Prezes IGRZ: „Gazeta Wyborcza” kontra „szmaty reklamowe” to akcja pod publiczkę i zaklinanie rzeczywistości

- To jest kolejna akcja „Gazety Wyborcza” pod publiczkę, której konsekwencje są żadne - mówi Wirtualnemedia.pl Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, o inicjatywie stołecznego dodatku „GW” przeciw reklamom wielkoformatowym szpecącym krajobraz miejski. Czołowe firmy reklamy outdoorowej za takie reklamy winią mniejsze podmioty i administratorów nieruchomości.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:

W poniedziałek Michał Wybieralski, redaktor naczelny „Gazety Stołecznej”, warszawskiego dodatku „Gazety Wyborcza”, zapowiedział, że redakcja na publikowanych zdjęciach będzie zamazywać wielkoformatowe powierzchnie reklamowe umieszczone na elewacjach budynków. - Wielkie reklamy, zwane „szmatami”, to plaga. Wywieszane pod pretekstem fikcyjnych remontów, zasłaniają światło w mieszkaniach i zamieniają architekturę w słup reklamowy. Nie chcemy w „Gazecie Stołecznej” pomagać tym, którzy wybrali taką formę reklamy. Nie będziemy zwielokrotniać ich przekazu - stwierdził Wybieralski (przeczytaj więcej na ten temat).

Niektórzy czytelnicy dopatrzyli się w tej inicjatywie splotu sprzecznych interesów, ponieważ do wydającej „Gazetę Wyborczą” Agory należy też firma AMS oferująca nośniki outdoorowe - przede wszystkim małych i średnich rozmiarów, ale także 2,6 tys. tablic o wymiarach 6x3 m i 434 większe.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/17-tys-mniej-nosnikow-reklamy-zewnetrznej-najwiecej-w-warszawie-oraz-w-ofercie-ams-i-stroeera ##

Co na to branża reklamy zewnętrznej? Lecz Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, ocenia tę akcję zdecydowanie krytycznie. - „Gazeta Wyborcza” ma prawo podejmować stosowne decyzje dotyczące zamieszczanych w niej treści. Także w kwestii ewentualnego zabazgrania zdjęć. Ale można ich też w ogóle nie publikować. Albo publikować inne i nie bazgrać - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl. - To jest kolejna akcja „Gazety” pod publiczkę, której konsekwencje są żadne - uważa.

Według Kaczonia tylko odpowiednie rozwiązania systemowo-koncepcyjne mogą poprawić estetykę przestrzeni miejskiej w zakresie obecności reklam. - Ale by to osiągnąć trzeba wziąć się do prawdziwej roboty, mieć cel przed oczami. Większości samorządów się nie chce. Czekają na zmiany ustawowe, narzekają na prawo i jego interpretacje itd. I lubią wprowadzać zakazy i ograniczenia - opisuje prezes IGRZ. - A „Gazeta” zamiast naprawiać rzeczywistość lub chociaż próbować to robić, to ją zaklina. Po co? - pyta.

Lech Kaczoń podkreśla, że zagospodarowanie reklamowe elewacji budynków, przeciwko któremu protestuje „Gazeta Wyborcza”, odbywa się bez udziału firm zrzeszonych w IGRZ. - Rynek reklamy wielkoformatowej to przede wszystkim rynek właścicieli nieruchomości. Branża, którą reprezentuję, „nic z niej nie ma” - stwierdza Kaczoń. - Często zakryte są budynki banków reklamą tych banków, jak chociażby warszawska Rotunda. Gdzie tu rola branży reklamowej? Czasami ktoś z naszego kręgu staje się pośrednikiem, ale czyni to w zgodzie z sytuacją prawną, wykorzystując ściany szczytowe (te bez okien) - opisuje.

Zdaniem prezesa Izby właściwym adresatem pretensji wysuwanych przez „Gazetę Wyborczą” są właściciele nieruchomości. - Jak oni patrzą na ład i porządek w mieście. W większości mają je w d.... Nie rozumieją wspólnych wartości, przedkładając interes własny nad społeczny - mówi bez ogródek. - Tu widzę rolę mediów, aby ten stosunek do rzeczywistości zmieniać. Może będzie mniej reklam na budynkach, będzie ładniej, a „Gazeta” spełni swoją edukacyjną rolę - zaznacza.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-zewnetrzna-wyszla-na-plus-w-iv-kwartale-2014-r ##

Przedstawiciele czołowych firm reklamy zewnętrznej nie chcą komentować inicjatywy „GW”, natomiast uważają, że na największych graczy z tej branży nieraz spada odium za nadużycia, których dopuszczają się mniejsze podmioty lub właściciele czy administratorzy nieruchomości.

- Cityboard Media wielokrotnie zgłaszała zastrzeżenia do każdej formy reklamy zewnętrznej eksponowanej z wykorzystaniem urządzeń wybudowanych niezgodnie z obowiązującym prawem. Wskazywaliśmy także na niską efektywność ekspozycji megaformatowej na budynkach - stwierdza Danuta Podgórska, PR manager w tej firmie. - Jako firma oferująca reklamę systemową oraz jako członek IGRZ od lat postulujemy o ustanowienie przepisów wprowadzających ład i porządek w zakresie korzystania z przestrzeni miejskiej. Niestety takich przepisów wciąż brak. Cierpi na tym nie tylko wygląd polskich miast, ale też branża OOH, która nie ma nic wspólnego z nieprzemyślanymi, dzikimi bannerami, siatkami i plakatami, a bardzo często bywa z nimi utożsamiana - dodaje Magdalena Kotuła, PR manager Grupy Ströer w Polsce. - Grupa Ströer w swoim portfolio posiada zaledwie kilka tzw. siatek reklamowych. Tak mała ich ilość jest nieprzypadkowa - wynika z naszej strategii lokowania reklamy wielkopowierzchniowej tylko w miejscach, w których łagodnie wpisuje się w otoczenie, nie powodując wątpliwości estetycznych. Żadna z naszych siatek nie przysłania też okien ani w inny sposób nie zmniejsza komfortu mieszkańców budynków, na których się znajduje. Trudno więc uznać, że akcja „Gazety Wyborczej” dotyczy Grupy Ströer - zaznacza Kotuła.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów