Ponad połowa polskich internautów wie kim są vlogerzy, większość akceptuje, że zarabiają na reklamach

Internauci akceptują reklamy zamieszczane na wideoblogach, a 70,3 proc. badanych uważa, że vloger ma etyczne prawo zarabiać na reklamie - wynika z najnowszej fali badania domu mediowego OMD.

bg
bg
Udostępnij artykuł:

Obecnie ponad połowa (57,4  proc.) internautów zapytanych w badaniu domu mediowego OMD o to, czym zajmuje się vloger, udzieliła prawidłowej odpowiedzi. To o 11,5 punktów procentowych więcej, niż rok wcześniej, kiedy 45,9 proc. wskazało vlogerów jako prowadzących wideoblog. W porównaniu z pierwszą falą badania, znacząco mniejszy odsetek respondentów udzielił odpowiedzi „nie wiem”, bo tylko 33,8proc., gdzie rok wcześniej było to 43,2 proc. - Zainteresowanie polskimi twórcami wideo blogów niezmiennie rośnie od czasu sukcesu Wardęgi czy Radka Kotarskiego, który z internetu trafił prosto do reklamy w telewizji. Coraz częściej to publiczność decyduje, a nie szefowie programowi telewizji, kogo będziemy oglądać na ekranach. Artyści budują swoja potęgę w sieci i wygrywają z tymi, których lansują media masowe. Nie dziwi więc wzrost znajomości pojęcia vloger - komentuje Ewa Konopko, producent kampanii niestandardowych w OMD.

Gdy w grudniu 2015 roku OMD zdefiniowało vlogerów jako twórców wideoblogów i zapytało internautów, czy oglądają ich klipy, aż 42,4 proc. odpowiedziało, że nigdy ich nie oglądało. Jest to podobny odsetek badanych jak rok wcześniej. Nagrywanie wideoblogów jest zjawiskiem dostrzeganym i coraz lepiej rozumianym, lecz nie generuje to dodatkowego zainteresowania tym kanałem.

Najczęściej oglądanym serwisem z treściami wideo generowanymi przez użytkowników jest You Tube (82,1 proc.), a drugie miejsce zajęła Wrzuta (17,1 proc.). Wyniki i w tym przypadku nie uległy istotnym zmianom w ciągu roku. Rośnie natomiast liczba osób subskrybujących kanały YouTube.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/blogerzy-i-youtuberzy-podsumowanie-2015-roku-prognozy-na-2016 ##

Internauci mają świadomość komercyjnego charakteru pracy niektórych vlogerów. 80,1 proc. badanych kiedykolwiek podejrzewała, że ktoś zapłacił vlogerowi za umieszczenie treści reklamowych na wideoblogu. Wielu badanych deklaruje kontakt z reklamami emitowanymi przez serwis wideo, tj. z reklamami przed wybranym materiałem wideo (46,2 proc.) oraz z reklamą wyświetloną na pasku w trakcie oglądania filmiku (38,5 proc.). Niemniej częste są też przypadki celowego wykorzystania produktu bądź logo w materiale wideo (44,6 proc.), co wymaga nawiązania współpracy przez vlogera z konkretną marką.

W obliczu tak dużego przekonania o reklamowym charakterze wielu materiałów nie dziwi ostrożność jaką deklarują badani w stosunku do prezentowanych im treści. W większości deklarują, że wolą zweryfikować informacje zawarte w wideo blogu. W pełni ufa twórcom 13,8 proc. badanych. 70,3 proc. z nich uważa jednocześnie, że vloger ma etyczne prawo zarabiać na reklamie. Wszystkie to postawy mają trwały charakter i nie uległy zmianom na przestrzeni ostatniego roku.

- Reklama w video blogach jest dla większości internautów akceptowalna i nie budzi większego sprzeciwu. Jeśli marka rozważa nawiązanie współpracy z vlogerami, to spokojnie może decydować się na materiały z wyraźnym brandingiem. I nie chodzi tu tylko o lepsze zapamiętanie reklamowanej marki, ale też o jasne zdefiniowanie charakteru materiału, by odbiorca nie czuł się oszukany, gdy zorientuje się, że ma do czynienia z reklamą - komentuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Natalia Jaworska, starszy badacz w OMD.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii