Telemetria Polska proponuje powstanie zespołów eksperckich ds. konsultacji prac nad nowym badaniem mediów

- Podtrzymujemy nasz postulat, który zgłosiliśmy już w zeszłym roku na konferencji IAA, dotyczący jak najszybszego powołania JIC-u - wydaje się jednak, że może to jeszcze potrwać. Zaproponowaliśmy więc formułę w której powstaną rady konsultacyjne – rada ekspercka, rada kliencka i rada naukowa - tłumaczy Wirtualnemedia.pl Michał Wigurski, szef projektu Telemetria Polska, pytany o stan prac nad nowym badaniem mediów.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
Telemetria Polska proponuje powstanie zespołów eksperckich ds. konsultacji prac nad nowym badaniem mediów
Michał Wigurski - szef Telemetria Polska

W ramach projektu Telemetria Polska w piątek, 7 czerwca br. na zaproszenie przewodniczącego KRRiT Witolda Kołodziejskiego odbyło się spotkanie  z przedstawicielami rynku, dotyczące tworzenia nowego jednoźródłowego badania mediów.

W ostatni piątek omówiono słabe punkty współpracy reprezentacji rynku mediowego z KRRiT oraz sposób i jakość komunikacji projektowej z zespołem Telemetria Polska. Przedstawiciele rynku mogli otrzymać odpowiedzi na swoje pytania o stan prac, strategię realizacji projektu, plany finansowania, komunikację oraz eksperymenty badawcze.

Podczas spotkania strona rynkowa jednogłośnie podtrzymała swoją deklarację o przygotowaniu założeń oraz rekomendacji do badania. Szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski poprosił o jak najszybsze przystąpienie do prac. Podkreślił, że organizacja badań jest wpisana do ustawy jako zadanie KRRiT, a więc urząd będzie te prace kontynuować.

- Z zadowoleniem przyjęliśmy też fakt, że nadawcy deklarują przygotowanie rekomendacji i przedstawienie własnej wizji badania. Porównanie obu koncepcji – naszej i nadawców pozwoli wypracować wspólną wersję i wdrożyć założenia pod prototyp badań. Po jego powstaniu będziemy mogli sprawdzić jak ro wszystko działa w praktyce i przystąpić do wdrażania docelowego panelu - mówi nam Michał Wigurski, szef projektu Telemetria Polska.

Wigurski dodaje, że na obecnym etapie trwają eksperymenty badawcze, z których zostaną zrealizowane raporty.

- Będziemy wtedy wiedzieć, które założenia są słuszne, a które nie. Następnie przepracujemy to z rynkiem i wspólnie opracujemy założenie do budowy panelu. Najpierw wypracujemy założenia pod prototyp, na którym sprawdzimy jak to wszystko działa, a następnie przystąpimy do budowy docelowego panelu - tłumaczy w rozmowie z nami. - Pierwszym etapem była faza koncepcyjna, potem faza badawczo-rozwojowa, w ramach której mamy eksperymenty badawcze. Po ich zakończeniu będziemy chcieli wspólnie z rynkiem wypracować wnioski - dodaje.

Powstaną zespoły eksperckie

Na spotkaniu zaproponowano, że powstaną zespoły eksperckie, które będą reprezentować rynek i współpracować z zespołem Telemetrii Polskiej do czasu stworzenia JIC-u (Joint Industry Comittee). Zaproponowano powstanie rady eksperckiej, rady naukowej i rady klienckiej. Zespoły miałyby na bieżąco współpracować z Telemetrią Polska. Oprócz tego zdecydowano, ze przynajmniej raz w miesiącu będą odbywały się spotkania statutowe zespołu Telemetrii Polskiej z reprezentacją rynku dotyczące postępów w pracach nad powstaniem nowego jednoźródłowego standardu badań.

- Zaproponowaliśmy formułę zespołów eksperckich, które mają usprawnić komunikację projektową do czasu, kiedy nie powstanie JIC. Po wstępnym zainteresowaniu nadawcy mają odpowiedzieć, jaka jest ich ostateczna opinia w tej sprawie. Takie ciała miałyby powstać niezwłocznie jako platforma do bieżącej współpracy - stwierdza szef projektu Telemetria Polska.

Daleka droga do JIC-u

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła rozpoczęcie prac nad nowym pomiarem mediów, który miałby objąć telewizję, radio i internet w kwietniu 2018 roku. Do tego czasu omawiana była ich koncepcja i realizowane pilotaże, nie udało się utworzyć spółki z zespołu Telemetrii Polskiej; ani Joint Industry Comittee - porozumienia rynkowego, które ma czuwać nad prawidłowym przebiegiem prac nad nowym badaniem, a następnie kontrolować jego wyniki.

W ramach projektu podzielono zadania na instytuty: Instytut Łączności i NASK - głos decydujący należy do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na czele z jej przewodniczącym, Witoldem Kołodziejskim. Rozwiązania i sposób komunikacji nie spodobały się jednak nadawcom, którzy pod koniec maja zorganizowali własne spotkanie i stwierdzili, że zaproponują swoje rozwiązania.

- Podtrzymujemy nasz postulat, który zgłosiliśmy już w zeszłym roku na konferencji IAA, a dotyczący jak najszybszego powołania JIC-u - wydaje się jednak, że może to jeszcze potrwać. Zaproponowaliśmy więc formułę w której powstaną rady konsultacyjne – rada ekspercka, rada kliencka i rada naukowa. W radzie eksperckiej będą zasiadać przedstawiciele nadawców – trzech MOC-ów (telewizja, radio, internet). Jednocześnie powstanie drugie ciało - złożone z przedstawicieli reklamodawców i domów mediowych. Na etapie przejściowym do wypracowania przez rynek JIC’a będziemy z tymi zespołami konsultować nasze prace niezależnie i wypracowywać rekomendacje. To pozwoli na włączenie przedstawicieli zainteresowanych grup w projekt. Na bieżącą współpracę. Chcielibyśmy, żeby powstała też rada naukowa projektu złożona z osób z dorobkiem naukowym i tytułami, wybitnych specjalistów - podsumowuje Michał Wigurski.

Po blisko pół roku prac badawczo-rozwojowych, realizowanych z Instytutem Łączności oraz Instytutem Statystyki i Demografii Szkoły Głównej Handlowej do tej pory wypracowano ostateczne założenia prac pilotażowych i eksperymentów badawczych. Rozstrzygnięto także przetargi w tej sprawie – partnerami do badań pilotażowych będą trzy firmy: za realizację badania założycielskiego będzie odpowiadać PBS z Sopotu, za kontrolę realizacji - Indicator. Za technologię stosowaną przy pomiarze - spółka Synerise.

W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Oprócz Gemiusa, który tworzy raporty dotyczące internetu, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-mierzy-sie-ogladalnosc-telewizji-w-polsce,7171924786935937a ##

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online