Restrukturyzacja w Polskim Wydawnictwie Rolniczym. W ub.r. 3,2 mln zł straty

W ub.r. koszty Polskiego Wydawnictwa Rolniczego wzrosły o 8 proc., co przy podobnych przychodach jak przed rokiem przełożyło się na pogorszenie rentowności netto z 344 tys. zł zysku do 3,21 mln zł straty.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Na zeszłoroczne przychody Polskiego Wydawnictwa Rolniczego złożyło się 41,99 mln zł z kraju, 1,76 mln zł z innych państw Unii Europejskiej i 140,7 tys. zł z pozostałych obszarów. Rok wcześniej wpływy krajowe wyniosły 41,5 mln zł, 1,84 mln zł z innych krajów UE i 52,4 tys. zł z pozostałych obszarów.

Wydawca w sprawozdaniu finansowym nie ujawnia, ile zarobił ze sprzedaży swoich tytułów prasowych, a ile z oferty reklamowej w prasie i internecie. Zaznaczył natomiast, że koniunktura reklamowa pogorszyła się po wybuchu wojny w Ukrainie. - Na rynku ogłoszeń pojawiła się znaczna niepewność, kampanie reklamowe były przekładane w czasie lub ograniczane kwotowo. Klienci spółki skoncentrowali się na zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi w swoich organizacjach, spychając kwestie reklamy i komunikacji na dalszy plan - opisano.

Firma wydaje pisma „Topagrar Polska”, „Tygodnik Poradnik Rolniczy”, „Profi Profesjonalna technika rolnicza”, „Elita Dobry Hodowca”, „Sad Nowoczesny”, „WiOM” i „Biuletyn pieczarek” oraz grupę serwisów internetowych, na czele z Topagrar.pl i Tygodnik-rolniczy.pl, a także platformę Traktorpool do handlu maszynami i urządzeniami rolniczymi.

W ub.r. wydawca w pełni wdrożył wspólny system do przygotowywania wszystkich czasopism oraz rozpoczęła rozbudowę analogicznego rozwiązania do tworzenie treści internetowych.

grafika

Wzrostu kosztów nie zamortyzowały ceny czasopism

Koszty operacyjne Polskiego Wydawnictwa Rolniczego zwiększyły się o 7,7 proc., z 43,24 do 46,57 mln zł. Kwotowo najmocniej wzrosły wydatki na usługi obce (z 17,46 do 18,7 mln zł), wynagrodzenia (z 17,48 do 18,3 mln zł), ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze (z 2,7 do 3,12 mln zł) oraz zużycie materiałów i energii (z 2,28 do 2,94 mln zł).

Spółka zatrudniała średnio 146 pracowników etatowych, o jednego mniej niż rok wcześniej.

W sprawozdaniu przyznała, że mocno odczuła wzrosty cen prądu i innych podstawowych składników przygotowywania treści. - Spowodowały one wzrost kosztów funkcjonowania spółki najbardziej odczuwalny w obszarach kosztów papieru, druku i utrzymania biura - wyliczyła. Zaznaczyła, że „nie mogła dostosować na bieżąco cen swoich produktów w segmencie czasopism, gdyż tutaj większość sprzedaży realizowana jest w umowach okresowych”.

Nakłady na amortyzację zwiększyły się z 2,14 do 2,25 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 510,9 do 559,3 tys. zł. Ponadto pozostałe koszty operacyjne podskoczyły z 581,5 tys. do 1,76 mln zł.

Po stracie restrukturyzacja

W konsekwencji wszystkie wskaźniki rentowności zmalały mocno poniżej zera: na poziomie sprzedażowym ze 149,9 tys. zł zysku do 2,67 mln zł straty, na poziomie operacyjnym z 477,3 tys. zł zysku do 3,55 mln zł straty, a na poziomie netto z 343,9 tys. zł zysku do 3,21 mln zł straty.

Firma zanotowała stratę po kilku zyskownych latach: w 2020 roku na czysto zarobiła 360,2 tys. zł, rok wcześniej 532,1 tys. zł, w 2018 roku 1,25 mln zł, a w 2017 roku 2,52 mln zł.

Odpowiedzią wydawcy na mocne pogorszenie rentowności był plan restrukturyzacji, „mający na celu usunięcie głównych słabości przedsiębiorstwa i rozwinięcie obszarów o największym potencjale wzrostowym”. Spółka zaznaczyła, że działania restrukturyzacyjne zostaną zakończone do połowy br.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa