Ponad połowa Polaków interesuje się modą

54,5 proc. Polaków interesuje się modą - wynika z badania SW Research.

km
km
Udostępnij artykuł:

Większy odsetek badanych zainteresowanych tematyką modową odnotowano wśród kobiet. Prawie 23% z nich zadeklarowało, że bardzo interesuje się modą, podczas gdy wśród mężczyzn największe zainteresowanie wyraziło 14%.

Respondenci wykazali się dużą znajomością projektantów mody - tylko 21% nie było w stanie samodzielnie podać nazwiska żadnego polskiego twórcy. Najbardziej znana okazała się Ewa Minge, którą wskazało 34% pytanych. Drugie miejsce zajął Maciej Zień (19%), a trzeci był duet Paprocki&Brzozowski (18%). Większą znajomością projektantów wykazywały się kobiety niż mężczyźni. Znajomość rynku modowego nie ma jednak odzwierciedlenia w kupowaniu ubrań polskich projektantów – tylko co czwarta osoba zadeklarowała, że ceni sobie polskie projekty.

Prawie 60% badanych uznało, że trendy w polskim świecie mody wyznaczane są głównie przez celebrytów. Następnie pojawili się projektanci mody (częściej zagraniczni niż rodzimi). Rzadziej wymieniani byli popularni blogerzy i blogerki modowe – wskazało ich 23,7% badanych.

Według badanych, aby być dobrym projektantem mody trzeba przede wszystkim posiadać trzy cechy osobowości - mieć własny styl, być oryginalnym (45,1%), posiadać intuicję, wyczucie trendów (41,8%) oraz odznaczać się pasją i zamiłowaniem do tego co robi (41,3%). W dalszej kolejności respondenci wymieniali talent (37,9%), umiejętność rysowania i projektowania (19,3%), kompetencje w zakresie sprzedaży i promocji (15,6%), doświadczenie (14%), kontakty w branży (11,6%), wytrwałość (8,6%), umiejętność szycia (7,6%), przygotowanie dobrego biznesplanu (7,1%), pracę nad warsztatem krawieckim (6,1%) i odpowiednie wykształcenie (1,5%).

Z perspektywy obojga płci, Polki raczej nie mają sobie nic do zarzucenia, jeśli chodzi o styl ubierania się. 73% badanych ocenia styl pań jako raczej lub bardzo dobry. Nieco gorzej jest jednak u Polaków – co czwarta osoba (24,6%) wystawia panom ocenę negatywną, a najczęstsza ocena to przeciętna (41%). Dobry styl u Polaków został zauważony przez jedynie co trzeciego respondenta (34,5%). Odnośnie samych siebie zarówno kobiety, jak i mężczyźni, mają podzielone zdanie, jednak z reguły uważamy się za osoby raczej lub zdecydowanie modnie ubrane (56%). Zaledwie 3% badanych wykazało się zdecydowaną samokrytyką.

Najlepiej ubranym Polakiem, zdaniem respondentów, jest Oliver Janiak, którego wskazało 7% badanych. Na drugim miejscu znalazł się Krzysztof Ibisz z 3% wskazań, a na 3. miejscu ex aequo - Borys Szyc i Kuba Wojewódzki (po 3%). Kolejne miejsca zajęli Michał Żebrowski, Robert Kozyra, Marcin Prokop, Bogusław Linda, Filip Bobek i Piotr Adamczyk. Część respondentów (30%) nie potrafiła wskazać najlepiej ubranego Polaka, a 31% wskazało inne osoby.

Z kolei najlepiej ubraną Polką jest według badanych Małgorzata Kożuchowska (9%), przed Małgorzatą Sochą (8%) i Jolantą Kwaśniewską (6%). 4% respondentów wybrało Grażynę Torbicką, a 3% - Dorotę Rabczewską. Kolejne były Anja Rubik, Anna Przybylska, Anna Mucha, Edyta Górniak i Beata Tyszkiewicz. Co czwarty badany nie wiedział jak odpowiedzieć na to pytanie (26%) lub wybrał inną osobę (25%).

Zdaniem większości respondentów polską stolicą mody jest Warszawa (61,6%), która wyraźnie zdystansowała pozostałe miasta. Na drugim miejscu wymieniana była Łódź (14,9%), a na trzecim - Kraków (9,6%). Miejsca poza podium przypadły Sopotowi (8,8%) i innym miastom (5,2%).

Najczęściej wymienianym źródłem inspiracji modowych jest obserwacja mody ulicznej (51,4%). Kolejnym ważnym przekaźnikiem aktualnych stylów są programy telewizyjne (46,8%). Nieco rzadziej inspirujemy się magazynami promocyjnymi galerii handlowych (37,4%). Co piąta osoba deklaruje, że śledzi serwisy lub magazyny branżowe (modowe), a blogi modowe stanowią inspirację dla 15,8%. Niemal dwukrotnie rzadziej wymieniane są profile w serwisach społecznościowych, a najrzadziej wskazywane były serwisy plotkarskie.

Swoje inspiracje najczęściej realizujemy poprzez zakup ubrań w markowych sklepach w galeriach handlowych (48,5%). Nieco rzadziej Polacy dokonują zakupu odzieży w butikach i małych sklepach (30,9%). Kolejne są second-handy, czyli sklepy z odzieżą używaną (26,1%). Czwarte najpopularniejsze miejsce zakupów ubraniowych stanowi internet (25,5%). Kobiety i mężczyźni różnią się pod względem stylów kupowania odzieży - panie znacznie częściej od panów preferują małe sklepy, butiki i second-handy.

Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Fox Life w dniach 19-23 września 2013 r. metodą CAWI (zestandaryzowanych, internetowych wywiadów kwestionariuszowych) na próbie badawczej n=1008 osób w wieku od 16 do 54 lat. Ankieta składała się z 16 pytań dotyczących obecności mody w życiu Polaków i ich znajomości tego świata.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"