Polski rynek HoReCa w stagnacji w 2013 r., dobre prognozy na kolejne lata

2013 był rokiem stagnacji na rynku HoReCa, obejmującym rynek gastronomii hotelowej (Ho), rynek restauracyjny (Re) i rynek cateringu (Ca), ale prognozy na ten rok i na najbliższe lata są pozytywne - wynika z badania PMR.

km
km
Udostępnij artykuł:
Polski rynek HoReCa w stagnacji w 2013 r., dobre prognozy na kolejne lata
Shutterstock.com

Według szacunków PMR, zeszły rok zakończył się dla całego rynku HoReCa minimalnym wzrostem, do wartości 23 mld zł. Najlepiej funkcjonowały firmy z segmentu cateringu (Ca), natomiast pozostałe dwa rynki odnotowały korektę.

Główną przyczyną stagnacji było spowolnienie gospodarki, co ponownie umocniło trend oszczędzania, bądź rezygnacji z niepotrzebnych wydatków zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Widocznym trendem jest obecnie m.in. poszukiwanie opcji bardziej ekonomicznych. Z drugiej strony pozytywnym czynnikiem jest wzrost liczby turystów zagranicznych odwiedzających Polskę (o 6,9% do 15,8 mln w 2013 r., według raportu Active Group dla Ministerstwa Sportu i Turystyki).

Prognoza dla rynku na 2014 rok jest optymistyczna: według danych PMR wzrost wyniesie prawie 3%, a sytuacja będzie się polepszać z miesiąca na miesiąc. Prognozy na kolejne lata są również optymistyczne.

Z badania przeprowadzonego wśród placówek gastronomicznych wynika, że przeszło 1/3 respondentów prognozuje, że sytuacja w 2014 r. będzie lepsza niż w roku poprzednim. Taki pozytywny wynik został zanotowany po raz pierwszy od kilku edycji badania. Dotychczas prognozy na rok bieżący w chwili realizacji badania były ogólnie negatywne.

Poprawy sytuacji w branży spodziewa się niemal połowa przedstawicieli pizzerii oraz ponad 40% pracowników kawiarni i herbaciarni. Negatywne prognozy najczęściej pojawiały się wśród respondentów pracujących w restauracjach hotelowych i w barach alkoholowych.

Wśród głównych czynników wpływających na pozytywną prognozę sytuacji była wymieniana poprawa sytuacji ekonomicznej w kraju. Taką odpowiedź wyraził niemal co drugi badany, który spodziewa się lepszej sytuacji w branży. Oprócz tego za poprawą sytuacji przemawia obserwowany wzrost sprzedaży powiązany z rosnącą liczbą klientów, a także poprawa nastrojów konsumenckich.

grafika

Badanie zostało przeprowadzone przez PMR w styczniu 2014 r. techniką wywiadów telefonicznych CATI. Zrealizowano 600 wywiadów. Respondentami byli właściciele lub współwłaściciele placówek gastronomicznych w Polsce.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online