Polskie Radio mocno zwiększyło wydatki na misję w Dwójce i PR24, Czwórka ze spadkiem

W ub.r. koszty realizacji misji publicznej w radiowej Dwójce wzrosły o 32 proc., a w Polskim Radiu 24 - o 21 proc. Najwyższe są niezmiennie w Jedynce, natomiast w przypadku Czwórki nastąpił spadek o 6 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Polskie Radio mocno zwiększyło wydatki na misję w Dwójce i PR24, Czwórka ze spadkiem
Agnieszka Kamińska, fot. Polskie Radio

Według sprawozdania abonamentowego Polskiego Radia w ub.r. koszty realizacji misji publicznej Jedynce sięgnęły 77,38 mln zł, co wobec 72,03 mln zł przed rokiem oznacza wzrost o 7,4 proc.

Dużo więcej na treści sportowe

Ten wzrost wynika głównie ze zwiększenia się nakładów w obszarze treści sportowych z 5,46 do 13,29 mln zł, m.in. w związku z obsługą dziennikarską piłkarskiego Euro 2020 i letnich igrzysk olimpijskich.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/polskie-radio-ile-zarabia-z-abonamentu-rekompensaty-strata-w-2021-roku,7169868300585089a ##

Koszty treści informacyjnych poszły w górę z 23,67 do 24,32 mln zł, a w zakresie rozrywki nastąpił spadek z 6,6 do 4,59 mln zł.

Wydatki na nadawanie analogowe zwiększyły się z 17,37 do 17,74 mln zł, a na emisję cyfrową DAB+ - z 622,8 do 697,6 tys. zł.

grafika

10 mln zł więcej na kulturę w Dwójce

Koszty misji publicznej w Dwójce wzrosły z 38,13 do 50,47 mln zł, czyli o 32,4 proc. Zdecydowaną większość stanowią wydatki na treści o kulturze, które zwiększyły się z 29,83 do 39,63 mln zł.

Nakłady na nadawanie analogiczne poszły w górę z 11,37 do 11,8 mln zł, a na emisję DAB+ - z 646,2 do 736,8 tys. zł.

grafika

W Trójce więcej na publicystykę i rozrywkę, mniej na informacje

Budżet na misję publiczną w Trójce zwiększył się o 6,3 proc. - z 45,85 do 48,73 mln zł. W obszarze informacji nastąpił spadek z 12,71 do 10,24 mln zł, w publicystyce - wzrost z 13,74 do 14,48 mln zł, w kulturze - z 14,27 do 14,9 mln zł, w zakresie sportu - z 1,6 do 2,52 mln zł, a w rozrywce - z 1,35 do 3,74 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sluchalnosc-radia-o-poranku-i-kwartal-2022-rmf-fm-jedynka,7169872394499713a ##

Koszty emisji analogowej sięgnęły 16,67 mln zł, a DAB+ - 712,8 tys. zł, wobec odpowiednio 15,78 mln zł i 616,8 tys. zł.

grafika

Większy budżet informacji w PR24

W Polskim Radiu 24 koszty misji publicznej w ub.r. wyniosły 39,68 mln zł, po wzroście o 20,9 proc. z 32,82 mln zł. Wynika to ze zwiększenia się wydatków w obszarze informacji z 24,03 do 31,87 mln zł.

W zakresie publicystyki nastąpił spadek z 6,07 do 4,92 mln zł, a w zakresie edukacji - z 1,5 do 1,29 mln zł.

Koszty nadawania analogowego zwiększyły się z 6,78 do 8,23 mln zł, a DAB+ - z 634,7 do 722,7 tys. zł.

grafika

6 proc. mniej na Czwórkę

W Czwórce, od paru lat emitowanej wyłącznie cyfrowo, wydatki na misję publiczną zmalały z 20,3 do 19,04 mln zł, a więc o 6,2 proc.

W obszarze rozrywki nastąpił spadek z 2,3 do 1,56 mln zł, a w zakresie sportu - z 5,07 do 4,57 mln zł. Natomiast koszty w zakresie publicystyki wzrosły z 1,54 do 1,79 mln zł, a wydatki na emisję DAB+ - z 748,5 do 845,2 tys. zł.

grafika

Dwukrotnie więcej na Polskie Radio Kierowców

Mocno zwiększyły się budżety misji publicznej w kilku innych rozgłośniach Polskiego Radia emitowanych wyłącznie cyfrowo. W przypadku Polskiego Radia Dzieciom wydatki w tym zakresie poszły w górę z 6,81 9,51 do mln zł, a koszty emisji - z 650,3 do 741,7 tys. zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/dab-polskie-radio-lista-stacji-gdzie-sluchac-agnieszka-kaminska-cyfryzacja-radia,7169870742800001a ##

grafika

Budżet na treści Polskiego Radia Kierowców, uruchomionego w październiku 2020 roku, poszedł w górę z 4,08 do 8,67 mln zł, a koszty jego emisji - ze 143 do 742,5 tys. zł.

grafika

W przypadku Radia Chopin w ub.r. misja publiczna kosztowała 4,53 mln zł, a jego nadawanie - 741,7 tys. zł, wobec odpowiednio 4,53 mln zł i 650,3 tys. zł rok wcześniej.

grafika

Działalność Polskiego Radia dla Zagranicy jest podzielona na dwie części geograficzne. Wydatki na misję publiczną w pionie wschodnim zwiększyły się z 9,33 do 9,68 mln zł, a w pionie zachodnim - z 4,4 do 4,58 mln zł.

Większość kosztów rozgłośni pokrywa Ministerstwo Spraw Zagranicznych: w ub.r. przekazało w formie dotacji 6,38 mln zł na segment wschodni i 3,02 mln zł na zachodni.

grafika

Więcej na konkursy teatralne i dziennikarskie

W górę poszły też wydatki Polskiego Radia na kilka festiwali i konkursów kulturalnych, które w 2020 roku w związku z epidemią odbyły się w ograniczonej formule.

Koszty konkursu Wielki Splendor i festiwalu Dwa Teatry poszły w górę z 212,9 tys. zł do 1,73 mln zł (w 2020 roku Dwa Teatry w ogóle się nie odbyły), konkursu dla reportażystów Melchiory i nagród Grand Prix KRRiT - ze 101,8 do 267 tys. zł, a festiwali Nowa Tradycja, Kazimierz oraz koncertów i nagrań Radiowego Centrum Kultury Ludowej - z 545,4 do 825,4 tys. zł.

grafika

Polskie Radio w br. prognozuje głębszą stratę

W 2020 roku Polskie Radio przy zwiększeniu przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł (dzięki abonamentowi i rekompensacie, wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc.) zanotowało wzrost wyniku netto z 10,44 mln zł straty do 16,1 mln zł zysku. We wrześniu wypłacił ponad 3 mln zł nagród pracownikom, 1974 osoby otrzymały obligatoryjnie po 1675,07 zł brutto.

W drugiej połowie marca br. Polskie Radio poinformowało działające w firmie związki zawodowe, że nie mogą liczyć na podwyżki, bo nadawca musi ciąć koszty. Zaznaczyło, że nie oznacza to obniżek pensji. Według informacji portalu Wirtualnemedia.pl publiczny nadawca planuje w br. 64,4 mln zł straty.

Ze skorygowanego planu programowo-finansowego Polskiego Radia na br. wynika, że w Jedynce ma być mniej informacji, audycji kulturalnych i słownych, w Trójce - mniej publicystyki, kultury i audycji mówionych, a cięcia mają objąć też ramówki m.in. Radia Dzieciom i Radia Kierowców.

Od stycznia 2020 roku prezesem i jedyną osobą w zarządzie Polskiego Radia jest Agnieszka Kamińska, w lutym br. została wybrana przez Radę Mediów Narodowych na kolejną kadencję.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"