Ile w drugim kwartale przyniósł "podatek od VOD"?

Za drugi kwartał tego roku operatorzy serwisów wideo na żądanie wpłacili z tytułu opłaty audiowizualnej 9,2 mln zł – przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Ile w drugim kwartale przyniósł "podatek od VOD"?

„Wpłaty z VOD wynikające z art. 19 ustawy o kinematografii za II kwartał 2025 roku na dzień 24.07.2025 r. wynoszą 9 204 756,85 zł” – przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Daniel Witowski, rzecznik prasowy PISF. Dodał, że wpływy spełniają estymacje Instytutu, „pozostając zgodne z przewidywaniami i zbliżone do wyników z poprzedniego roku”.

Jak dodaje rzecznik, podana kwota nie jest ostateczna, bo zobowiązane podmioty mają czas na zapłatę do 30 lipca.

Natomiast „liczba podmiotów wnoszących opłatę do PISF w II kwartale 2025 roku była zgodna z przewidywaniami”. PISF nie ujawnia dokładnej listy, jednak z wymogów ustawy wynika, że są na niej najwięksi dostarczyciele usług VOD w Polsce, czyli platformy streamingowe i operatorzy telewizyjni oferujący wideo na żądanie.

Dla porównania, w pierwszym kwartale wpływy z opłaty wyniosły ponad 13 mln zł.

Czym jest “podatek od VOD”?

Tak zwany „podatek od VOD” obowiązuje od lipca 2020 roku, został wprowadzony przy okazji jednej z tzw. tarcz antykryzysowych rządu Mateusza Morawieckiego. Wynosi 1,5 proc. przychodów z opłat od użytkowników lub z reklam, w zależności od tego, które przychody są wyższe u danej firmy. Z opłaty są zwolnieni mikroprzedsiębiorcy i wydawcy serwisów, których liczba użytkowników w ub.r. była niż 1 proc. osób korzystających w Polsce z internetu szerokopasmowego. Ma m.in. służyć rozwojowi polskiej kinematografii.

W całym 2024 roku do kasy Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej z tytułu opłaty od usług VOD wpłynęło ponad 48,9 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

Znamy laureatów plebiscytu VIVA! People Power 2025

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?

KRRiT podzielona w sprawie Kanału Zero TV. Kiedy start stacji?