Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli firmy badawczej Gemius SA i spółki Polskie Badania Internetu Sp. z o.o., w nowy rok branża reklamy internetowej wchodzi z pierwszymi, uznanymi za standard na naszym rynku, niezależnymi wynikami oglądalności witryn i aplikacji internetowych. Od wczoraj znana jest odpowiedź na pytanie: Kto, gdzie i ile czasu spędza w sieci.
Na konferencji zorganizowanej w Warszawie, firma badawcza Gemius SA oraz spółka Polskie Badania Internetu zaprezentowały pierwsze oficjalne wyniki oraz metodologię, długo oczekiwanego na rynku, badania Megapanel PBI/Gemius. Celem badania jest poznanie liczby i profilu społeczno-demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki internauci korzystają z sieci.
Opublikowane wyniki prezentują dominującą popularność polskich portali - Onet.pl, Wirtualna Polska, INTERIA.PL, Gazeta.pl i o2 - mierzoną liczbą odwiedzających je użytkowników (real users). Popularność ta wpływa jednocześnie na dłuższy od przeciętnego średni czas spędzany na tych witrynach przez jednego użytkownika. Wysoką oglądalność w internecie odnotowano jednak nie tylko na portalach, ale też na stronach firm telekomunikacyjnych, w szczególności operatorów sieci komórkowych. Stosunkowo dużo czasu internauci spędzają również używając komunikatorów internetowych.

Prezentacja kompleksowej wiedzy na temat polskich witryn i aplikacji internetowych wzbogacona została o istotną nowość - w wynikach Megapanel PBI/Gemius uwzględniono odwiedzane przez polskich użytkowników witryny zagraniczne.
Witryny internetowe według miesięcznego zasięguLp.Nazwa witrynyZasięg miesięczny [%]UżytkownicyLiczba odsłon [mln]1Onet.pl74,45%6 766 2491 6752Wirtualna Polska67,64%6 147 5247303Google60,32%5 482 4624854INTERIA.PL52,32%4 755 4494205Microsoft45,77%4 160 160646Allegro38,40%3 490 3449677o229,62%2 692 3942478auto.search.msn.com28,78%2 615 899129idea.pl27,50%2 499 48511610gazeta.pl27,34%2 485 28119011MSN.com26,02%2 365 3222812Era GSM22,69%2 061 8498913Lycos21,44%1 948 2562514neostrada tp20,46%1 860 0332715Plus GSM19,85%1 804 3625416gadu-gadu.pl17,78%1 616 319917Wapster14,88%1 352 1494418Sciaga.pl13,59%1 234 8601819Yahoo!12,94%1 176 2634420IDG.pl12,88%1 170 6246Źródło: Megapanel PBI / Gemius, październik 2004, populacja internautów

"Analiza wyników badania to złożony proces, w którym należy pamiętać, że przy ocenie atrakcyjności reklamowej witryny czy portalu pod uwagę brana jest nie tylko liczba użytkowników, ale cała kombinacja innych wskaźników. Przykładowo: mniejszy zasięg witryny może być "kompensowany" specyfiką odwiedzających go użytkowników" - publikację wyników komentuje Marcin Pery, Wiceprezes Gemius SA. - "Szybkie i zarazem optymalne planowanie kampanii on-line pod względem dotarcia do grupy celowej możliwe jest dzięki aplikacji gemiusExplorer, pozwalającej na przeglądanie wyników badania Megapanel PBI/Gemius według wąsko sprecyzowanych kryteriów. Aplikacja jest standardowo dołączana do wyników badania."
Wyniki Megapanel PBI/Gemius, którego metodologia jest efektem prac koncepcyjnych, badawczych i analitycznych zespołu specjalistów PBI i Gemius, to od dzisiaj oficjalnie zaakceptowana przez rynek podstawa planowania działań reklamowych w sieci. Wyniki poszczególnych witryn są teraz porównywalne ze sobą i stanowią barierę dla ewentualnych manipulacji informacją podczas pozyskiwania reklamodawców.

"Mamy nadzieję, że wyniki wiarygodnego standardu badań przekonają sceptycznych względem internetu reklamodawców do lokowania budżetów w sieci" - mówi Wojciech Guzik, Prezes Zarządu PBI. "Dla rynku internetowego w Polsce dzień dzisiejszy to prawdziwy przełom. Jestem głęboko przekonany, że debiut wyników badania Megapanel PBI/Gemius wpłynie na wzrost zaufania do medium i szybszy rozwój całej branży."
Badanie Megapanel PBI/Gemius - tworzące standard pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają polscy użytkownicy sieci - zostało zainicjowane przez największe podmioty rynku interaktywnego w Polsce w celu zapewnienia stabilnego rozwoju internetu i rynku reklamy internetowej w Polsce.
Celem badania jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki internauci korzystają z sieci. Wyniki badania umożliwiają porównywanie popularności witryn i aplikacji internetowych oraz oszacowanie ich potencjału reklamowego przy pomocy precyzyjnie zdefiniowanych wskaźników. Badaniem objętych jest obecnie wiele tysięcy witryn, zarówno polskich jak i zagranicznych.

Badanie Megapanel PBI/Gemius opiera się na unikalnej na skalę światową metodologii, łączącej właściwości badania typu user-centric (badanie panelowe) z badaniem typu site-centric (badanie gemiusTraffic). Podstawowym źródłem informacji o odwiedzanych witrynach, używanych aplikacjach oraz czasie korzystania z internetu w badaniu Megapanel PBI/Gemius jest kilkunastotysięczny panel użytkowników internetu, stanowiący miniaturę polskiej społeczności internautów. Skład panelu jest dopasowywany do struktury demograficznej polskich użytkowników internetu, pochodzącej z sondażowego badania strukturalnego NetTrack, prowadzonego przez SMG/KRC Media Poland. Wyniki badania panelowego są uzupełniane danymi z badania site-centric. Połączenie obu typów badań umożliwia pełną prezentację informacji o ruchu internetowym oraz o profilach społeczno-demograficzych internautów na analizowanych serwisach.











