Ponad 240 zł jednorazowo wydajemy w outletach

8 na 10 osób odwiedzających polskie outlety robi w nich zakupy, jednorazowo wydając średnio ponad 240 zł - wynika z raportu firmy badawczej IQS.

km
km
Udostępnij artykuł:
Ponad 240 zł jednorazowo wydajemy w outletach
fot. Shutterstock.com

Klienci odwiedzają centra wyprzedażowe przeciętnie 3-4 razy w roku i jednorazowo zostawiają w nich średnio ponad 240 zł. Chętniej korzystają z ich oferty mieszkańcy mniejszych miast. Klienci najczęściej odwiedzają sklepy z odzieżą, dlatego wśród najemców centrów wyprzedażowych nie powinno zabraknąć marek modowych. Tego rodzaju sklepy, będące filarem centrów outletowych, odwiedza 90% klientów.

grafika
grafika

Centrum wyprzedażowe jest dla większości klientów (70% respondentów) miejscem na ogół zaplanowanych zakupów, choć wielu – szczególnie z mniejszych miast – pozwala sobie na spontaniczne zakupy. Największy ruch i największe obroty w sklepach działających w centrach wyprzedażowych odbywają się podczas weekendu (po ok. 40% w sobotę i niedzielę), a jedynie ok. 20% w ciągu tygodnia.

Centra wyprzedażowe w Polsce najprawdopodobniej jeszcze długo nie będą podobne do tych z krajów Europy Zachodniej. Główne przyczyny to niewystarczająca "masa krytyczna" handlu oraz wyraźnie niższa niż na zachodzie siła nabywcza mieszkańców powodująca brak na rynku marek z sektora "premium". Niemniej, polskie centra wyprzedażowe korzystają z doświadczeń europejskich, aby kreować modę na "polowanie na okazje".

Na polskim rynku działa ok. 60-80 sieci handlowych z wystarczającą ilością sklepów i nadwyżką towarów do zagospodarowania, aby otwierać punkty w centrach wyprzedażowych w największych ośrodkach miejskich w kraju.

W Polsce obecnie funkcjonuje 14 centrów wyprzedażowych o łącznej powierzchni najmu ok. 250 000 m2. Są to obiekty małe i średniej wielkości (10 000 - 25 000 m2 powierzchni najmu brutto), które zwykle powstawały w fazach. Obecnie działa w nich ponad 380 najemców, prowadzących ok. 1 150 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. Każde z centrów wyprzedażowych oferuje średnio 90-100 lokali, a średnia wielkość sklepu wynosi 150-200 m2. Największą grupę najemców w centrach wyprzedażowych stanowią podmioty z sektorów: moda mix (55 podmiotów) oraz kawiarnie i restauracje (45 podmiotów).

grafika

Istniejące w Polsce centra wyprzedażowe na ogół są ulokowane na obrzeżach największych aglomeracji. W ostatnich latach podjęte zostały także inwestycje w miastach regionalnych, takich jak Białystok (Outlet Center Białystok, Outlet Białystok), Bydgoszcz (Outlet Center Bydgoszcz, Metropolitan Outlet) i Lublin (Outlet Center Lublin). W wyniku repozycjonowania jednego z centrów w Rzeszowie powstaje kolejny obiekt tego typu (Outlet Graffica).

Średnia długość najmu powierzchni w centrach wyprzedażowych wynosi od 3 do 10 lat. Stawki czynszowe dla lokali o powierzchni 100-250 m2 wahają się między 7 a 27 euro/m2 na miesiąc.

grafika

Raport Colliers International "Polowanie na okazje. Potencjał centrów wyprzedażowych w Polsce" powstał przy współpracy z firmą IQS. Badanie konsumenckie zostało przeprowadzono w lutym i marcu br., techniką CAWI, na próbie klientów centrów handlowych w wieku 18 lat i więcej, mieszkańców miast i aglomeracji, w których w okresie prowadzonych badań działały centra wyprzedażowe. Respondenci byli uczestnikami panelu internetowego IQS opinie.pl.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online