Prawdziwi blogerzy nie rozmawiają o pieniądzach?

Wraz z międzynarodowym boomem na blogi, ich prowadzenie przestało mieć charakter czysto hobbystyczny i zaczęło być traktowane (przynajmniej przez ich autorów) jako praca zawodowa, za którą należy się stosowna zapłata – tej skonkretyzowanie nie jest jednak ulubionym tematem blogerów. Czy nie rozmawiają o tym, bo trudno im wycenić swój potencjał, a może dlatego, bo… 99% z nich nie zarabia w ogóle?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Na świecie co dwie minuty ktoś zakłada bloga – tylko w naszym kraju jest ich ponad trzy miliony, przy czym najpopularniejsze z nich śledzi kilka tysięcy wiernych czytelników. O potencjale tego środowiska świadczy fakt, iż w zeszłym roku firmy na całym świecie przeznaczyły na blogowe reklamy i współpracę ok. 2,3 mld dolarów.  Bardziej niż faktyczna treść wpisów, w cenie jest reputacja i siła argumentów topowych blogerów. Jak pokazują badania, ponad połowa czytelników uwzględnia opinie ich autorów w wyborach konsumenckich, bowiem nic tak nie buduje wizerunku jak względnie obiektywna rekomendacja.

Nieprawdą jest, iż roszczenia finansowe blogerów za promocje produktów pojawiły się wraz z rozwojem blogosfery – to raczej marki nie były wcześniej zainteresowane podejmowaniem płatnej współpracy z nieopiniotwórczymi (jeszcze!) ekspertami. Jak bardzo zmieniła się ta sytuacja pokazuje adaptacja blogerów-freelancerów do reguł współczesnego ryku: wielu z nich prowadzi własną działalność gospodarczą, reszta współpracuje w oparciu o umowy barterowe i te o dzieło.

Jak twierdzi „król polskiej blogosfery”, Kominek, autorzy ponad połowy blogów w USA zarabiają powyżej 1000 dolarów rocznie, natomiast 4% aż 100 000! Uśredniona stawka za notkę sponsorowaną (najpopularniejsza reklama blogowa w Stanach; chętnie oraganizowane są także konkursy z produktami marki do wygrania oraz posty na fan page’ach) to 750 dolarów, a za przeprowadzenie kampanii na najlepszych blogach trzeba się liczyć z wydatkiem nawet 200 000 dolarów. Jak to się ma do naszego rodzimego podwórka?

Znaczna większość polskich blogerów nie nauczyła się jak bez uszczerbku na swojej wiarygodności przemycać treści komercyjne. Z sukcesem robi to… 1% z nich – nasza blogowa elita liczy zaledwie kilkadziesiąt adresów w sieci. Jak szacuje Kominek, ok. siedmiu blogerów zarabia ponad 100 tysięcy złotych rocznie. Cena za pojedynczą usługę zaczyna się od 2000zł, natomiast mocno angażujące kampanie to zastrzyk gotówki w wysokości co najmniej 10 000zł. Jeszcze wyżej wyceniane są długoterminowe działania na zasadzie współpracy partnerskiej/ambasadorskiej. Najłatwiej monetyzuje się test konsumencki. Charakter tych wszystkich usług wymusza jednak brak regularności wpływów.

Sam fakt zainteresowania stawkami blogerów sprzyja profesjonalizacji tej sfery i jest krokiem ku uczynieniu jej formą biznesu, sposobu na życie – w porównaniu z zeszłym rokiem cennik blogowych usług wzrósł dwukrotnie! – Należy jednak pamiętać, że wartość propozycji jest mierzona w zależności od obecnej popularności blogera i statystyk jego bloga(!). Tych nie da się utrzymać nie stosując się do blogowego savoir-vivre’u i nie zaznaczając, który wpis jest sponsorowany – tłumaczy Dominika Chłopicka, Social Media Manager, GRUPA 365 NET.Uwzględnić też trzeba restrykcyjny filtr ofert – strona wyglądająca jak słup ogłoszeniowy znacząc o traci na wiarygodności  – dodaje.

GRUPA 365 NET

to innowacyjna agencja działająca w obszarze cross-marketingu zintegrowanego wpieranego najnowszymi osiągnięciami technologii w dziedzinie komunikacji PR.Proponujemy kompleksową obsługę 360 oraz doradztwo w obszarze strategii reklamy, marketingu, promocji i PR. Jesteśmy ekspertami działań online w sieci Internet - gdzie rozwijamy projekty o silnym potencjalne komercjalizacji.

NR1WINTERNECIE.pl

 to nasz adres www i miejsce, o które zabiegamy dla naszych klientów.

Więcej na: http://www.NR1wINTERNECIE.pl 

http://www.grupa365net.pl oraz http://www.facebook.com/grupa365net 

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+