Wzrost w lutym nastąpił m.in. dzięki wyższym inwestycjom w telewizji i internecie związanym z igrzyskami olimpijskimi. Za to w marcu zanotowano spadek rok do roku, wynikający z przesunięcia części budżetów na kwiecień, w którym przypadła w tym roku Wielkanoc.

grafika

Wydatki reklamowe w internecie w I kwartale br. zwiększyły się w skali roku o 5,9 proc., w radiu - o 5,7 proc., a w telewizji - o 4,7 proc.

W sieci dwucyfrowy wzorsty zanotowały nakłady na reklamy wideo. Starlink zauważa, że bloki reklamowe w serwisach VoD i wideo pojawiają się coraz częściej i są coraz dłuższe, ponieważ nadal jest zbyt mało wysokiej jakości treści, przy których marketerzy chcą emitować swoje spoty. Aż 40 proc. segmentu stanowi reklama w wyszukiwarkach, której dynamika nieznacznie wyhamowała. Zmalały wydatki na klasyczne formaty display, ponieważ coraz popularniejszy jest model efektywnościowy zakupu.

Drugi z rzędu kwartalny wzrost wartości reklamy telewizyjnej wynika głównie z większych wydatków sektora farmaceutycznego, higieny i pielęgnacji oraz motoryzacji. Inwestycje na product placement w czterech głównych kanałach były o ok. 10 proc. wyższe niż rok wcześniej. - Dynamika wzrostu  tego segmentu spowalnia, ponieważ stacje staranniej zarządzają przestrzenią reklamową i zasobami, które można wykorzystać jako kanał branded content, stąd większa liczba rozwiązań szytych na miarę dla konkretnych marek, a mniej biernego lokowania produktu - komentują analitycy Starlinka.

Wydatki na reklamę outdoorową zmalały w skali roku o 3,6 proc., na kinową - o 16,3 proc., na reklamę w magazynach - o 17,2 proc., a w dziennikach - o 23 proc. Według Starlinka prasa notuje stabilny spadek lokowanych w niej budżetów reklamowych, a jedyny wzrost następuje w segmencie mobilnym, z uwagi na coraz większą liczbę aplikacji na tablety i smartofny - zarówno pism papierowych, jak i nowo utworzonych tytułów. - Zaletą tego medium jest brak clutteru, postrzeganie go jako nowoczesne i prezentujące produkty premium. Grupy celowe tej nowoczesnej prasy to osoby wykształcone, dobrze sytuowane i z dużych miast, czyli bardzo pożądane z punktu widzenia reklamodawców - opisują analitycy firmy.

grafika

W dużym stopniu do wzrostu całego rynku marketingowego przyczynił się sektor farmaceutyczny, którego wydatki reklamowe wzrosły w skali roku o 14 proc. Bardzo intensywnie promowane były różnego rodzaju witaminy i suplementy diety wspomagające odporność, poprawiające kondycję skóry, a także środki odchudzające. Wydatki segmentu FMCG zwiększyły się o 0,3 proc. - Nasilenie komunikacji ze strony firm FMCG może mieć podłoże w ich gorszych wynikach sprzedażowych, ponieważ jednym z efektów kryzysu był wzrost znaczenia tańszych marek własnych marketów i sieci dyskontowych oraz związana z tym presja cenowa - komentują analitycy Starlinka.

Oprócz produktów farmaceutycznych, higieny i pielęgnacji, sześć innych sektorów zwiększyło wydatki łącznie o ponad 36,8 mln złotych. Są to branże: motoryzacja, pozostałe (głównie edukacja i nieruchomości aktywne szczególnie w internecie), czas wolny, media, odzież i dodatki oraz książki, CD i DVD.

Z kolei firmy z branży handlowej ograniczyły inwestycje reklamowe o 6,8 mln zł, co oznacza spadek o 3,4 proc., mimo że nadal intensywnie promują się sieci oferujące sprzęt, wyposażenie oraz AGD i RTV, a także sklepy drogeryjne i internetowe. - Spadek dynamiki inwestycji reklamowych, zbiegający się ze wzrostem wydatków firm FMCG, może być oznaką poprawy kondycji ekonomicznej firm handlowych i końca kryzysu - ocenia Starlink.

Budżety firm telekomunikacyjnych skurczyły się w skali roku aż o 20,8 mln zł (12,9 proc. w dół), a firm z sektora finansowego - o 10 proc.

grafika

Starlink prognozuje, że w całym br. polski rynek reklamowy urośnie o 0,9-1,2 proc. - W dalszych miesiącach trzeba mieć na uwadze możliwą destabilizację handlu zagranicznego, będącego ważnym czynnikiem ożywienia, związaną z niepewną sytuacją na Ukrainie - zaznacza Lidia Kacprzycka, dyrektor generalny firmy. - Zebrane dane o sytuacji gospodarczej i optymistyczne nastroje wśród marketerów pozwalają przypuszczać, że najgorsze chwile rynek reklamy ma już za sobą. Jednak powrót na ścieżkę wzrostu i jego umocnienie nie będzie wolne od trudności związanych z presją kosztową - dodaje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online