Premiera wyników PBI/Gemius

Wczoraj zaprezentowano długoczekiwane wyniki projektu badawczego Megapanel PBI/Gemius

Marcin Szumichora
Marcin Szumichora
Udostępnij artykuł:

Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli firmy badawczej Gemius SA i spółki Polskie Badania Internetu Sp. z o.o., w nowy rok branża reklamy internetowej wchodzi z pierwszymi, uznanymi za standard na naszym rynku, niezależnymi wynikami oglądalności witryn i aplikacji internetowych. Od wczoraj znana jest odpowiedź na pytanie: Kto, gdzie i ile czasu spędza w sieci.

Na konferencji zorganizowanej w Warszawie, firma badawcza Gemius SA oraz spółka Polskie Badania Internetu zaprezentowały pierwsze oficjalne wyniki oraz metodologię, długo oczekiwanego na rynku, badania Megapanel PBI/Gemius. Celem badania jest poznanie liczby i profilu społeczno-demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki internauci korzystają z sieci.

Opublikowane wyniki prezentują dominującą popularność polskich portali - Onet.pl, Wirtualna Polska, INTERIA.PL, Gazeta.pl i o2 - mierzoną liczbą odwiedzających je użytkowników (real users). Popularność ta wpływa jednocześnie na dłuższy od przeciętnego średni czas spędzany na tych witrynach przez jednego użytkownika. Wysoką oglądalność w internecie odnotowano jednak nie tylko na portalach, ale też na stronach firm telekomunikacyjnych, w  szczególności operatorów sieci komórkowych. Stosunkowo dużo czasu internauci spędzają również używając komunikatorów internetowych.

Prezentacja kompleksowej wiedzy na temat polskich witryn i aplikacji internetowych wzbogacona została o istotną nowość - w wynikach Megapanel PBI/Gemius uwzględniono odwiedzane przez polskich użytkowników witryny zagraniczne.

Witryny internetowe według miesięcznego zasięguLp.Nazwa witrynyZasięg miesięczny [%]UżytkownicyLiczba odsłon [mln]1Onet.pl74,45%6 766 2491 6752Wirtualna Polska67,64%6 147 5247303Google60,32%5 482 4624854INTERIA.PL52,32%4 755 4494205Microsoft45,77%4 160 160646Allegro38,40%3 490 3449677o229,62%2 692 3942478auto.search.msn.com28,78%2 615 899129idea.pl27,50%2 499 48511610gazeta.pl27,34%2 485 28119011MSN.com26,02%2 365 3222812Era GSM22,69%2 061 8498913Lycos21,44%1 948 2562514neostrada tp20,46%1 860 0332715Plus GSM19,85%1 804 3625416gadu-gadu.pl17,78%1 616 319917Wapster14,88%1 352 1494418Sciaga.pl13,59%1 234 8601819Yahoo!12,94%1 176 2634420IDG.pl12,88%1 170 6246Źródło: Megapanel PBI / Gemius, październik 2004, populacja internautów

 "Analiza wyników badania to złożony proces, w którym należy pamiętać, że przy ocenie atrakcyjności reklamowej witryny czy portalu pod uwagę brana jest nie tylko liczba użytkowników, ale cała kombinacja innych wskaźników. Przykładowo: mniejszy zasięg witryny może być "kompensowany" specyfiką odwiedzających go użytkowników" - publikację wyników komentuje Marcin Pery, Wiceprezes Gemius SA. - "Szybkie i zarazem optymalne planowanie kampanii on-line pod względem dotarcia do grupy celowej możliwe jest dzięki aplikacji gemiusExplorer, pozwalającej na przeglądanie wyników badania Megapanel PBI/Gemius według wąsko sprecyzowanych kryteriów. Aplikacja jest standardowo dołączana do wyników badania."

Wyniki Megapanel PBI/Gemius, którego metodologia jest  efektem prac koncepcyjnych, badawczych i analitycznych zespołu specjalistów PBI i Gemius, to od dzisiaj oficjalnie zaakceptowana przez rynek podstawa planowania działań reklamowych w sieci. Wyniki poszczególnych witryn są teraz porównywalne ze sobą i stanowią barierę dla ewentualnych manipulacji informacją podczas  pozyskiwania reklamodawców.

"Mamy nadzieję, że wyniki wiarygodnego standardu badań przekonają sceptycznych względem internetu reklamodawców do lokowania budżetów w sieci" - mówi Wojciech Guzik, Prezes Zarządu PBI. "Dla rynku internetowego w Polsce dzień dzisiejszy to prawdziwy przełom. Jestem głęboko przekonany, że debiut wyników badania Megapanel PBI/Gemius wpłynie na wzrost zaufania do medium i szybszy rozwój całej branży."

Badanie Megapanel PBI/Gemius - tworzące standard pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają polscy użytkownicy sieci - zostało zainicjowane przez największe podmioty rynku interaktywnego w Polsce w celu zapewnienia stabilnego rozwoju internetu i rynku reklamy internetowej w Polsce. 

Celem badania jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki internauci korzystają z sieci. Wyniki badania umożliwiają porównywanie popularności witryn i aplikacji internetowych oraz oszacowanie ich potencjału reklamowego przy pomocy precyzyjnie zdefiniowanych wskaźników. Badaniem objętych jest obecnie wiele tysięcy witryn, zarówno polskich jak i zagranicznych.

Badanie Megapanel PBI/Gemius opiera się na unikalnej na skalę światową metodologii, łączącej właściwości badania typu user-centric (badanie panelowe) z badaniem typu site-centric (badanie gemiusTraffic). Podstawowym źródłem informacji o odwiedzanych witrynach, używanych aplikacjach oraz czasie korzystania z internetu w badaniu Megapanel PBI/Gemius jest kilkunastotysięczny panel użytkowników internetu, stanowiący miniaturę polskiej społeczności internautów. Skład panelu jest dopasowywany do struktury demograficznej polskich użytkowników internetu, pochodzącej z sondażowego badania strukturalnego NetTrack, prowadzonego przez SMG/KRC Media Poland. Wyniki badania panelowego są uzupełniane danymi z badania site-centric. Połączenie obu typów badań umożliwia pełną prezentację informacji o ruchu internetowym oraz o profilach społeczno-demograficzych internautów na analizowanych serwisach.

Marcin Szumichora
Autor artykułu:
Marcin Szumichora
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"