PR-owcy chcą od wpływowych internautów testów i artykułów, a internauci - wynagrodzenia, a nie barteru

PR-owcy chcą współpracy na zasadzie barteru, a internetowi liderzy opinii (tzw. digital influencerzy) - gotówki. Obie grupy dostrzegają korzyści wzajemnej współpracy, ale wciąż brakuje im jasno określonych reguł wspólnych działań - wynika z badania przeprowadzonego w ramach projektu Komu Komunikacja  „PR-owcy i digital influencerzy - co sądzą o sobie nawzajem”.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według raportu digital influencerów (do których zaliczani są blogerzy, vlogerzy, twórcy treści w mediach społecznościowych) najbardziej irytuje to, że PR-owcy oczekują od nich współpracy bez wynagrodzenia. 57 proc. ankietowanych PR-owców oczekuje od nich rozliczeń w formie barteru, z kolei 92 proc. digital influencerów chce za taką współpracę pieniędzy.

Digital influencerzy najchętniej chcą zostać ambasadorami marki, natomiast PR-owcy liczą przede wszystkim na recenzję produktu czy usługi. Obie strony mają inne oczekiwania i wyobrażenia odnośnie roli digital influecera w kampaniach PR-owych.

Obie grupy irytują się, gdy w trakcie ich współpracy pojawiają się nieprzewidziane okoliczności i dodatkowe oczekiwania drugiej strony. PR-owcy nie lubią, gdy digital influencerzy nie wywiązują się z terminów i zobowiązań oraz oczekują dodatkowych korzyści. Choć digital influencerzy pracują w rzeczywistości wirtualnej, chcieliby czasem spotkać się PR-owcem i omówić warunki współpracy twarzą w twarz. Natomiast PR-owcy do kontaktów z digital influencerami wybierają e-mail, kanały social media i telefon.

- Wraz z rozwojem mediów społecznościowych i platform blogowych specjaliści do spraw komunikacji dostali do rąk nowe narzędzia kontaktu z pożądaną przez nich grupą odbiorców. PR-owcy stanęli przed koniecznością nawiązania relacji - także, a może przede wszystkim biznesowych - z digital influencerami. Ci zaś musieli udowodnić swoją wartość i przekonać drugą stronę, że ich działania są skuteczne, mierzalne i przynoszą oczekiwane efekty. To wzajemne docieranie się jeszcze trwa. Choć PR-owcy i digital influencerzy współpracują ze sobą już od kilku lat, dla wielu z nich zasady tych wspólnych działań wciąż są niejasne - mówi Magdalena Grochala, współorganizatorka spotkań Komu Komunikacja i współautorka badania.

Łukasz Majewski, współorganizator spotkań Komu Komunikacja i współautor badania, podkreśla, że współpraca między PR-owcami a digital influencerami to biznes i pamiętać muszą o tym obie strony. - Digital influencerze oferując swoje usługi, powinni zapewnić jak najwyższą jakość i zadbać także o formalną stronę współpracy. PR-owcy i przedstawiciele marek natomiast nie mogą zapominać, że za dobrze wykonaną pracę należy się odpowiednie wynagrodzenie. Wyniki naszego badania wskazują, że niezrozumienie tej reguły rodzi nieporozumienia i trudną do zaakceptowania rozbieżność między oczekiwaniami a rzeczywistością - komentuje Łukasz Majewski.

Komentujący wyniki badania eksperci także zwracają uwagę na potrzebę stworzenia takiego modelu współpracy, który przyniesie wyraźne korzyści wszystkim zaangażowanym w działania stronom.

- Raport pokazuje, jak silnym i wyraźnym trendem w komunikacji marki jest content marketing z wykorzystaniem digital infuencerów. Widać to zarówno w planach PR-owców, bo 90 proc. z nich planuje nawiązać współpracę z digital influencerami, jak i w odchodzeniu od tradycyjnie rozumianej reklamy - bo tylko 5 proc. PR-owców i 7 proc. digital influencerów wskazało tę formę współpracy jako preferowaną. Na pierwszym miejscu jest więc twórca i jego zaangażowana widownia, dobry pomysł na współpracę i interesujący content. Warto, żeby, podążając za tym trendem, PR-owcy dobrze rozumieli, że cała współpraca z digital influencerami powinna być oparta na modelu win-win-win - komentuje wyniki raportu Paweł Stano, dyrektor operacyjny LifeTube, partnera badania.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"