Polski internauta korzysta z 5,7 subskrypcji, za każdą płaci do 50 zł. Najpopularniejsze Netflix, Spotify i Wyborcza.pl

Polscy użytkownicy usług subskrypcyjnych korzystają średnio z 5,7 takich zobowiązań, płacąc po kilkadziesiąt zł miesięcznie. Najpopularniejsze są platformy z filmami i serialami, na czele z Netflixem.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W sondażu zrealizowanym przez Fundację Digital Poland 25 proc. polskich użytkowników usług subskrypcyjnych zadeklarowało, że korzysta obecnie z jednej takiej usługi. 21 proc. ma wykupione dwie, a 17 proc. - trzy.

Przeciętna liczba usług przypadająca na użytkownika wyniosła 5,7.

grafika

- Zakupy w modelu subskrypcyjnym w Polsce zyskują na popularności, szczególnie w obszarze rozrywki. Można się nawet pokusić o stwierdzenie, że cała rozrywka idzie w tę stronę w takiej formule oglądamy zarówno filmy i seriale, słuchamy muzyki, oraz audiobooków, gramy w gry komputerowe, jak i kupujemy abonamenty do kina czy teatru. Nawet drona można mieć już w subskrypcji. Niezmiennie najczęściej wybieranymi usługami w tym modelu są serwisy VOD. To pokazuje, że rynek wideo na żądanie nad Wisłą rośnie i ma się dobrze - komentuje Maciej Gozdowski, dyrektor zarządzający Playera w TVN Grupie Discovery.

Platformy VoD popularniejsze od telekomów

53 proc. użytkowników subskrypcji korzysta z platform z filmami i serialami. 48 proc. ma wykupione usługi telekomunikacyjne i telewizyjne, 38 proc. - usługi dla domu typu prąd, gaz i czynsz, a 28 proc. - różnego rodzaju ubezpieczenia.

26 proc. deklaruje używanie muzycznych serwisów streamingowych, 10 proc. - płatnych gier i aplikacji mobilnych, 9 proc. - platform z audiobookami, a 6 proc. - prasy w formie cyfrowej.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/netflix-11-9-mln-uzytkownikowm-w-polsce-start-viaplay-jak-odbierac-cena-jakosc,7170122104264321a ##

grafika

Największy udział osób najmłodszych (w wieku 18-24 lat) jest wśród subskrybentów platform muzycznych (44 proc.) i z grami wideo (27 proc.), a tych najstarszych (50-65 lat) - wśród użytkowników usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych (58 proc.) i usług dla domu (48 proc.).

grafika

Netflix, Spofity i Wyborcza.pl najpopularniejsze

Aż 86 proc. wszystkich respondentów zna Netflixa. Wśród platform VoD kolejne pozycje zajmują platformy nadawców telewizyjnych: HBO GO (71 proc. wskazań), Ipla (70 proc.), Player (65 proc.) i Canal+ (62 proc.).

Ipla zniknęła z końcem sierpnia w ramach rebrandingu kluczowych marek Grupy Polsat Plus, zastąpiły ją darmowa platforma Polsat Go i subskrypcyjna Polsat Box Go.

grafika

Z portali tytułów prasowych w modelu subskrypcyjnym najbardziej znana jest Wyborcza.pl (60 proc.) przed Newsweek.pl (48 proc.) i serwisem „Rzeczpospolitej” (41 proc.).

- O tym, że przed tym modelem biznesowym rysuje się dobra przyszłość, świadczy też fakt, jak wiele osób deklaruje chęć korzystania z nowych usług w formie abonamentu. Tutaj szczególnie otwarte są kobiety. Odpowiedzi na pytanie dlaczego tak jest można szukać w głównych powodach wyboru takich rozwiązań tj. wygoda, ochrona środowiska oraz atrakcyjna cena. Użytkownicy cenią sobie także łatwość rezygnacji z usługi, co potwierdzają także nasze doświadczenia. Finalnie cieszyć może fakt, że sam model biznesowy jest oceniany przez Polaków bardzo dobrze, według badania, aż 46% spośród nas nie widzi żadnych wad - zauważa Dorota Adamczyk, chief revenue officer Wyborcza.pl w Agorze.

grafika

Wśród subskrypcyjnych platform muzycznych najpopularniejsze są Spotify (66 proc. wskazań) i YouTube Premium Music (65 proc.).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/youtube-music-i-premium-ma-ponad-50-mln-uzytkownikow,7170126430140545a ##

grafika

W kategorii platform z grami wideo PlayStation Plus z 40 proc. wskazań nieznacznie wyprzedza Xbox Game Pass (38 proc.).

grafika

Żadnej platformy edukacyjnej w modelu subskrypcyjnym nie zna dwie trzecie respondentów. Natomiast po 13 proc. wskazało Udemy i Strefakursow.pl.

grafika

W przypadku usług subskrypcyjnych dla biznesu zdecydowanie najpopularniejszy jest Microsoft (64 proc. wskazań), a dalej są Symfonia (Sage) i Comarch (po 20 proc.).

grafika

Wśród użytkowników subskrypcji 12 proc. w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce wykupić dostęp do platformy muzycznej, 11 proc. - do platformy VoD, a 8 proc. - do zajęć sportowych.

grafika

Wygoda i filmy największymi atutami platform VoD

28 proc. respondentów jako motywację do skorzystania z subskrypcyjnych platform VoD w ciągu najbliższych 6 miesięcy podało szeroką i interesującą ofertę filmową, 15 proc. - ciekawą ofertę programów, a 13 proc. - to że lubią telewizję. Natomiast tylko 1 proc. wskazał brak czasu na tradycyjną telewizję.

grafika

Z kolei dla 29 proc. ankietowanych największą korzyścią z usług subskrypcyjnych jest wygoda w korzystaniu z nich (także przy realizacji płatności). Wysoką jakość obrazu wskazało tylko 2 proc., a brak reklam - 4 proc.

grafika

46 proc. użytkowników subskrypcji uważa, że takie usługi nie mają żadnych wad. Dla 19 proc. mankamentem są zbyt wysokie ceny i mniej korzystne warunki dla stałych niż nowych subskrybentów.

grafika

Właśnie niższe ceny jako najważniejszą z pożądanych zmian wskazało prawie trzy czwarte ankietowanych.

grafika

Subskrypcje kosztują po kilkadziesiąt tys. zł

W przypadku większości kategorii usług subskrypcyjnych użytkownicy zadeklarowali, że płacą miesięcznie do 50 zł. Przy platformach muzycznych 51 proc. wskazało przedział 11-30 zł, a przy platformach edukacyjnych - 37 proc.

Największy udział wskazań przedziału 0-10 zł jest w przypadku aplikacji i gier mobilnych (32 proc.) i platform edukacyjnych (24 proc.).

grafika

47 proc. użytkowników samodzielnie płaci za platformy VoD, 43 proc. - za usługi telekomunikacyjne i telewizyjne, a 33 proc. - za usługi dla domu.

grafika

Jak Polacy płacą za usługi subskrypcyjne

W sumie 72 proc. użytkowników usług subskrypcyjnych zdarza się płacić za nie kartą płatniczą. Główną przyczyną jest wygoda (27 proc. wskazań), a wśród innych są łatwość zapisania danych karty w systemie (13 proc.) i wysoki poziom bezpieczeństwa (10 proc.).

Najpopularniejszymi metodami płatności za subskrypcje internetowe są przelewy: internetowe, tradycyjne i zlecenia stałe, a także systemy Blik i Peo Pay.

grafika

W przypadku usług telekomunikacyjnych i telewizyjnych, usług dla domu i ubezpieczeń najczęściej wybierane są przelewy tradycyjne.

grafika

Sondaż został przeprowadzony od 16 do 23 lipca br. na reprezentatywnej grupie 1 tys. Polaków w wieku 18-65 lat, którzy przez ostatnie 12 miesięcy kupili coś w internecie. Badanie zrealizowano metodą CAWI na panelistach GfK Access Panel.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"