Polska reklama zmalała w I półroczu o 6,6 proc. do 3,5 mld zł

W I połowie br. wydatki reklamowe w Polsce wyniosły 3,507 mld zł, o 6,6 proc. mniej niż rok wcześniej - szacuje Starlink. Wzrosty zanotowała tylko reklama internetowa, a największe spadki nastąpiły w prasie i na outdoorze.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według Starlinka w I półroczu do spadku wartości polskiego rynku reklamowego w największym stopniu przyczyniły się redukcje budżetów marketingowych firm z sektorów telekomunikacyjnego, motoryzacyjnego, podróży i turystyki oraz hoteli i restauracji.

Firmy telekomunikacyjne ograniczyły swoje wydatki reklamowe o prawie jedną czwartą, co częściowo wynika z wysokich inwestycji przed rokiem, m.in. w związku z rebrandingiem TP na Orange. - Rynek usług telefonii komórkowej wszedł w fazę dojrzałości, nie rozwija się już tak dynamicznie jak kiedyś. Pomóc może w tym wypadku rozwój mobilnego Internetu i konkurencja w ofertach na dostęp do niego - komentują analitycy Starlinka.

Z kolei spadek nakładów reklamowych sektora FMCG w II kwartale br. wyhamował - wyniósł 0,6 proc. (czyli zaledwie 3,4 mln zł). - Potwierdziły się nasze obserwacje z początku roku, mówiące o osiągniętym minimum inwestycji reklamowych tego sektora. Dobry wynik II kwartału daje nadzieje na potencjalne odbicie w II połowie br. Pozytywnie na dynamikę tego sektora wpłynął w pierwszym półroczu wzrost inwestycji na reklamę z branży produkty do użytku domowego. Pozostałe sektory spadają jednocyfrowo, najszybciej higiena i pielęgnacja - czytamy w komentarzu Starlinka. Natomiast branża finansowa w II kwartale wydała na reklamę więcej niż rok wcześniej, ale w całym półroczu - z powodu słabego I kwartału - nastąpił spadek o 2,5 proc. Wynika to z cięć budżetów przez banki, które na marketing w mediach tradycyjnych przeznaczyły o prawie 40 mln zł mniej niż przed rokiem.

W tej sytuacji na pozycję lidera pod względem wydatków reklamowych awansował handel, którego inwestycje w tym zakresie wzrosły w skali roku o 2,5 proc. (czyli 48,7 mln zł). Najmocniej zwiększone zostały wydatki na reklamę telewizyjną i internetową - przede wszystkim przez sieci hipermarketów, a także marketów budowlanych i ogrodniczych oraz sklepów ze sprzętem AGD i RTV.

Jeśli chodzi o media i kanały komunikacji, to wydatki reklamowe wzrosły tylko w internecie - o 7,8 proc., do 764,4 mln zł. Najszybciej rosnącym typem reklamy internetowej jest in-stream wideo, na które nakłady w I połowie br. były o 55,4 proc. większe niż rok wcześniej. - Na rynku wreszcie rzadziej słyszy się pytanie o to, czy 2013 jest rokiem mobile’u, a częściej można zaobserwować ciekawe realizacje kampanii mobilnych rozsądnie wykorzystujące dostępne produkty reklamowe. To jasny sygnał, że mobile rośnie w siłę. Wzrost ten wykorzystywany jest także przez VoD, które ma wierne grono odbiorców poprzez urządzenia przenośne - ocenia Starlink.

Z kolei reklama telewizyjna traci na wartości nieprzerwanie od dwóch lat - II kwartał br. był ósmym z rzędu ze spadkiem pod tym względem. W I półroczu wydatki na reklamę w telewizji zmalały w skali roku o 6,5 proc., co wynika głównie z ograniczenia budżetów przez firmy telekomunikacyjne, a także podmioty z sektorów higiena i pielęgnacja, motoryzacja i czas wolny.

- Redukcje budżetów najbardziej odczuły cztery największe ogólnopolskie stacje. Straciły one łącznie 14,2 proc. przychodów z reklam (a biorąc pod uwagę jedynie spoty - 13,9 proc.). Rosną za to w siłę mniejsze stacje ogólnotematyczne, zyskujące dzięki zakończonej cyfryzacji. TV4, TVN7, TV Puls miały o 6 proc. przychodów reklamowych więcej i zwiększyły swój udział w rynku reklamy telewizyjnej z 6,5 do 7,3 proc. Stacje tematyczne w dalszym ciągu umacniają swoją pozycję, zwiększając przychody reklamowe o 15,7 proc. Tym samym ich udział w przychodach całej telewizji wzrósł z 21,2 do 26,3 proc.

Nieco bardziej niż w telewizji zmalały wydatki reklamowe w radiu (o 7,1 proc., do 262,1 mln zł) i w kinach (o 8,1 proc., do 46,2 mln zł), a zdecydowanie bardziej - na outdoorze (o 14,7 proc., do 227,9 mln zł), w czasopismach (o 15,2 proc., do 268,9 mln zł) i dziennikach (aż o 28,1 proc., do 176,3 mln zł).

- Przewidujemy, że rynek reklamowy nie odczuje w tym roku wyraźnej poprawy, natomiast pozytywne zmiany powinniśmy zacząć obserwować w 2014 roku - mówi Lidia Kacprzycka, dyrektor zarządzająca Starlinka. - Specyfika polskiego rynku opiera się w dużej mierze na relacji globalnych koncernów do lokalnych graczy. Jesteśmy więc uzależnieni od kondycji rynków światowych. Tam już widać pierwsze sygnały poprawy ekonomii - w USA wzrost PKB w drugim kwartale przekroczył oczekiwania analityków i sięgnął 1,7 proc. - dodaje Kacprzycka.

grafika
tw
Autor artykułu:
tw
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące