Eksperci entuzjastycznie o polskim Joint Industry Committee. "Korzyści finansowe, szansa na nowe otwarcie"

Przedstawiciele agencji zajmujących się pomiarem mediów w Polsce w większości z entuzjazmem odnoszą się do pomysłu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, by stworzyć osobną jednostkę dedykowaną badaniom mediów. Zdaniem specjalistów, skorzysta na tym cały rynek - badania staną się tańsze i lepszej jakości.

Justyna Dąbrowska
Justyna Dąbrowska
Udostępnij artykuł:
Eksperci entuzjastycznie o polskim Joint Industry Committee. "Korzyści finansowe, szansa na nowe otwarcie"
Eksperci w czasie panelu dyskusyjnego na temat polskiego JIC-u

Joint Industry Committee (JIC) to typ jednostki zajmującej się organizacją i nadzorem badań mediów w danym kraju. Tworzą ją media, reklamodawcy, domy mediowe i agencje badawcze. Rozwiązanie funkcjonuje już w wielu krajach Europy Zachodniej.

W Polsce JIC miałby w pierwszej kolejności zająć się stworzeniem jednolitego dla całego rynku badania pomiaru telewizji i radia. W dalszej kolejności powstawać mają wspólne standardy dla rynku internetowego, prasowego i innych kanałów mediów. Nadzór nad organizacją badania i jednostką współfinansująca projekt sprawowałaby Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Nowe badanie mogłoby być gotowe za ok. dwa lata.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krrit-przetarg-na-monitoring-mediow-publicznych-zglosil-sie-tylko-uniwersytet-papieski ##

Badacze: wspieramy ideę JIC

Tematowi polskiego JIC-u poświęcony był panel dyskusyjny w czasie konferencji Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy IAA Polska.

Pomysł chwali Marcin Gerc, dyrektor zarządzający Kantar Media. - Absolutnie wspieramy ideę JIC-a. Uważamy, że JIC telewizyjny czy telewizyjno-internetowy czy łączący również radio jest tym, co normalizowałoby sytuację i ułatwiałoby różnym podmiotom włączenie się do gry - komentował w czasie panelu.

Tomasz Lib z Ipsosa zwrócił uwagę na korzyści z nowego rozwiązania dla rynku badań w Polsce.

- W momencie, gdy pojawi się JIC jako jedna instytucja zamawiająca badania, sytuacja na rynku bardzo się uprości z perspektywy agencji badawczych  - twierdzi ekspert.

Z tą opinią zgadza się Dariusz Gumbrycht z Nielsena. - Mamy dość odważną inicjatywę skonsolidowania wszystkich sił na rynku funkcjonujących, i oby ta inicjatywa rzeczywiście się udała i JIC powstał. Firmom badawczym o wiele prościej funkcjonuje się na rynku, w momencie gdy JIC istnieje, dlatego że on podejmuje najtrudniejsze decyzje. Do tej pory, gdy my [jako realizator badania] musimy podejmować decyzje metodologiczne, dźwigamy ciężar odpowiedzialności za nie. Konsultujemy to oczywiście z naszymi klientami, ale zawsze odpowiedzialność leży po naszej stronie. W momencie gdy istnieje JIC, który pełni funkcję regulatora w pełnym rozumieniu tego słowa, takie decyzje pozostają już po jego stronie. JIC to pomysł idący w dobrym kierunku - komentował reach service delivery leader w Nielsen Audience Measurement.

Ekspert reprezentujący Nielsena zauważył, że do tej pory na rynku badań brakowało impulsu do zmian w zakresie standardów badań mediów.

- W niektórych krajach istnieją oddzielne JIC-i dla radia, prasy, telewizji, internetu. Tak samo w Polsce działa rynek badań mediów - osobno realizuje się je dla poszczególnych mediów. Cały rynek przebąkuje na temat tego, że chciałby mieć coś w jednym miejscu, ale nikt do tej pory nie poczynił w tym temacie konkretnych kroków - mówił Dariusz Gumbrycht.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/abonament-rtv-w-2019-wysokosc-oplat ##

Przedstawiciele rynku badawczego dyskutowali także o kluczowych wyzwaniach stojących przed podmiotami mogącymi stworzyć rodzimy JIC. DlaTomasza Liba największym są wymagania rynku. - Tej chwili technologia nie jest problemem. Mamy rozwiązania, które w praktyce są gotowe do wdrożenia. Wyzwaniem są po pierwsze kwestie realizacyjne, związane głównie z tworzeniem panelu. Po drugie, oczekiwania JIC-u czy rynku wobec tego badania - ocenił ekspert z Ipsosu.

Opinie przedmówców kontestował Marcin Pery, członek zarządu Gemiusa  - Dyskusja o JICu jest bardzo ciekawa, ale nieproduktywna. Jeżeli rynek tego potrzebuje, to musi go założyć - stwierdził Pery. - Firmy badawcze wytwarzają produkt - wynik badania. Musi być on użyteczny. Jeżeli jest użyteczny, to klienci go kupują, wydając na to swoje pieniądze. A to, czy jest JIC czy go nie ma, jest rzeczą trochę wtórną. To oczywiście bardzo ważne, żeby porządkować rynek, w szczególności gdy są robione różne badania różnych mediów, JIC mógłby zająć się takim porządkowaniem. Dla firm badawczych to z jednej strony dobrze, z drugiej strony źle. Jeżeli Gemius bada internet, Nielsen telewizję, to w przypadku jednego przetargu któraś z tych firm będzie niezadowolona - ocenił ekspert reprezentujący Gemiusa.

- Nie da się stworzyć nowych badań bez jednego briefu, a nie da się zrobić briefu bez ciała mogącego go ustanowić - podsumował debatę Jacek Olechowski, prezes IAA Polska.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/lokalne-multipleksy-radia-cyfrowego-krrit-oglosi-konkursy-w-34-miastach ##

Kto ma pieniądze, ten ma moc sprawczą

- Pomysł zaprezentowany przez ekspertów KRRiT bardzo mnie ucieszył. Ten kto ma pieniądze, ten ma moc sprawczą. Jeśli Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ma pieniądze, które wystarczą do założenia i prowadzenia takiego badania, to znaczy, że ma siłę sprawczą, która spowoduje, że ten JIC rzeczywiście może powstać. To w interesie każdego uczestnika rynku - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Jakub Bierzyński, prezes domu mediowego OMD.

Zdaniem naszego rozmówcy, JIC przyniesie rynkowi korzyści finansowe, a klienci otrzymają produkt o wiele lepszej jakości niż dziś.

-  KRRiT wychodzi z pozycji dominującej, mówiąc "Ja mam pieniądze, zrealizuje badania. Chcecie mieć na nie wpływ, dołączcie do mnie, stwórzcie JIC, oddam wam kontrolę. Nie stworzycie JIC-u, nie będziecie mieli kontroli ani wpływu na te badania". Moim zdaniem, ta presja jest bardzo silna i będzie skuteczna, tym bardziej, że nie mamy nic do stracenia. Wspólne, jednoźródłowe badania będą wielokrotnie tańsze niż suma tych badań, które dzisiaj rynek sponsoruje swoimi pieniędzmi. Wzrosną i efektywność naszych usług, i jakość reklamy - będziemy w stanie wyjść do klientów z ofertą zdecydowanie wyższej jakości - ocenia Jakub Bierzyński.

Rynek może narodzić się na nowo

Według Andrzeja Olszewskiego, eksperta Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, polski JIC może stanowić nowy rozdział w historii lokalnego rynku medialnego. - Jesteśmy w momencie, gdzie rynek może narodzić się na nowo, w innej jakości, co jest chyba bardzo ważne. I wcale nie w sytuacji, w której miałaby się dokonać rewolucja, przewrót, obalenie króla i powołanie nowego. To wbrew pozorom może być proces ewolucyjny, na którym wszyscy skorzystają - ocenia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Olszewski.

Nasz rozmówca wskazuje na pozytywne skutki powstania nowej jednostki dla mediów. - Nowoczesne podejście do badań może przynieść wiele benefitów także dla mediów, które są najbardziej sceptyczne wobec pewnych zmian. Przyciągnięcie widza, lepsze stargetowania  własnych przekazów, reklam, programów - to elementy, na których media mogą wygrywać. Co więcej, jeżeli media nie będą tych zmian popierać, to zaczną  na tym tracić. Reklamodawcy prędzej czy później będą sami pewne rzeczy robić, i to za plecami mediów. A to wywoła podwójną grę na rynku, co finalnie będzie dla mediów niekorzystne - mówi Andrzej Olszewski.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest obecnie na wstępnym etapie prac nad nowym modelem badań mediów. Pilotaże nowych rozwiązań mogą ruszyć jeszcze w tym roku, a docelowo badanie miałoby objąć rynek w perspektywie dwóch lat. KRRiT dysponuje na nowy projekt budżetem w wysokości ok. 15 mln złotych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu