Co wydarzyło się w polskim internecie w 2019 roku, jaki będzie 2020 (podsumowują wydawcy i organizacje)

W ramach cyklu naszych podsumowań 2019 roku w mediach i marketingu zajmujemy się polskim sektorem internetowym. Analizują go przedstawiciele czołowych wydawców i organizacji branżowych.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/branza-e-commerce-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170794591025281a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-public-relations-prognozy-na-2020,7170794306095233a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-w-wyszukiwarkach-co-wydarzylo-sie-w-2019-roku-co-przyniesie-2020-rok,7170793195484801a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/2019-rok-podsumowuje-patrycja-kotecka-dyrektor-marketingu-link4,7170778835351681a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/rok-2019-w-reklamie-zewnetrznej-prognozy-na-2020-rok,7170792653461633a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pawel-patkowski-dyrektor-komunikacji-marketingowej-orange-polska-podsumowuje-2019-rok,7170790729393793a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-w-influencer-marketingu-trendy-na-2020,7170791795263105a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/marketing-sportowy-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020,7170790704596609a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/to-co-wazne-w-2019-roku-wedlug-lukasza-wojcika-dyrektora-marketingu-i-pr-mitsubishi-motors-polska,7170778347645057a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-2019-branza-social-media-prognozy-na-2020-czesc-1,7170778791372929a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/podsumowanie-roku-prasa-rynek-prasowy-prognoza-2020,7170778658183297a ##

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/domy-mediowe-podsumowanie-2019-roku-prognozy-na-2020-rok,7170777820985473a ##

Marcin Gadziński, dyrektor zarządzający Gazeta.pl

grafika

Wydarzenie roku24 mln emisji na YouTube dokumentu braci Sekielskich o pedofilii w Kościele. To symboliczny koniec epoki dzielenia kontentu na „tradycyjny” (telewizyjny czy prasowy) i internetowy. Film Tomasza i Marka Sekielskich większość Polaków po prostu obejrzała, nie zastanawiając się specjalnie, czy robi to na komputerze, telefonie czy telewizorze z dostępem do YouTube.

Sukces roku200 tys. subskrypcji cyfrowych „Gazety Wyborczej”. To sukces na skalę europejską - wydawcy z dużo bardziej rozwiniętych rynków digitalowych Europy zachodniej mogą pozazdrościć Agorze. U podstaw tego sukcesu leży kilka czynników: determinacja całej firmy w rozwijaniu subskrypcji treści Wyborcza.pl, coraz lepszy i dojrzalszy produkt, ze stale poprawianymi parametrami w zakresie doświadczeniem użytkownika, postępujące niemal z miesiąca na miesiąc oswajanie się polskich internautów z rejestracjami i transakcjami w sieci, coraz powszechniejsze zrozumienie, że dostęp do treści to usługa, za którą się płaci czy wreszcie trend, który w Ameryce nazwano „Trump bump”. To wykorzystanie przez media (w USA np. „New York Times”, „New Yorker”) fali niechęci wobec władzy wśród milionów czytelników. Subskrypcja medium postrzeganego jako opozycyjne wobec Donalda Trumpa (czy w Polsce – wobec PiS), daje niektórym czytelnikom poczucie aktywności, przynależności do wspólnoty, a przy okazji dostęp do świetnego kontentu.

Porażka / rozczarowanie rokuRozczarowaniem jest dla mnie fakt, że 2019 był kolejnym rokiem grzęźnięcia Facebooka w poszukiwaniu własnej tożsamości. Wciąż koncern Zuckerberga nie może zaakceptować tego, że dostarczając kontent do miliardów ludzi, jest także firmą mediową, a nie tylko technologiczną. Kolejna fala przesłuchań szefa Facebooka w Kongresie USA oraz oficjalna zgoda na publikowanie fakenewsowych reklam politycznych pokazały, jak trudno jest tej firmie wyciągać wnioski z wpadek z ostatnich lat.

Człowiek rokuMichał Pol - za przeskoczenie ze stanowiska dyrektorskiego w RASP w rolę samodzielnego, pełnoetatowego youtubera i influencera sportowego. Oczywiście, Michał stopniowo zmierzał w tę stronę od kilku lat, ale często ten ostatni krok - złożenie wypowiedzenia z korporacji - jest najtrudniejszy. Tak mocne i skuteczne wchodzenie najpopularniejszych polskich dziennikarzy sportowych do świata YouTube, inwestycje w kanały i nowe formaty to jeden z najciekawszych trendów 2019 roku w polskiej sieci.

Serwis / kampania / projekt rokuOstatni „Twój Weekend” - projekt Gazeta.pl, agencji VMLY&R Poland, MasterCard i BNP Paribas to przekorne internetowo-papierowe wydanie ostatniego numeru pornograficzno-seksistowskiego periodyku z lat 90. Projekt zdobył po raz pierwszy w historii polskiej branży reklamowej Grand Prix na festiwalu w Cannes i mnóstwo innych trofeów. Sprzedał się nieźle w kioskach i zyskał wyrazy uznania w polskich mediach za szerzenie równościowego podejścia.

Trend rokuOgólnoświatowym trendem jest gwałtowny wzrost ruchu z Google w serwisach newsowych, dzięki popularności funkcji Discover w telefonach androidowych. Discover i podobne usługi podtykają użytkownikom pod nos zgodne z ich zainteresowaniami artykuły, nie tylko newsowe, ale też sportowe, celebryckie, lifestyle’owe. W wielu serwisach w Polsce i na świecie ten nowy ruch google’owy (nie z wyszukiwarki!) stanowi już 30, 50, a nawet 70 proc. całości. Redakcje się rozrastają i zmieniają, aby sprostać wymogom tak efektywnego źródła pozyskiwania użytkowników. A to oczywiście stawia pytania o trwałość tego trendu i ponowne (jak 2-3 lata temu z Facebookiem) uzależnienie prac wielu redakcji od jednego algorytmu z Doliny Krzemowej...

Prognoza na 2020 rokW kolejnym roku zwiększy się presja wywierana na Facebooka i Google’a, aby te koncerny zaczęły poważniej traktować swoje obowiązki mediowe oraz standardy dziennikarskie. Będzie to skutkować coraz większą liczbą programów partnerskich oraz ludzi mediów, w tym redaktorów, zatrudnianych w Facebooku i Google. To, co już dzieje się w USA i zachodniej Europie, zapewne dotrze też do Polski. I to właśnie te osoby staną przed niełatwym zadaniem odmieniania globalnych firm od wewnątrz tak, by działały  - dużo bardziej niż do tej pory - odpowiedzialnie i „mediowo”.

 

Artur Potocki, prezes Grupy Interia.pl

grafika

Wydarzenie rokuW pierwszym kwartale 2019 roku wydatki na reklamę internetową po raz pierwszy w Polsce przewyższyły sumy wydawane na reklamę telewizyjną (wg wyników badania IAB AdEx poszerzonych o analizy danych Starcomu). Myślę, że dominująca pozycja internetu spowoduje wzrost jakości oferty reklamowej w tym medium, a co za tym idzie, przełoży się także wzrost efektywności reklamy internetowej.

Drugim wydarzeniem, istotnym szczególnie dla wydawców internetowych, było skupienie uwagi na przeciwdziałaniu hejtowi i mowie nienawiści w internecie. Otwartą dyskusję zapoczątkowały tragiczne wydarzenia z Gdańska, które spowodowały również wzmocnienie działań po stronie portali - Interia zintensyfikowała moderację komentarzy, w niektórych przypadkach decydowaliśmy się nawet na ich blokowanie. Przez cały rok edukowaliśmy naszych userów - w zasadzie od razu wdrożyliśmy bloczek, który służy zgłaszaniu nienawistnych komentarzy, a jesienią uruchomiliśmy kampanię „Wirtualny znaczy realny”, w której przyglądamy się zjawiskom, które pojawiły się wraz z rozwojem internetu - w tym mowie nienawiści i hejtowi. Działania podjęli też inni. Wirtualna Polska i Olx z mowy nienawiści uczyniły temat swoich kampanii. Temat wracał w zasadzie przez cały mijający rok.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuW tym roku świat kilkakrotnie obiegły informacje o karach finansowych, jakie zostały nałożone na internatowych gigantów. Wystarczy wspomnieć o 50 mln euro kary nałożonej na Google’a przez francuski odpowiednik Urzędu Ochrony Danych Osobowych za utrudnianie użytkownikom dostępu do informacji o zasadach przetwarzania ich danych. A to nie jedyna kara, jaką otrzymała spółka z Mountain View. W marcu br. Komisja Europejska uznała, że gigant nadużywa swojej pozycji na rynku i nałożyła na firmę koleją karę.

Nie tylko Google ponosił w tym roku finansowe konsekwencje swoich działań. Także Facebook otrzymał w tym roku rekordową karę 5 mld USD, którą na spółkę nałożyła Amerykańska Federalna Komisja Handlu za nielegalne udostępnianie danych swoich userów, co jest pokłosiem afery z Cambridge Analytica. Tylko tych kilka przykładów pokazuje, że rynek ma problem z gigantami i naruszeniami których się dopuszczają.

Człowiek rokuW Polsce zdecydowanie Olga Tokarczuk. Po pierwsze z uwagi na otrzymaną nagrodę, ale także ze względu na dyskusje, jakie wywołało samo przyznanie nagrody pisarce, jak również wykład noblowski laureatki. Temat nie schodzi z ust Polaków od dwóch miesięcy.

Natomiast osobą, której nazwisko w tym roku wypowiadał cały świat, jest z pewnością Greta Thunberg. Abstrahując od tego, czy dziewczynka jest jedynie ustami starannie przygotowanej kampanii, należy przyznać, że jej osoba rozbudzała przez cały rok wielkie emocje, była tematem niezliczonych dyskusji, ale także inspiracją dla wielu nastolatków na całym świecie. W dużej mierze także dzięki Grecie tematy związane z trwającym kryzysem klimatycznym przedostały się do tzw. mainstreamu i stały tematem rozważań zwykłych ludzi.

Serwis / kampania / projekt rokuKampania, która odniosła w tym roku chyba największy sukces to wspomniana już przeze mnie wcześniej realizacja OLX „A co gdyby” z udziałem Janusza Chabiora. Świetny pomysł, który idealnie wpisał się w obowiązujący kontekst społeczny i pokazał, że z negatywnymi zjawiskami w internecie można walczyć skutecznie i bez zadęcia.

Premiera, nowość rokuW Polsce na tytuł premiery roku zasługuje film braci Sekielskich „Tylko nie mów nikomu”. Warto zauważyć, że film został sfinansowany dzięki środkom zebranym w internetowej akcji crowdfundingowej, a następnie opublikowany w serwisie YouTube całkowicie za darmo. Co więcej, materiał w ciągu pierwszych kilku dni od publikacji obejrzało kilka milionów internatów. Dopiero potem film trafił do telewizji. To odwrócenie dotychczasowego modelu, w którym podobne produkcje swoje premiery miały najpierw w kinie i/lub w telewizji, a dopiero potem trafiły do sieci.

Trend rokuZakupy przez internet. Polacy coraz więcej pieniędzy wydają na zakupy w sieci. Nadal najczęściej kupujemy odzież i obuwie, ale rośnie także zainteresowanie kupowaniem żywności. Szczyty popularności zdobywają także zakupy typu crossboarder, o czym świadczy ogromne zainteresowanie Polaków platformą Aliexpress. Możemy spodziewać się, że zainteresowanie tym modelem będzie ciągle rosnąć, a świadczyć o tym może umowa naszego rodzimego Inpostu z Grupą Alibaba.

Drugi silny trend jest związany z polską premiera głosowego Asystenta Google, dzięki której także użytkownicy w Polsce mogą korzystać z dobrodziejstw tej rewolucji. W kolejnych latach możemy spodziewać się zmian w sposobach użytkowania technologii, w których znaczącą rolę odgrywać będą właśnie asystenci głosowi.

Prognoza na 2020 rokPrzed nami bardzo ciekawy rok. W 2020 roku odbędą się dwie duże imprezy sportowe - igrzyska olimpijskie w Tokio oraz turniej Euro 2020. Polakom towarzyszyć będą także polityczne emocje, bo w przyszłym roku wybierać będziemy prezydenta. To wydarzenia, których obsługa informacyjna będzie odbywać się głównie w interencie i na to, jako jeden z kluczowych polskich portali, musimy być przygotowani. Dla nas rok 2020 będzie szczególny jeszcze z jednego powodu. W lutym obchodzić będziemy nasze 20-lecie.

Wszystko wskazuje także na to, że w przyszłym roku wydatki na reklamę w internecie będą rosnąć. Utrzyma się obecnie panujący trend i dynamika wydatków na promocję w sieci będzie wyższa niż wzrosty budżetów na reklamę w mediach tradycyjnych. Zwłaszcza że wielu z nas więcej czasu spędza w internecie niż przed telewizorem. Za zmianami w konsumpcji treści podążać będą zmiany w tortach budżetów reklamowych.

Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy naTemat, PBI, IAB Polska i Centrum Cyfrowego

Michał Mańkowski, dyrektor zarządzający i członek zarządu Grupy naTemat

grafika

Wydarzenie rokuMarquard Media Polska, który w słabym stylu zamknął swoje najbardziej znane i kultowe tytuły. Nie sposób nie zwrócić też uwagi, jak w takim ogólnym postrzeganiu z boku Wirtualna Polska odjechała Onetowi/RASP-owi. Nie mogą wygrać tylko bitwy na jakościowe i nagradzane materiały, w których wciąż przoduje Onet.

Sukces roku„Tylko nie mów nikomu” autorstwa braci Sekielskich. Przykład tego, jak bez pomocy wielkich mediów można zrobić projekt, który naprawdę robi różnicę. Zwłaszcza, że wcześniej te media nie zdecydowały się na współpracę przy jego powstawaniu.

Porażka / rozczarowanie /  kryzys rokuWyniki „Vouge Polska” podane kilka miesięcy temu. Ponad 25 mln kosztów skończyło się blisko 6 mln straty. Chwilę potem informowano o również milionowych stratach „Przekroju”, a chwilę wcześniej w bardzo słabym stylu zniknął z sieci nieco przegrzany i rozczarowujący projekt Kamila Durczoka Silesion.pl.

To wszystko składa się na obraz rynku, z którego wychodzi, że nawet wielkie tytuły i nazwiska nie gwarantują sukcesu i ostatecznie liczy się codzienna praca day by day. Starty i premiery są łatwe, orka zaczyna się od dnia drugiego. I na dobrą sprawę tutaj do porażek/kryzysów też wypada dorzucić wspomniane wyżej zamknięcie kultowych tytułów przez Marquard Media polska.

Globalnie to z kolei (w końcu) rozczarowanie masowymi influencerami i powiedzenie „sprawdzam” tej gałęzi rynku, po czym okazało się, że wcale nie działają tak dobrze, jak wszystkim się wydawało. Uwielbiam przykład instagramowej influencerki z 2 milionami obserwujących, która nie mogła sprzedać 36 koszulek.

Serwis / kampania / projekt rokuZ własnego podwórka, ale bez kompleksów. Profrekwencyjna akcja Grupy naTemat pt. „Trzy billboardy za Sieradzem”, która popularnością momentami przebiła nawet naszą akcję z 2018 roku z wynajęciem baneru na Times Square i wyświetleniu tam filmu o Polsce z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości.

Premiera, nowość roku„Śledztwo Pisma” autorstwa Mirosława Wlekłego. Absolutnie genialna historia opakowana w innowacyjny, podcastowo-serialowy sposób. To rzucenie sporej rękawicy innym wydawcom.

Trend rokuSkręt w stronę fatheringu. I nie mówię tego tylko dlatego, że jako pierwsi wystartowaliśmy z pełnoprawnym lifestyle'owym serwisem dla ojców dadHERO.pl, ale o tym co wydarzyło się chwilę później. Projekty o podobnej tematyce chwilę później odpalił Onet, ZPR Media, a na rynek powraca też projekt Fathers. To pokazuje skręt w stronę trochę pomijanej dotychczas grupy. Zwłaszcza, że za granicą to już się dzieje od jakiegoś czasu.

Natomiast od strony już czysto technicznej, powiedziałbym, że jeszcze większy skręt wydawców w stronę Google i SEO. Po latach zachłyśnięcie się Facebookiem przypomniano sobie, że z tej dwójki to Google był stabilniejszy i warto inwestować właśnie w ten rodzaj ruchu. To, że niestety często kończy się to tzw. pato-seo, którego wręcz nie da się czytać, to już oddzielny temat.

Prognoza na 2020 rokZa granicą widać to już dość długo, w Polsce były podchody, ale na razie bez sukcesu, choć widać, że są chęci. Chodzi o podcasty, na które na razie żaden polski wydawca internetowy nie znalazł sposobu. Podobnie jest z TikTokiem, z którego nie ma co prawda ruchu, ale trzeba być ignorantem, by nie zauważyć trendu wzrostowego. Pytanie tylko, czy ostatecznie jest to droga dla wydawców. Podobnie parę lat temu wyglądało to ze Snapchatem, a ostatecznie jakoś wszyscy żyjemy. Poza tym wzrosty wzrostami, ale standardowo będziemy świadkami wyścigu po mitycznego Świętego Graala, czyli projekty, które dadzą efekt „WOW” nie tylko na czytelnikach, ale także i konkurencji.

 

Marcin Niemczyk, doradca zarządu PBI

grafika

Wydarzenie rokuW 2019 roku niezwykle istotne dla rynku i jego przyszłości były inicjatywy zmierzające do uruchomienia jednoźródłowego pomiaru mediów. Dyskusję zainicjowała KRRiT jeszcze w 2018 roku, ale w 2019 doszło do rozmów przedstawicieli radia, telewizji i internetu, które doprowadziły do prac nad dokumentem, opisującym oczekiwany przez te media standard pomiaru jednoźródłowego. Równolegle powstała także koalicja „Marketerzy dla Lepszych Badań” pod egidą IAA, która opracowała dokument „Oczekiwań marketerów odnośnie jednoźródłowego badania mediów”. Obecnie trwają rozmowy między wydawcami i koalicją zbliżające nas do wypracowania wspólnego stanowiska przez cały rynek zainteresowany badaniami medialnymi w Polsce. Jest to ważne i przybliża nas do powstania nowego, jednoźródłowego standardu pomiaru, może jeszcze nie w 2020, ale na pewno w najbliższych latach.

Sukces roku  Premiera filmu Tomasza Sekielskiego „Tylko nie mów nikomu” miała miejsce 11 maja 2019 roku. Pierwszy milion wyświetleń po 5,5 godzinach, 10 milionów po 55 godzinach od premiery to rekordy polskiego YouTube’a. Obecnie film ma ponad 23 miliony wyświetleń co dla produkcji dokumentalnej jest wynikiem niebotycznym. Już sam wynik zbiórki funduszów na powstanie filmu na serwisie Patronite można uznać za sukces - zresztą jako taki był zgłaszany w podsumowaniach 2018 roku. Natomiast sama dystrybucja filmu to kamień milowy w historii polskich mediów - po raz pierwszy telewizja odegrała rolę medium uzupełniającego dla tych, którzy z jakiegoś powodu nie mogą obejrzeć filmu w internecie.

Człowiek roku  Wiktor Warchałowski i cały zespół Airly.„Technologia w służbie człowieka” - tym, nieco wyświechtanym, sloganem można określić działalność Airly. Na co dzień mieszkam w Krakowie i nie mam wątpliwości, że świadomość problemu, jakim jest skażenie powietrza, nie byłaby tak powszechna, gdyby nie działalność Airly. Całkowity zakaz palenia węglem i drewnem, wprowadzony w Krakowie, jest tego konsekwencją.

Dzięki Airly można też porównać stan powietrza w mieście z tym w okolicznych gminach. Zresztą o ile w miastach jakieś dane na temat zanieczyszczenia były dostępne, to Airly brutalnie rozprawiło się z mitem „czystego wiejskiego powietrza” umieszczając swoje sensory tam, gdzie powietrza dotąd nikt nie badał. Obecnie Airly to 3000 czujników w 15 krajach, a plany zakładają instalację 20000 czujników w 30 krajach w ciągu następnych dwóch lat.

Serwis / kampania / projekt roku  Ponieważ reprezentuję PBI, to w danych z badania Gemius/PBI szukam odpowiedzi na pytanie o serwis roku. Porównując dane rok do roku można wysnuć wniosek, że rok 2019 należał do aplikacji sieci sklepów. W 2019 zadebiutowały aplikacje Lidl Plus (w kwietniu) oraz Żappka (w lutym). Według danych z października 2019 aplikacji Lidl Plus miesięcznie używało 4,4 mln polskich internautów, a Żappki - 2,62 mln. Plasuje to je w czołówce polskich aplikacji. Przepis na sukces to korzyści z używania w postaci ofert specjalnych wzbogacone o element grywalizacji (Zdrapki w aplikacji Lidla oraz zbieranie Żappsów w aplikacji Żabki). Paradoksalnie duże znaczenie dla dystrybucji aplikacji mają działania offline - ustne zachęty sprzedawców w kilku tysiącach placówek. Ten przykład znany jest już z ubiegłego roku, gdy w krótkim czasie ogromny zasięg zbudowała aplikacja Rossmanna (obecnie 6,56 mln użytkowników miesięcznie).

Premiera, nowość rokuTwój ePIT. Od 15 stycznia 2019 roku na platformie Portal Podatkowy ruszyła usługa Twój e-PIT Ministerstwa Finansów. Podatnicy uzyskali dostęp do zeznania podatkowego wypełnionego przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). To znaczne ułatwienia dla podatników rozliczających się przez internet. Według serwisu obywatel.gov.pl Polacy mają już dostęp do 51 urzędowych procedur online. Serwis gov.pl w miesiącach luty-kwiecień, a więc w miesiącach składania zeznań podatkowych, odwiedzało średnio 2 mln polskich internautów. Prawdziwe oblężenie serwis przeżywał natomiast w październiku (ponad 3 mln), zapewne za sprawą wyborców dopisujących się do list wyborczych, choć ta usługa dostępna była już w latach ubiegłych.

Porażka/rozczarowanie rokuSzum medialny wokół dyrektywy o prawie autorskim. Ta ze wszech miar słuszna inicjatywa, zmierzająca do obrony własności intelektualnej wydawców została nagłośniona jako kolejna próba ograniczania wolności internautów. Prym wiedli w tym, co oczywiste, gracze budujący swe biznesy w oparciu o cudze treści. Oliwy do ognia dolewali też politycy, przedstawiający się jako obrońcy wolnego Internetu.

Trend roku  Internet nową platformą dystrybucji. Sam trend nie jest taki nowy, natomiast w 2019 roku uległ znacznemu przyspieszeniu. Netflix i HBO pozycjonujący się jako producenci wyjątkowych treści będą wystawieni na próbę - nadal większość dostępnych tam produkcji to produkcje „obce”. Według Wall Street Journal NBCUniversal razem z Disneyem i WarnerMedia planują budowę własnych serwisów streamingowych, co zaowocuje wycofaniem licencji z innych serwisów. Tymczasem według Nielsena w USA większość czasu oglądania stanowi oglądanie starych seriali, z czym Netflix i HBO będą musieli się zmierzyć. W Polsce Polsat i TVN ogłosiły budowę wspólnej platformy OTT. W trend wpisuje się także coraz większa skala dystrybucji kanałów telewizyjnych przez internet z pominięciem operatorów kablowych.

Prognoza na 2020 rok  Przychylność KRRiT wobec rozwiązań typu „Dynamic Ad Insertion” oraz testy prowadzone przez TVP i TVN pozwalają przypuszczać, że w 2020 roku mogą pojawić się pierwsze próby wdrożeń. Równocześnie, niczym miecz Damoklesa, nad marketerami wisi zapowiedź Google’a o wyłączeniu cookie trzeciorzędowych w przeglądarce Chrome. Oznacza to, że przewaga reklamy internetowej wynikająca z precyzyjnego dotarcia do grup celowych może zacząć topnieć. Oczywiście addressable tv dotyczy tylko części widowni telewizyjnej, ale z uwagi na posiadany sprzęt, części najatrakcyjniejszej. Umożliwienie takich działań nadawców telewizyjnych, wsparte zmianami legislacyjnymi (lub korzystną wykładnią przepisów obecnych) może doprowadzić do wyhamowania dynamiki wzrostów rynku programatycznego w internecie, którą to lukę wypełniać zacznie programatyczny zakup reklam telewizyjnych.

Robert Wielgo, członek zarządu IAB Polska

grafika

Wydarzenie rokuZ perspektywy naszej organizacji wydarzeniem roku był Interact - flagowa konferencja IAB Europe, która we współpracy z IAB Polska po raz pierwszy odbyła się w Warszawie. Co roku Interact gromadzi najważniejszych przedstawicieli europejskiego biznesu, którzy dyskutują o trendach, nowych technologiach i najlepszych rynkowych praktykach.  Decyzja IAB Europe o przyznaniu nam organizacji tego wydarzenia to wyraźny znak, że Warszawa postrzegana jest jako jedno z najszybciej rozwijających się centrów cyfrowego świata, a polski rynek reklamy jest jednym z wiodących i perspektywicznych w Europie.

Sukces rokuNiewątpliwie sukcesem roku w Polsce, ale i na świecie, jest triumf kampanii „Ostatni Twój weekend” w najbardziej prestiżowym konkursie świata reklamy i komunikacji - Cannes Lions. Projekt zdobył prestiżową nagrodę Grand Prix w kategorii Glass: the Lions for Change i nagrodę Titanium Lion, oraz trzy brązowe lwy. Dodatkowo, VMLY&R Poland została wybrana Agencją Roku 2019 w kategorii „Good”. To historyczny sukces, który pokazuje, że kreatywność Polaków w reklamie online jest na światowym poziomie.

Człowiek rokuW tegorocznym konkursie IAB MIXX Awards zdecydowaliśmy się przyznać nagrodę specjalną za całokształt dokonań. Trafiła ona w ręce Prezesa Grupy Wirtualna Polska - Jacka Świderskiego. Jego dotychczasowy dorobek oraz ponadprzeciętnych zasługi dla branży interaktywnej sprawiają, że jest on dla mnie zawsze murowanym kandydatem do tytułu Człowieka Roku.

Chciałbym również wyróżnić Tomasza Jażdżyńskiego - prezesa zarządu Gremi Media SA., który jest odpowiedzialny za transformację wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu” w koncern epoki cyfrowej.

Kampania rokuDwie kampanie zrobiły na mnie szczególne wrażenie - po pierwsze wspomniany już wcześniej projekt „Ostatni Twój Weekend”, który mocno namieszał na zagranicznych konkursach. Ogromne brawa dla całego zespołu zaangażowanego w jego stworzenie czyli: VMLY&R Poland, Wavemaker, Papaya Films, Gazeta.pl oraz partnerów - Mastercard, BNP Paribas Bank Polska i Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje również kampania  „Jak TO robić”, przygotowana przez Abstra dla firmy Durex. W konkursie IAB MIXX Awards zdobyła nagrodę Best in Show oraz złotą statuetkę w kategorii Content Marketing. Jest to szczególnie ważny projekt, który w dobie niekoniecznie pozytywnej narracji dotyczącej edukacji seksualnej, w bardzo przystępny i zrozumiały sposób porusza tę tematykę oraz dociera do wymagającej grupy docelowej, jaką są osoby w wieku 16-24 lat. Cieszy mnie, że polskie marki odważyły się mówić o ważnych kwestiach społecznych. Jeśli kampania odpowiada na aktualne społeczne potrzeby, to tym bardziej warto ją wyróżnić

Trend rokuTrendem tego roku, szczególnie jeśli spojrzymy na obszar reklamy u wydawców, jest dywersyfikacja działań największych podmiotów i dynamiczny rozwój e-commerce w Polsce, co doskonale widać na przykładzie Grupy Wirtualna Polska, która sukcesywnie buduje pozycje lidera w tej branży.

Drugim trendem, który zmienia układ sił na rynku reklamy internetowej jest tzw. programatyczny zakup reklam, czyli programmatic. Nic nie wskazuje na to, aby ten obszar stracił na ważności w przyszłym roku.

Prognoza na 2020 rokMoim zdaniem rok 2020 będzie nakierunkowany na szeroko pojęty temat jakości w reklamie. Stoi za tym konieczność odbudowania przez branżę reklamową nadszarpniętego zaufania klientów i odbiorców. Na ten proces składają się trzy kluczowe elementy: po pierwsze brand safety  -  gdzie i w jakim kontekście pokazuje się reklama, ma coraz większe znaczenie dla marek. Po drugie tzw. nieuprawniony ruch - zjawisko, które staje się jedną z największych bolączek reklamodawców. Trzeci element to widzialność reklamy. Obecnie dużo jest wokół tego tematu szkodliwych mitów, przykładowo że reklamodawca przepala połowę swojego budżetu, ponieważ widoczność reklamy jest mocno ograniczona. To ogromne wyzwanie dla całego rynku, aby w kolejnych latach zminimalizować wpływ tych zjawisk na postrzeganie reklamy on line.

W strukturach IAB Polska pracujemy obecnie nad standardami jakości branży, które zostaną zaprezentowane w nadchodzącym roku. Nie mam wątpliwości, że ten temat będzie absolutnym numer jeden w branży digitalowej.

 

dr Alek Tarkowski, prezes fundacji Centrum Cyfrowe

grafika

Wydarzenie rokuW Europie wydarzeniem roku było przyjęcie nowej Dyrektywy prawnoautorskiej, która jest pierwszym krokiem w stronę nowego modelu regulacji obiegów treści online. Komisja już zapowiedziała kolejne kroki i w najbliższych latach należy się spodziewać fundamentalnej dyskusji o tym, jak powinny wyglądać regulacja platform, odpowiedzialność pośredników czy modele biznesowe oparte na analizie danych osobistych o użytkownikach. Dyrektywa dotknęła też kluczowej dla świata mediów kwestii algorytmicznego filtrowania treści, którą poruszamy w naszym nowym raporcie pt. „Zautomatyzowane podejmowanie decyzji w służbie społeczeństwu”.

W Polsce za wydarzenie w roku uznałbym walkę z patostreamingiem i patotreściami, rozpoczętą przez Rzecznika Praw Obywatelskich. Patotreści są niechlubnym fenomenem wyjątkowym dla Polski - dobrze więc, że wreszcie zaczęto z nimi walczyć. RPO udało się włączyć do współpracy szeroką koalicję organizacji pozarządowych, instytucji publicznych i serwisów internetowych.

Sukces rokuZa sukces roku w Polsce i na świecie uznaję TikTok - platformę społecznościową o lawinowym wzroście popularności. Serwis rozwija się od kilku lat, ale w 2019 roku przekroczył kolejne progi wzrostu. Jest on platformą preferowaną przez najmłodszych użytkowników, ale też serwisem, który rozwija się szybciej od wszystkich wcześniejszych mediów społecznościowych. To wreszcie pierwsza popularna w Polsce platforma internetowa z Chin. Jej sukces zostawia jednak słodko-gorzki posmak, rodzący wiele wyzwań dotyczących świadomego korzystania z sieci przez najmłodszych użytkowników.

Porażka / rozczarowanie / kryzys rokuZa rozczarowanie roku na świecie uważam „Black Mirror: Bandersnatch”. Po raz kolejny obietnica interaktywnego filmu się nie sprawdziła. Eksperci zwracają uwagę, że produkcja przede wszystkim odsłania to, jak bardzo platforma taka jak Netflix obserwuje zachowania widzów. Nie wniosła natomiast nowej jakości do produkcji filmowych. W 2019 roku dobrze się miały tradycyjne gatunki, takie jak seriale czy gry. Nie zrealizowano natomiast obietnicy nowych technologii, takich jak AR i VR.

W Polsce rozczarowaniem roku był wprowadzony na początku 2019 rządowy punkt kontaktowy dotyczący moderacji treści na Facebooku. W Polsce i na świecie bardzo potrzeba debaty i mądrych rozwiązań dotyczących nadzoru nad treściami publikowanymi w mediach społecznościowych. Działanie polskiego rządu było ważnym eksperymentem, z którego - niestety - po roku niewiele wynikło.

Człowiek rokuNa świecie osobą roku jest dla mnie Margrethe Vestager, do niedawna unijna komisarz do spraw konkurencji, a obecnie wice-przewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za portfolio cyfrowe. Verstager dotychczas znana była z kar, które skutecznie nakładała na internetowych gigantów - teraz ma pięć lat na stworzenie europejskiego modelu rozwoju sektora cyfrowego, który będzie równocześnie konkurencyjny i zrównoważony.

Człowiekiem roku w Polsce jest dla mnie Artur Kurasiński - bloger i przedsiębiorca, który na swoim blogu i w popularnym newsletterze porusza trudne tematy dotyczące społecznego wymiaru technologii i odpowiedzialności biznesu. To tematy, którym biznes online musi stawiać czoła, a które wiele osób z branży uznaje za nieistotne. Doceniam więc działania Kurasińskiego, szczególnie że o problemach opowiada klarownie i z polotem.

Serwis / kampania / projekt rokuOd lat za najważniejszy serwis uważam Wikipedię - konsekwentnie pozostającą w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych serwisów zarówno w Polsce, jak i na świecie. To portal niekomercyjny, finansowany ze składek, pozbawiony reklam, algorytmów optymalizujących treści czy mechanizmów śledzenia zachowań użytkowników. Wikipedii należy się uznanie nie tylko jako wielkiej encyklopedii, ale też serwisowi wyznaczającemu standardy dobrej platformy internetowej.

Za polski projekt roku uważam z kolei „Śledztwo pisma” - pierwszy w kraju serial podcastowy. Wyróżniam go jako zwiastun większego trendu, jakim jest rosnąca popularność podcastów jako odrębnej i cennej formy medialnej.

Premiera, nowość rokuNa świecie za nowość roku uważam rosyjską aplikację FaceApp, która z pomocą sztucznej inteligencji postarza zdjęcia użytkowników. Jak wiele podobnych aplikacji, FaceApp przez chwilę była niezmiernie popularna, po czym szybko zniknęła. Ta chwila wystarczyła jednak, by rozpocząć niezbędną dyskusję publiczną o tym, jak aplikacje wykorzystują nasze dane. Kilka miesięcy później ten sam temat poruszyła artystyczna aplikacja ImageNet Roulette.

W Polsce za najważniejszą premierę uważam „Tylko nie mów nikomu” Tomasza Sekielskiego. Przede wszystkim ze względu na przyjęty model finansowania (crowdfunding na Patronite) i dystrybucji (YouTube). Sekielski tym samym pokazał, że możliwe jest tworzenie finansowanych oddolnie, niezależnych produkcji.

Trend rokuZa najważniejszy trend światowy, docierający też do Polski, uważam rosnące znaczenie cyfrowego minimalizmu i cyfrowej uważności, czyli tzw. mindfulness. Funkcje pozwalające bardziej świadomie korzystać z telefonów i aplikacji są od roku wprowadzane przez największych graczy (Apple Screen Time, Android Digital Wellbeing). To otwiera dyskusję, która jest dziś bardzo potrzebna i ma szansę zmienić zarówno branżę, jak i zachowania użytkowników.

Prognoza na 2020 rokW 2020 roku będę się przyglądał temu, jak Europa szuka własnej drogi dla rozwoju technologii i mediów cyfrowych - innej od podejścia amerykańskiego i chińskiego. Nowa Komisja obiecała znalezienie „Europe Fit for a Digital Age”, a stawką z kolei jest zrównoważenie ochrony podstawowych praw i europejskich wartości z innowacyjnością i konkurencyjnością niezbędnymi na globalnym rynku.

W dyskusję o nowym modelu świata cyfrowego mocno zaangażowali się europejscy nadawcy, którzy coraz częściej deklarują chęć stworzenia publicznej platformy społecznościowej. Dotychczasowe pomysły na europejskie serwisy finansowane ze środków publicznych zazwyczaj kończyły się porażką, ale dałbym nadawcom szansę, gdyż w ekosystemie online potrzebujemy odpowiednika mediów publicznych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów